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Erschienen in: Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz 2/2019

03.01.2019 | Angststörungen | Leitthema

Erprobung eines integrierten und gestuften Behandlungsmodells für psychische Störungen und Komorbiditäten im Hamburger Netzwerk für Versorgungsforschung

verfasst von: Daniela Heddaeus, Jörg Dirmaier, Anne Daubmann, Thomas Grochtdreis, Hans-Helmut König, Bernd Löwe, Kerstin Maehder, Sarah Porzelt, Moritz Rosenkranz, Ingo Schäfer, Martin Scherer, Bernd Schulte, Olaf von dem Knesebeck, Karl Wegscheider, Angelika Weigel, Silke Werner, Dr. Thomas Zimmermann, Prof. Dr. Dr. Martin Härter

Erschienen in: Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz | Ausgabe 2/2019

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Zusammenfassung

Die Versorgung psychischer Störungen stellt eine große Herausforderung für das deutsche Gesundheitssystem dar. Wenn Mehrfachdiagnosen vorliegen, leiden die Betroffenen unter einer besonders hohen Krankheitslast. Innovative Behandlungsmodelle für eine integrierte und gestufte Versorgung (Collaborative Care und Stepped Care) sind bisher nur hinsichtlich ihrer Wirksamkeit für singuläre Störungsbilder untersucht worden.
Das Projekt „Integrierte und gestufte Versorgung psychischer Erkrankungen durch Überwindung sektoraler Behandlungsbarrieren“ (COMET), welches vom Hamburger Netzwerk für Versorgungsforschung (HAM-NET) von 2017 bis 2020 durchgeführt wird, untersucht ein innovatives, leitlinienorientiertes Versorgungsmodell zur Verbesserung der Versorgung von Menschen mit psychischen Störungen unter Einbezug möglicher Komorbiditäten. Dieses neue Stepped- und Collaborative-Care-Modell für Patienten der Primärversorgung, das Hausärzte, Psychiater und Psychotherapeuten sowie Kliniken vernetzt, wird im vorliegenden Beitrag vorgestellt. Zur Implementierung und Förderung des Modells wurden leitliniengerechte Behandlungspfade, ein tabletgestütztes Programm für Screening, Diagnostik und leitliniengerechte Behandlungsempfehlungen sowie eine webbasierte Terminvergabeplattform entwickelt.
Die aus dem Projekt gewonnenen Erkenntnisse zur Effektivität und Effizienz des Modells können die Entscheidung, ob das Modell zukünftig in die Gesundheitsversorgung übertragen wird, unterstützen. Damit könnte ein entscheidender Fortschritt im Hinblick auf eine stärker integrierte und sektorenübergreifende Versorgung von Patienten mit psychischen Störungen gelingen.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Jacobi F, Hofler M, Siegert J et al (2014) Twelve-month prevalence, comorbidity and correlates of mental disorders in Germany: the mental health module of the German health interview and examination survey for adults (DEGS1-MH). Int J Methods Psychiatr Res 23:304–319CrossRefPubMed Jacobi F, Hofler M, Siegert J et al (2014) Twelve-month prevalence, comorbidity and correlates of mental disorders in Germany: the mental health module of the German health interview and examination survey for adults (DEGS1-MH). Int J Methods Psychiatr Res 23:304–319CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat WHO (2001) The world health report 2001 – mental health: new understanding, new hope. World Health Organization, Geneva WHO (2001) The world health report 2001 – mental health: new understanding, new hope. World Health Organization, Geneva
3.
Zurück zum Zitat Statistisches Bundesamt (2017) Krankheitskosten 2015. Fachserie 12 Reihe 7.2.1 Statistisches Bundesamt (2017) Krankheitskosten 2015. Fachserie 12 Reihe 7.2.1
4.
Zurück zum Zitat BPtK (2015) BPtK-Studie zur Arbeitsunfähigkeit 2015 Psychische Erkrankungen und Krankengeldmanagement BPtK (2015) BPtK-Studie zur Arbeitsunfähigkeit 2015 Psychische Erkrankungen und Krankengeldmanagement
5.
Zurück zum Zitat Jacobi F, Groß J (2014) Prevalence of mental disorders health-related quality of life and service utilization across the adult life span. Psychiatrie 4:227–233 Jacobi F, Groß J (2014) Prevalence of mental disorders health-related quality of life and service utilization across the adult life span. Psychiatrie 4:227–233
6.
