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Erschienen in: Monatsschrift Kinderheilkunde 7/2016

20.06.2016 | Verhaltenstherapie | CME

Enuresis nocturna

verfasst von: Dr. E. Kuwertz-Bröking, A. von Gontard

Erschienen in: Monatsschrift Kinderheilkunde | Ausgabe 7/2016

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Zusammenfassung

Die Enuresis nocturna kann eingeteilt werden in eine monosymptomatische (MEN) und nichtmonosymptomatische Form (Non-MEN). Bei MEN sind keinerlei Zeichen einer Miktionsstörung am Tag nachweisbar. Die Non-MEN ist assoziiert mit Symptomen einer funktionellen Blasenfunktionsstörung. Die Basisdiagnostik beinhaltet eine Anamnese mit ausführlichem Fragebogen, Miktions- und Trink-, Vierzehntageprotokoll, körperlicher Untersuchung, Urinanalyse, Ultraschalluntersuchung und Restharnbestimmung. Eine urotherapeutische Beratung mit Informationen über die normale Blasenentleerung, mögliche Ursachen der MEN, Störungsmuster der Blasenfunktion bei Non-MEN und Möglichkeiten der Behandlung ist Grundlage der Therapie. Die apparative Verhaltenstherapie (AVT) mit einem Weckapparat und die medikamentöse Behandlung mit Desmopressin sind etablierte Methoden. Bei Non-MEN muss zuerst die Blasenfunktionsstörung behandelt werden, dann erst die Enuresis. Bei Kindern mit Non-MEN und überaktiver Blase kann eine Behandlung mit einem Anticholinergikum hilfreich sein.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Nevéus T, Gontard A von, Hoebeke P et al (2006) The standardization of terminology of lower urinary tract function in children and adolescents: report from the Standardization Committee of the International Children’s Continence Society (ICCS). J Urol 76(1):314–324CrossRef Nevéus T, Gontard A von, Hoebeke P et al (2006) The standardization of terminology of lower urinary tract function in children and adolescents: report from the Standardization Committee of the International Children’s Continence Society (ICCS). J Urol 76(1):314–324CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Austin P, Bauer S, Bower W et al (2014) The standardization of terminology of lower urinary tract function in children and adolescents: update report from the Standardization Committee of the International Children’s Continence Society (ICCS). J Urol 191(6):1863–1865CrossRefPubMed Austin P, Bauer S, Bower W et al (2014) The standardization of terminology of lower urinary tract function in children and adolescents: update report from the Standardization Committee of the International Children’s Continence Society (ICCS). J Urol 191(6):1863–1865CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Nevéus T, Eggert P, Macedo A et al (2010) Evaluation of and treatment for monosymptomatic enuresis: A standardization document from the International Children’s Continence Society. J Urol 183(2):441–447CrossRefPubMed Nevéus T, Eggert P, Macedo A et al (2010) Evaluation of and treatment for monosymptomatic enuresis: A standardization document from the International Children’s Continence Society. J Urol 183(2):441–447CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Franco I, Gontard A von, De Gennaro M, the members of the International Children’s Continence Society (2013) Evaluation and treatment of nonmonosymptomatic nocturnal enuresis: A standardization document from the International Children’s Continence Society. J Pediatr Urol 9:234–243CrossRefPubMed Franco I, Gontard A von, De Gennaro M, the members of the International Children’s Continence Society (2013) Evaluation and treatment of nonmonosymptomatic nocturnal enuresis: A standardization document from the International Children’s Continence Society. J Pediatr Urol 9:234–243CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Vande Walle J, Rittig S, Bauer S, American Academy of Pediatrics, European Society for Paediatric Urology, European Society for Paediatric Nephrology, International Children’s Continence Society et al (2012) Practical consensus guidelines for the management of enuresis. Eur J Pediatr 171(6):971–983CrossRefPubMedPubMedCentral Vande Walle J, Rittig S, Bauer S, American Academy of Pediatrics, European Society for Paediatric Urology, European Society for Paediatric Nephrology, International Children’s Continence Society et al (2012) Practical consensus guidelines for