Skip to main content
main-content

21.08.2018 | Review Article

Evaluating attention-deficit/hyperactivity disorder using ecological momentary assessment: a systematic review

Zeitschrift:
ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders
Autoren:
Carolina Miguelez-Fernandez, Santiago J. de Leon, Itziar Baltasar-Tello, Inmaculada Peñuelas-Calvo, María Luisa Barrigon, Alba Sedano Capdevila, David Delgado-Gómez, Enrique Baca-García, Juan J. Carballo

Abstract

Ecological momentary assessment is an excellent tool for the measurement of different day-to-day domains in patients and capturing real-world and real-time data. The purpose of this review is to evaluate feasibility in current ecological momentary assessment studies on emotional and behavioral functioning, functional impairments, and quality of life patients with an attention-deficit/hyperactivity disorder diagnosis. This systematic review follows the recommendation of Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) guidelines selecting articles published from January 1, 1990, up to the latest access on May 2018, identifying a pool of 23 eligible studies. Twenty-three studies demonstrate the validity of ecological momentary assessment methodology in evaluating different aspects of patients with attention-deficit/hyperactivity disorder. Fifteen studies focus on the child’s or adolescent’s daily behavior, while eight studies only focus on adults. The studies presented in this review monitored patients and their families over a maximum period of 28 days. We can conclude that ecological momentary assessment can be successfully implemented with attention-deficit/hyperactivity disorder patients to evaluate diverse backgrounds. However, more studies are needed with a longer monitoring period, especially in adolescents, to determine the effectiveness of ecological momentary assessment on patients with attention-deficit/hyperactivity disorder.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Bis zum 22.10. bestellen und 100 € sparen!

Literatur
Über diesen Artikel

Neu im Fachgebiet Psychiatrie

Meistgelesene Bücher aus dem Fachgebiet

2017 | Buch

Pocket Guide Psychopharmaka von A bis Z

Im Pocket Guide finden Sie von A bis Z schnell und übersichtlich die "Erste-Hilfe"-Information rund um alle Psychopharmaka, die Sie auf Station und im Praxisalltag brauchen. Das Pocket-Buch passt bestens in die Kitteltasche. Auf eine ausführliche Darstellung der Störungen wurde bewusst verzichtet.

Autoren:
Prof. Dr. med. Otto Benkert, Prof. Dr. med. I.-G. Anghelescu, Prof. Dr. med. G. Gründer, Prof. Dr. med. P. Heiser, Prof. Dr. rer. Nat. C. Hiemke, Prof. Dr. med. H. Himmerich, Prof. Dr. med. F. Kiefer, Prof. Dr. med. C. Lange-Asschenfeldt, Prof. Dr. med., Dr. rer. nat., Dipl.-Psych. M.J. Müller, Dr. med., Dipl.-Kfm. M. Paulzen, Dr. med. F. Regen, Prof. Dr. med. A. Steiger, Prof. Dr. med. F. Weber

2016 | Buch

Klinikmanual Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie

Dieses Kitteltaschenbuch enthält übersichtlich und systematisch alle notwendigen Informationen zum schnellen Nachschlagen auf Station, in der Ambulanz oder im Konsildienst: Klare Handlungsanweisungen, Therapieempfehlungen und die notwendigen rechtlichen Hintergründe.

Herausgeber:
Prof. Dr. Dr. Frank Schneider