Zurück zum Zitat Mack S, Jacobi F, Gerschler A et al (2014) Self-reported utilization of mental health services in the adult German population – evidence for unmet needs? Results of the DEGS1-Mental Health Module (DEGS1-MH). Int J Methods Psychiatr Res 23:289–303CrossRefPubMed Mack S, Jacobi F, Gerschler A et al (2014) Self-reported utilization of mental health services in the adult German population – evidence for unmet needs? Results of the DEGS1-Mental Health Module (DEGS1-MH). Int J Methods Psychiatr Res 23:289–303CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Volkert J, Schulz H, Härter M, Wlodarczyk O, Andreas S (2013) The prevalence of mental disorders in older people in Western countries – a meta-analysis. Ageing Res Rev 12:339–353CrossRefPubMed Volkert J, Schulz H, Härter M, Wlodarczyk O, Andreas S (2013) The prevalence of mental disorders in older people in Western countries – a meta-analysis. Ageing Res Rev 12:339–353CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Larisch A, Heuft G, Engbrink S, Brähler E, Herzog W, Kruse J (2013) Behandlung psychischer und psychosomatischer Beschwerden – Inanspruchnahme, Erwartungen und Kenntnisse der Allgemeinbevölkerung in Deutschland. Z Psychosom Med Psychother 59:153–169PubMed Larisch A, Heuft G, Engbrink S, Brähler E, Herzog W, Kruse J (2013) Behandlung psychischer und psychosomatischer Beschwerden – Inanspruchnahme, Erwartungen und Kenntnisse der Allgemeinbevölkerung in Deutschland. Z Psychosom Med Psychother 59:153–169PubMed
9.
Zurück zum Zitat Thota AB, Sipe TA, Byard GJ et al (2012) Collaborative care to improve the management of depressive disorders: a community guide systematic review and meta-analysis. Am J Prev Med 42:525–538CrossRefPubMed Thota AB, Sipe TA, Byard GJ et al (2012) Collaborative care to improve the management of depressive disorders: a community guide systematic review and meta-analysis. Am J Prev Med 42:525–538CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Katon W, Von Korff M, Lin E et al (1997) Population-based care of depression: effective disease management strategies to decrease prevalence. Gen Hosp Psychiatry 19:169–178CrossRefPubMed Katon W, Von Korff M, Lin E et al (1997) Population-based care of depression: effective disease management strategies to decrease prevalence. Gen Hosp Psychiatry 19:169–178CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Von Korff M, Katon W, Bush T et al (1997) Treatment costs, cost offset, and cost effectiveness of collaborative management of depression. Psychosom Med 60:143–149CrossRef Von Korff M, Katon W, Bush T et al (1997) Treatment costs, cost offset, and cost effectiveness of collaborative management of depression. Psychosom Med 60:143–149CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Sighinolfi C, Nespeca C, Menchetti M, Levantesi P, Belvederi Murri M, Berardi D (2014) Collaborative care for depression in European countries: a systematic review and meta-analysis. J Psychosom Res 77:247–263CrossRefPubMed Sighinolfi C, Nespeca C, Menchetti M, Levantesi P, Belvederi Murri M, Berardi D (2014) Collaborative care for depression in European countries: a systematic review and meta-analysis. J Psychosom Res 77:247–263CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Grochtdreis T, Brettschneider C, Wegener A et al (2015) Cost-effectiveness of collaborative care for the treatment of depressive disorders in primary care: a systematic review. PLoS ONE 10:e123078CrossRefPubMedPubMedCentral Grochtdreis T, Brettschneider C, Wegener A et al (2015) Cost-effectiveness of collaborative care for the treatment of depressive disorders in primary care: a systematic review. PLoS ONE 10:e123078CrossRefPubMedPubMedCentral
15.
Zurück zum Zitat Van Steenbergen-Weijenburg KM, Van der Feltz-Cornelis CM, Horn EK et al (2010) Cost-effectiveness of collaborative care for the treatment of major depressive disorder in primary care. A sytematic review. BMC Health Serv Res 10:19CrossRefPubMedPubMedCentral Van Steenbergen-Weijenburg KM, Van der Feltz-Cornelis CM, Horn EK et al (2010) Cost-effectiveness of collaborative care for the treatment of major depressive disorder in primary care. A sytematic review. BMC Health Serv Res 10:19CrossRefPubMedPubMedCentral
16.
