Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 2/2019

29.10.2018 | New Technology

EUS-guided irreversible electroporation using endoscopic needle-electrode in porcine pancreas

verfasst von: Jae Min Lee, Hyuk Soon Choi, Hoon Jai Chun, Eun Sun Kim, Bora Keum, Yeon Seok Seo, Yoon Tae Jeen, Hong Sik Lee, Soon Ho Um, Chang Duck Kim, Hong Bae Kim

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 2/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Endoscopic irreversible electroporation (IRE) can be performed using a flexible, thin, needle-shaped electrode for an endoscopic ultrasound (EUS)-guided procedure. This study aimed to evaluate the feasibility and efficacy of performing EUS-guided IRE with endoscopic needle-electrode in porcine pancreas.

Methods

Experimental endoscopic IRE on the pancreas were performed by EUS-guided approach in three pigs and compared with surgical approach in three pigs. The animals were killed after 24 h and their pancreases collected.

Results

IRE ablation using endoscopic needle-electrode was successful technically in EUS-guided approaches for the pancreas. Immediately following IRE, the ablated pancreatic tissue showed no gross change except focal hemorrhage. H&E staining presented a well-demarcated ablation site measuring 1.0–1.5 cm in diameter in the pancreas. TUNEL immunohistochemistry showed diffuse cell death along the puncture site 24 h after IRE. No complication was observed in pigs after endoscopic IRE ablation.

Conclusion

EUS-guided IRE ablation was feasible and effective for pancreas using the newly developed device.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Ryan DP, Hong TS, Bardeesy N (2014) Pancreatic adenocarcinoma. N Engl J Med 371(11):1039–1049CrossRefPubMed Ryan DP, Hong TS, Bardeesy N (2014) Pancreatic adenocarcinoma. N Engl J Med 371(11):1039–1049CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Ko AH (2015) Progress in the treatment of metastatic pancreatic cancer and the search for next opportunities. J Clin Oncol 33(16):1779–1786CrossRefPubMed Ko AH (2015) Progress in the treatment of metastatic pancreatic cancer and the search for next opportunities. J Clin Oncol 33(16):1779–1786CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Golberg A, Yarmush ML (2013) Nonthermal irreversible electroporation: fundamentals, applications, and challenges. IEEE Trans Biomed Eng 60(3):707–714CrossRefPubMed Golberg A, Yarmush ML (2013) Nonthermal irreversible electroporation: fundamentals, applications, and challenges. IEEE Trans Biomed Eng 60(3):707–714CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Lee EW, Chen C, Prieto VE, Dry SM, Loh CT, Kee ST (2010) Advanced hepatic ablation technique for creating complete cell death: irreversible electroporation. Radiology 255(2):426–433CrossRef Lee EW, Chen C, Prieto VE, Dry SM, Loh CT, Kee ST (2010) Advanced hepatic ablation technique for creating complete cell death: irreversible electroporation. Radiology 255(2):426–433CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Lee EW, Loh CT, Kee ST (2007) Imaging guided percutaneous irreversible electroporation: ultrasound and immunohistological correlation. Technol Cancer Res Treat 6(4):287–294CrossRefPubMed Lee EW, Loh CT, Kee ST (2007) Imaging guided percutaneous irreversible electroporation: ultrasound and immunohistological correlation. Technol Cancer Res Treat 6(4):287–294CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Martin RCG II (2015) Use of irreversible electroporation in unresectable pancreatic cancer. Hepatobiliary Surg Nutr 4(3):211–215PubMedPubMedCentral Martin RCG II (2015) Use of irreversible electroporation in unresectable pancreatic cancer. Hepatobiliary Surg Nutr 4(3):211–215PubMedPubMedCentral
8.
Zurück zum Zitat Hong Y, Rice J, Sharma D, Martin RCG II (2018) The use of IRE in multi-modality treatment for oligometastatic pancreatic cancer. Am J Surg 216(1):106–110CrossRefPubMed Hong Y, Rice J, Sharma D, Martin RCG II (2018) The use of IRE in multi-modality treatment for oligometastatic pancreatic cancer. Am J Surg 216(1):106–110CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Goldberg SN, Mallery S, Gazelle GS, Brugge WR (1999) EUS-guided radiofrequency ablation in the pancreas: results in a porcine model. Gastrointest Endosc 50(3):392–401CrossRefPubMed Goldberg SN, Mallery S, Gazelle GS, Brugge WR (1999) EUS-guided radiofrequency ablation in the pancreas: results in a porcine model. Gastrointest Endosc 50(3):392–401CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Stillström D, Nilsson H, Jesse M, Peterhans M, Jonas E, Freedman J (2017) A new technique for minimally invasive irreversible electroporation of tumors in the head and body of the pancreas. Surg Endosc 31(4):1982–1985CrossRefPubMed Stillström D, Nilsson H, Jesse M, Peterhans M, Jonas E, Freedman J (2017) A new technique for minimally invasive irreversible electroporation of tumors in the head and body of the pancreas. Surg Endosc 31(4):1982–1985CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
EUS-guided irreversible electroporation using endoscopic needle-electrode in porcine pancreas
verfasst von
Jae Min Lee
Hyuk Soon Choi
Hoon Jai Chun
Eun Sun Kim
Bora Keum
Yeon Seok Seo
Yoon Tae Jeen
Hong Sik Lee
Soon Ho Um
Chang Duck Kim
Hong Bae Kim
Publikationsdatum
29.10.2018
Verlag
Springer US
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 2/2019
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-018-6425-4

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2019

Surgical Endoscopy 2/2019 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.