the management of enuresis. Eur J Pediatr 171(6):971–983CrossRefPubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Nunes VD, O’Flynn N, Evans J et al (2010) Management of bedwetting in children and young people: summary of NICE guidance. BMJ 341:c5399CrossRefPubMed Nunes VD, O’Flynn N, Evans J et al (2010) Management of bedwetting in children and young people: summary of NICE guidance. BMJ 341:c5399CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Von Gontard A, Schaumburg H, Hollmann E et al (2001) The genetics of enuresis: a review. J Urol 166(6):2438–2443CrossRef Von Gontard A, Schaumburg H, Hollmann E et al (2001) The genetics of enuresis: a review. J Urol 166(6):2438–2443CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Nevéus T (2008) Enuretic sleep: deep, disturbed or just wet ? Pediatr Nephrol 23:1201–1202CrossRefPubMed Nevéus T (2008) Enuretic sleep: deep, disturbed or just wet ? Pediatr Nephrol 23:1201–1202CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Rittig S, Knudsen UB, Norgaard JP et al (1989) Abnormal diurnal rhythm of plasma vasopressin and urinary output in patients with enuresis. Am J Physiol 25:664–671 Rittig S, Knudsen UB, Norgaard JP et al (1989) Abnormal diurnal rhythm of plasma vasopressin and urinary output in patients with enuresis. Am J Physiol 25:664–671
11.
Zurück zum Zitat Rittig S, Schaumburg HL, Siggaard C et al (2007) The circadian defect in plasma vasopressin and urine output is related to desmopressin response and enuresis status in children with nocturnal enuresis. J Urol 179:2389–2395CrossRef Rittig S, Schaumburg HL, Siggaard C et al (2007) The circadian defect in plasma vasopressin and urine output is related to desmopressin response and enuresis status in children with nocturnal enuresis. J Urol 179:2389–2395CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Von Gontard A, Baeyens D, Van Hoecke E et al (2011) Psychological and psychiatric issues in urinary and fecal incontinence. J Urol 185:1432–1437CrossRef Von Gontard A, Baeyens D, Van Hoecke E et al (2011) Psychological and psychiatric issues in urinary and fecal incontinence. J Urol 185:1432–1437CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Park S, Kim BN, Kim JW et al (2013) Nocturnal enuresis is associated with attention deficit hyperactivity disorder and conduct problems. Psychiatry Investig 10(3):253–258CrossRefPubMedPubMedCentral Park S, Kim BN, Kim JW et al (2013) Nocturnal enuresis is associated with attention deficit hyperactivity disorder and conduct problems. Psychiatry Investig 10(3):253–258CrossRefPubMedPubMedCentral
14.
Zurück zum Zitat Von Gontard A, Equit M (2015) Comorbidity of ADHD and incontinence in children. Eur Child Adolesc Psychiatry 24(2):127–140CrossRef Von Gontard A, Equit M (2015) Comorbidity of ADHD and incontinence in children. Eur Child Adolesc Psychiatry 24(2):127–140CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Gontard A von, Niemczyk J, Thomé-Granz S et al (2015) Incontinence and parent-reported oppositional defiant disorder symptoms in young children – a population-based study. Pediatr Nephrol 30(7):1147–1155CrossRef Gontard A von, Niemczyk J, Thomé-Granz S et al (2015) Incontinence and parent-reported oppositional defiant disorder symptoms in young children – a population-based study. Pediatr Nephrol 30(7):1147–1155CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Burgers RE, Mugie SM, Chase J et al (2013) Management of functional constipation in children with lower urinary tract symptoms: report from the Standardisation Committee of the International Children’s Continence Society. J Urol 190(1):29–36CrossRefPubMed Burgers RE, Mugie SM, Chase J et al (2013) Management of functional constipation in children with lower urinary tract symptoms: report from the Standardisation Committee of the International Children’s Continence Society. J Urol 190(1):29–36CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Schultz-Lampel D, Steuber C, Hoyer PF et al (2011) Urinary incontinence in children. Dtsch Arztebl Int 108(37):613–620PubMedPubMedCentral Schultz-Lampel D, Steuber C, Hoyer PF et al (2011) Urinary incontinence in children. Dtsch Arztebl Int 108(37):613–620PubMedPubMedCentral
18.