Zurück zum Zitat Atlantis E, Fahey P, Foster J (2014) Collaborative care for comorbid depression and diabetes: a systematic review and meta-analysis. BMJ Open 4:e4706CrossRefPubMedPubMedCentral Atlantis E, Fahey P, Foster J (2014) Collaborative care for comorbid depression and diabetes: a systematic review and meta-analysis. BMJ Open 4:e4706CrossRefPubMedPubMedCentral
17.
Zurück zum Zitat NICE (2004) Depression: management of depression in primary and secondary care (Clinical guideline 22). National Institute for Clinical Excellence, London NICE (2004) Depression: management of depression in primary and secondary care (Clinical guideline 22). National Institute for Clinical Excellence, London
18.
Zurück zum Zitat DGPPN, BÄK, KBV et al (Hrsg) (2015) S3-Leitlinie/Nationale VersorgungsLeitlinie Unipolare Depression. DGPPN, BÄK, KBV, AWMF, Berlin DGPPN, BÄK, KBV et al (Hrsg) (2015) S3-Leitlinie/Nationale VersorgungsLeitlinie Unipolare Depression. DGPPN, BÄK, KBV, AWMF, Berlin
20.
Zurück zum Zitat Firth N, Barkham M, Kellett S (2015) The clinical effectiveness of stepped care systems for depression in working age adults: a systematic review. J Affect Disord 170:119–130CrossRefPubMed Firth N, Barkham M, Kellett S (2015) The clinical effectiveness of stepped care systems for depression in working age adults: a systematic review. J Affect Disord 170:119–130CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Davidson KW, Bigger JT, Burg MM et al (2013) Centralized, stepped, patient preference-based treatment for patients with post-acute coronary syndrome depression: CODIACS vanguard randomized controlled trial. JAMA Intern Med 173:997–1004CrossRefPubMedPubMedCentral Davidson KW, Bigger JT, Burg MM et al (2013) Centralized, stepped, patient preference-based treatment for patients with post-acute coronary syndrome depression: CODIACS vanguard randomized controlled trial. JAMA Intern Med 173:997–1004CrossRefPubMedPubMedCentral
22.
Zurück zum Zitat Patel VMPF, Weiss HAP, Chowdhary NMD et al (2011) Lay health worker led intervention for depressive and anxiety disorders in India: impact on clinical and disability outcomes over 12 months. Br J Psychiatry 199:459–466CrossRefPubMedPubMedCentral Patel VMPF, Weiss HAP, Chowdhary NMD et al (2011) Lay health worker led intervention for depressive and anxiety disorders in India: impact on clinical and disability outcomes over 12 months. Br J Psychiatry 199:459–466CrossRefPubMedPubMedCentral
23.
Zurück zum Zitat Van Straten A, Tiemens B, Hakkaart L, Nolen WA, Donker MCH (2006) Stepped care vs. matched care for mood and anxiety disorders: a randomized trial in routine practice. Acta Psychiatr Scand 113:468–476CrossRefPubMed Van Straten A, Tiemens B, Hakkaart L, Nolen WA, Donker MCH (2006) Stepped care vs. matched care for mood and anxiety disorders: a randomized trial in routine practice. Acta Psychiatr Scand 113:468–476CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat van’t Veer-Tazelaar PJMA, van Marwijk HWJMDP, van Oppen PP et al (2009) Stepped-care prevention of anxiety and depression in late life: a randomized controlled trial. Arch Gen Psychiatry 66:297–304CrossRefPubMed van’t Veer-Tazelaar PJMA, van Marwijk HWJMDP, van Oppen PP et al (2009) Stepped-care prevention of anxiety and depression in late life: a randomized controlled trial. Arch Gen Psychiatry 66:297–304CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Dozeman E, Van Marwijk HWJ, Van Schaik DJF et al (2012) Contradictory effects for prevention of depression and anxiety in residents in homes for the elderly: a pragmatic randomized controlled trial. Int Psychogeriatr 24:1242–1251CrossRefPubMed Dozeman E, Van Marwijk HWJ, Van Schaik DJF et al (2012) Contradictory effects for prevention of depression and anxiety in residents in homes for the elderly: a pragmatic randomized controlled trial. Int Psychogeriatr 24:1242–1251CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Araya R, Rojas G, Fritsch R et al (2003) Treating depression in primary care in low-income women in Santiago, Chile: a randomised controlled trial. Lancet 361:995–1000CrossRefPubMed Araya R, Rojas G, Fritsch R et al (2003) Treating depression in primary care in low-income women in Santiago, Chile: a randomised controlled trial. Lancet 361:995–1000CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Huijbregts KML, De Jong