Zurück zum Zitat Hoebeke P (2006) Twenty years of urotherapy in children: what have we learned ? Eur Urol 49(3):426–428CrossRefPubMed Hoebeke P (2006) Twenty years of urotherapy in children: what have we learned ? Eur Urol 49(3):426–428CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Caldwell PH, Nankivell G, Sureshkumar P (2013) Simple behavioural interventions for nocturnal enuresis in children. Cochrane Database Syst Rev 19(7):CD003637 Caldwell PH, Nankivell G, Sureshkumar P (2013) Simple behavioural interventions for nocturnal enuresis in children. Cochrane Database Syst Rev 19(7):CD003637
20.
Zurück zum Zitat Glazener CM, Evans JHC, Peto RE (2005) Alarm interventions for nocturnal enuresis in children. Cochrane Database Syst Rev 18(2):CD002911 Glazener CM, Evans JHC, Peto RE (2005) Alarm interventions for nocturnal enuresis in children. Cochrane Database Syst Rev 18(2):CD002911
21.
Zurück zum Zitat Von Gontard A (2003) Nichtmedikamentöse Therapie der Enuresis nocturna. Monatsschr Kinderheilkd 151:938–944CrossRef Von Gontard A (2003) Nichtmedikamentöse Therapie der Enuresis nocturna. Monatsschr Kinderheilkd 151:938–944CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Lottmann H, Froeling F, Alloussi S et al (2007) A randomized comparison of oral desmopressin lyophilisate (MELT) and tablet formulations in children and adolescents with primary nocturnal enuresis. Int J Clin Pract 61(Suppl 155):23–31 Lottmann H, Froeling F, Alloussi S et al (2007) A randomized comparison of oral desmopressin lyophilisate (MELT) and tablet formulations in children and adolescents with primary nocturnal enuresis. Int J Clin Pract 61(Suppl 155):23–31
24.
Zurück zum Zitat Glazener CM, Evans JHC (2002) Desmopressin for nocturnal enuresis in children. Cochrane Database Syst Rev 3:CD002112PubMed Glazener CM, Evans JHC (2002) Desmopressin for nocturnal enuresis in children. Cochrane Database Syst Rev 3:CD002112PubMed
25.
Zurück zum Zitat Marschall-Kehrel D, Harms TW (2009) Enuresis Algorithm of Marschall Survey Group: Structured desmopressin withdrawal improves response and treatment outcome for monosymptomatic enuretic children. J Urol 182:2022–2026CrossRefPubMed Marschall-Kehrel D, Harms TW (2009) Enuresis Algorithm of Marschall Survey Group: Structured desmopressin withdrawal improves response and treatment outcome for monosymptomatic enuretic children. J Urol 182:2022–2026CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Bachmann H (2003) Stellenwert der medikamentösen Therapie bei Kindern und Jugendlichen mit nächtlichem Einnässen. Monatsschr Kinderheilkd 151:932–937CrossRef Bachmann H (2003) Stellenwert der medikamentösen Therapie bei Kindern und Jugendlichen mit nächtlichem Einnässen. Monatsschr Kinderheilkd 151:932–937CrossRef
27.
28.
Zurück zum Zitat Austin PF, Ferguson G, Yan Y et al (2008) Combination therapy with desmopressin and an anticholinergic medication for nonresponders to desmopressin for monosymptomatic nocturnal enuresis: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Pediatrics 122:1027–1032CrossRefPubMed Austin PF, Ferguson G, Yan Y et al (2008) Combination therapy with desmopressin and an anticholinergic medication for nonresponders to desmopressin for monosymptomatic nocturnal enuresis: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Pediatrics 122:1027–1032CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Glazener CM, Evans JHC, Peto RE (2003) Tricyclic and related drugs for nocturnal enuresis in children. Cochrane Database Syst Rev 3:CD002117PubMed Glazener CM, Evans JHC, Peto RE (2003) Tricyclic and related drugs for nocturnal enuresis in children. Cochrane Database Syst Rev 3:CD002117PubMed
30.
Zurück zum Zitat Glazener CM, Evans JHC, Peto RE (2004) Complex behavioural and educational interventions for nocturnal enuresis in children. Cochrane Database Syst Rev 1:CD004668PubMed Glazener CM, Evans JHC, Peto RE (2004) Complex behavioural and educational interventions for nocturnal enuresis in children. Cochrane Database Syst Rev 1:CD004668PubMed
Metadaten
Titel
Enuresis nocturna
verfasst von
Dr. E. Kuwertz-Bröking
A. von Gontard
Publikationsdatum
20.06.2016
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Monatsschrift Kinderheilkunde / Ausgabe 7/2016
Print ISSN: 0026-9298
Elektronische ISSN: 1433-0474
DOI
https://doi.org/10.1007/s00112-016-0100-4

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