FJ, Van Marwijk HWJ et al (2013) A target-driven collaborative care model for Major Depressive Disorder is effective in primary care in the Netherlands. A randomized clinical trial from the depression initiative. J Affect Disord 146:328–337CrossRefPubMed Huijbregts KML, De Jong FJ, Van Marwijk HWJ et al (2013) A target-driven collaborative care model for Major Depressive Disorder is effective in primary care in the Netherlands. A randomized clinical trial from the depression initiative. J Affect Disord 146:328–337CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat van Straten A, Hill J, Richards DA, Cuijpers P (2015) Stepped care treatment delivery for depression: a systematic review and meta-analysis. Psychol Med 45:231–246CrossRefPubMed van Straten A, Hill J, Richards DA, Cuijpers P (2015) Stepped care treatment delivery for depression: a systematic review and meta-analysis. Psychol Med 45:231–246CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Zimmermann T, Puschmann E, van den Bussche H et al (2016) Collaborative nurse-led self-management support for primary care patients with anxiety, depressive or somatic symptoms: cluster-randomised controlled trial (findings of the SMADS study). Int J Nurs Stud 63:101–111CrossRefPubMed Zimmermann T, Puschmann E, van den Bussche H et al (2016) Collaborative nurse-led self-management support for primary care patients with anxiety, depressive or somatic symptoms: cluster-randomised controlled trial (findings of the SMADS study). Int J Nurs Stud 63:101–111CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Muntingh A, Van Der Feltz-Cornelis C, Van Marwijk H et al (2013) Effectiveness of collaborative stepped care for anxiety disorders in primary care: a pragmatic cluster randomised controlled trial. Psychother Psychosom 83:37–44CrossRefPubMed Muntingh A, Van Der Feltz-Cornelis C, Van Marwijk H et al (2013) Effectiveness of collaborative stepped care for anxiety disorders in primary care: a pragmatic cluster randomised controlled trial. Psychother Psychosom 83:37–44CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Goorden M, Muntingh A, van Marwijk H et al (2014) Cost utility analysis of a collaborative stepped care intervention for panic and generalized anxiety disorders in primary care. J Psychosom Res 77:57–63CrossRefPubMed Goorden M, Muntingh A, van Marwijk H et al (2014) Cost utility analysis of a collaborative stepped care intervention for panic and generalized anxiety disorders in primary care. J Psychosom Res 77:57–63CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Drummond C, James D, Coulton S et al (2003) The effectiveness and cost-effectiveness of screening and stepped care interventions for alcohol use disorders in the primary care setting. Welsh Office of Research and Development, Cardiff Drummond C, James D, Coulton S et al (2003) The effectiveness and cost-effectiveness of screening and stepped care interventions for alcohol use disorders in the primary care setting. Welsh Office of Research and Development, Cardiff
34.
Zurück zum Zitat Raistrick D (2006) Review of the effectiveness of treatment for alcohol problems. National Treatment Agency for Substance Misuse, London Raistrick D (2006) Review of the effectiveness of treatment for alcohol problems. National Treatment Agency for Substance Misuse, London
35.
Zurück zum Zitat Watson J, Crosby H, Dale V et al (2013) AESOPS: a randomised controlled trial of the clinical effectiveness and cost-effectiveness of opportunistic screening and stepped care interventions for older hazardous alcohol users in primary care. Health Technol Assess 17(25):1–158CrossRefPubMedPubMedCentral Watson J, Crosby H, Dale V et al (2013) AESOPS: a randomised controlled trial of the clinical effectiveness and cost-effectiveness of opportunistic screening and stepped care interventions for older hazardous alcohol users in primary care. Health Technol Assess 17(25):1–158CrossRefPubMedPubMedCentral
36.
Zurück zum Zitat Schaefert R, Hausteiner-Wiehle C, Hauser W, Ronel J, Herrmann M, Henningsen P (2012) Non-specific, functional, and somatoform bodily complaints. Dtsch Arztebl Int 109:803–813PubMedPubMedCentral Schaefert R, Hausteiner-Wiehle C, Hauser W, Ronel J, Herrmann M, Henningsen P (2012) Non-specific, functional, and somatoform bodily complaints. Dtsch Arztebl Int 109:803–813PubMedPubMedCentral
37.
Zurück zum Zitat Hausteiner-Wiehle C, Henningsen P, Häuser W et al (2013) S 3 Leitlinie Umgang mit Patienten mit nicht-spezifischen, funktionellen und somatoformen Körperbeschwerden. Schattauer, Stuttgart Hausteiner-Wiehle C, Henningsen P, Häuser W et al (2013) S 3 Leitlinie Umgang mit Patienten mit nicht-spezifischen, funktionellen und somatoformen Körperbeschwerden. Schattauer, Stuttgart
38.
Zurück zum Zitat van der Feltz-Cornelis CM, van Oppen P, Ader HJ, van Dyck R (2006) Randomised controlled trial of a collaborative care model with psychiatric consultation for persistent medically unexplained symptoms in general practice. Psychother Psychosom 75:282–289CrossRefPubMed van der Feltz-Cornelis CM, van Oppen P, Ader HJ, van Dyck R (2006) Randomised controlled trial of a collaborative care model with psychiatric consultation for persistent medically unexplained symptoms in general practice. Psychother Psychosom 75:282–289CrossRefPubMed
39.
Zurück zum Zitat Murray AM, Toussaint A, Althaus A, Löwe B (2016) The challenge of diagnosing non-specific, functional, and somatoform disorders: a systematic review of barriers to diagnosis in primary care. J Psychosom Res 80:1–10CrossRefPubMed Murray AM, Toussaint A, Althaus A, Löwe B (2016) The challenge of diagnosing non-specific, functional, and somatoform disorders: a systematic review of barriers to diagnosis in primary care. J Psychosom Res 80:1–10CrossRefPubMed
40.
Zurück zum Zitat Kroenke K (2003) Patients presenting with somatic complaints: epidemiology, psychiatric comorbidity and management. Int J Meth Psych Res 12:34–43CrossRef Kroenke K (2003) Patients presenting with somatic complaints: epidemiology, psychiatric comorbidity and management. Int J Meth Psych Res 12:34–43CrossRef
41.
Zurück zum Zitat Löwe B, Spitzer RL, Williams JB, Mussell M, Schellberg D, Kroenke K (2008) Depression, anxiety and somatization in primary care: syndrome overlap and functional impairment. Gen Hosp Psychiat 30:191–199CrossRef Löwe B, Spitzer RL, Williams JB, Mussell M, Schellberg D, Kroenke K (2008) Depression, anxiety and somatization in primary care: syndrome overlap and functional impairment. Gen Hosp Psychiat 30:191–199CrossRef
42.
Zurück zum Zitat Grochtdreis T, Zimmermann T, Puschmann E et al (2018) Cost-utility of collaborative nurse-led self-management support for primary care patients with anxiety, depressive or somatic symptoms: a cluster-randomized controlled trial (the SMADS trial). Int J Nurs Stud 80:67–75CrossRefPubMed Grochtdreis T, Zimmermann T, Puschmann E et al (2018) Cost-utility of collaborative nurse-led self-management support for primary care patients with anxiety, depressive or somatic symptoms: a cluster-randomized controlled trial (the SMADS trial). Int J Nurs Stud 80:67–75CrossRefPubMed
43.
Zurück zum Zitat Haerter M, Watzke B, Daubmann A et al (2018) Guideline-based stepped and collaborative care for patients with depression in a cluster-randomised trial. Sci Rep 8:9389CrossRef Haerter M, Watzke B, Daubmann A et al (2018) Guideline-based stepped and collaborative care for patients with depression in a cluster-randomised trial. Sci Rep 8:9389CrossRef
44.
Zurück zum Zitat Shedden-Mora MC, Groß B, Lau K, Gumz A, Wegscheider K, Löwe B (2016) Collaborative stepped care for somatoform disorders: a pre-post-intervention study in primary care. J Psychosom Res 80:23–30CrossRefPubMed Shedden-Mora MC, Groß B, Lau K, Gumz A, Wegscheider K, Löwe B (2016) Collaborative stepped care for somatoform disorders: a pre-post-intervention study in primary care. J Psychosom Res 80:23–30CrossRefPubMed
45.
Zurück zum Zitat Grochtdreis T, Brettschneider C, Shedden-Mora MJ, Piontek K, König H, Löwe B (2018) Cost-effectiveness analysis of a stepped, collaborative and coordinated health care network for patients with somatoform disorders (Sofu-net). J Ment Health Policy Econ 21:59–69PubMed Grochtdreis T, Brettschneider C, Shedden-Mora MJ, Piontek K, König H, Löwe B (2018) Cost-effectiveness analysis of a stepped, collaborative and coordinated health care network for patients with somatoform disorders (Sofu-net). J Ment Health Policy Econ 21:59–69PubMed
46.
Zurück zum Zitat Härter M, Heddaeus D, Steinmann M et al (2015) Collaborative and stepped care for depression. Development of a model project within the Hamburg Network for Mental Health (psychenet.de). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 58:420–429CrossRefPubMed Härter M, Heddaeus D, Steinmann M et al (2015) Collaborative and stepped care for depression. Development of a model project within the Hamburg Network for Mental Health (psychenet.de). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 58:420–429CrossRefPubMed
47.
Zurück zum Zitat Heddaeus D, Steinmann M, Liebherz S, Härter M, Watzke B (2015) psychenet – the Hamburg network for mental health: evaluation of the health network depression from the perspective of participating general practicioners, psychotherapists and psychiatrists. Psychiatr Prax 42:51–56CrossRef Heddaeus D, Steinmann M, Liebherz S, Härter M, Watzke B (2015) psychenet – the Hamburg network for mental health: evaluation of the health network depression from the perspective of participating general practicioners, psychotherapists and psychiatrists. Psychiatr Prax 42:51–56CrossRef
48.
Zurück zum Zitat Shedden-Mora MC, Lau K, Kuby A et al (2015) [Improving health care for patients with somatoform and functional disorders: a collaborative stepped care network (Sofu-net)] Verbesserte Versorgung von Patienten mit somatoformen und funktionellen Störungen: Ein koordiniertes gestuftes Netzwerk (Sofu-net). Psychiatr Prax 42:57–61 Shedden-Mora MC, Lau K, Kuby A et al (2015) [Improving health care for patients with somatoform and functional disorders: a collaborative stepped care network (Sofu-net)] Verbesserte Versorgung von Patienten mit somatoformen und funktionellen Störungen: Ein koordiniertes gestuftes Netzwerk (Sofu-net). Psychiatr Prax 42:57–61
49.
Zurück zum Zitat Zimmermann T, Puschmann E, Porzelt S et al (2015) Selbstmanagementförderung in der hausärztlichen Versorgung – der Zusammenhang zwischen Veränderungsmotivation, Selbstwirksamkeit und psychischer Belastung vor Beginn der Intervention. Psychiatr Prax 42:44–48CrossRef Zimmermann T, Puschmann E, Porzelt S et al (2015) Selbstmanagementförderung in der hausärztlichen Versorgung – der Zusammenhang zwischen Veränderungsmotivation, Selbstwirksamkeit und psychischer Belastung vor Beginn der Intervention. Psychiatr Prax 42:44–48CrossRef
50.
Zurück zum Zitat DG-Sucht (2015) S3-Leitlinie „Alkoholbezogene Störungen: Screening, Diagnose und Behandlung“. AWMF DG-Sucht (2015) S3-Leitlinie „Alkoholbezogene Störungen: Screening, Diagnose und Behandlung“. AWMF
Metadaten
Titel
Erprobung eines integrierten und gestuften Behandlungsmodells für psychische Störungen und Komorbiditäten im Hamburger Netzwerk für Versorgungsforschung
verfasst von
Daniela Heddaeus
Jörg Dirmaier
Anne Daubmann
Thomas Grochtdreis
Hans-Helmut König
Bernd Löwe
Kerstin Maehder
Sarah Porzelt
Moritz Rosenkranz
Ingo Schäfer
Martin Scherer
Bernd Schulte
Olaf von dem Knesebeck
Karl Wegscheider
Angelika Weigel
Silke Werner
Dr. Thomas Zimmermann
Prof. Dr. Dr. Martin Härter
Publikationsdatum
03.01.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz / Ausgabe 2/2019
Print ISSN: 1436-9990
Elektronische ISSN: 1437-1588
DOI
https://doi.org/10.1007/s00103-018-2865-1

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