Skip to main content
Erschienen in: Child's Nervous System 12/2019

27.05.2019 | Original Article

Evaluation of the effects of quercetin on brain lesions secondary to experimental hydrocephalus in rats

verfasst von: G. B. Sampaio, S. C. Da Silva, T. H. Romeiro, P. D. S. Beggiora, H. R. Machado, L. D. S. Lopes

Erschienen in: Child's Nervous System | Ausgabe 12/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Hydrocephaly is a disease that affects not only the dynamics of the cerebrospinal fluid, but also other structures of the central nervous system. Although shunt is effective in reducing ventriculomegaly, many neurological damages are not reversed with surgery. Several studies demonstrate that oxidative stress is involved in the genesis of hydrocephalus lesions.

Objective

Evaluate the neuroprotective response of quercetin in hydrocephalus.

Materials and methods

Male newborns rats were used, which received the 15% kaolin injection in the cisterna magna for induction of hydrocephalus. They were divided into control group (C), untreated hydrocephalic (HN), shunted hydrocephalic (HD), hydrocephalic treated with distilled water (HA), hydrocephalic treated with distilled water and shunt (HDA), hydrocephalic treated with quercetin peritoneal (HQp), hydrocephalic treated with quercetin peritoneal and shunt (HDQp), hydrocephalic treated with quercetin by gavage (HQg), and hydrocephalus treated with quercetin by gavage and shunt (HDQg).

Results

Quercetin significantly improved the immunohistochemical markers, mainly caspase and GFAP. There were no significant changes in clinical/behavioral assessment. The use of isolated quercetin does not alter the volume and ventricular size, and the realization of ventriculo-subcutaneous shunt in newborn rats with hydrocephalus presents a high morbi-mortality.

Conclusion

The use of quercetin shows laboratory improvement of the effects of glial lesion and corpus callosum fibers and is therefore not justified by the use of the routine substance as neuroprotective.
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Del Bigio MR, Crook CR, Buist R (1997) Magnetic resonance imaging and behavioral analysis of immature rats with kaolin-induced hydrocephalus: pre- and postshunting observations. Exp Neurol 148(1):256–264 ISSN 0014–4886. Disponível em: < https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9398467>Acessed 01 April 2019 Del Bigio MR, Crook CR, Buist R (1997) Magnetic resonance imaging and behavioral analysis of immature rats with kaolin-induced hydrocephalus: pre- and postshunting observations. Exp Neurol 148(1):256–264 ISSN 0014–4886. Disponível em: < https://​www.​ncbi.​nlm.​nih.​gov/​pubmed/​9398467>Acessed 01 April 2019
6.
Zurück zum Zitat Gomes FCA, Tortelli VP, Diniz L (2013) Glia: dos velhos conceitos às novas funções de hoje e as que ainda virão. Estudos Avançados 27:61–84 ISSN 0103-4014. Accessed 01 Nov 2018CrossRef Gomes FCA, Tortelli VP, Diniz L (2013) Glia: dos velhos conceitos às novas funções de hoje e as que ainda virão. Estudos Avançados 27:61–84 ISSN 0103-4014. Accessed 01 Nov 2018CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Laboratory of Brain Protection in Childhood (2017) University of São Paulo Campus Ribeirão Preto - Brazil Laboratory of Brain Protection in Childhood (2017) University of São Paulo Campus Ribeirão Preto - Brazil
10.
Zurück zum Zitat Lopes LS, Machado HR, Lachat JJ (2003) Study of corpus callosum in experimental hydrocephalic wistar rats. Acta Cir Bras 18:10–14. Accessed 02 February 2018CrossRef Lopes LS, Machado HR, Lachat JJ (2003) Study of corpus callosum in experimental hydrocephalic wistar rats. Acta Cir Bras 18:10–14. Accessed 02 February 2018CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Prates MA, Zanon-Collange N (2005) Hidrocefalia. Manole, São Paulo. Accessed 11 february 2018 Prates MA, Zanon-Collange N (2005) Hidrocefalia. Manole, São Paulo. Accessed 11 february 2018
Metadaten
Titel
Evaluation of the effects of quercetin on brain lesions secondary to experimental hydrocephalus in rats
verfasst von
G. B. Sampaio
S. C. Da Silva
T. H. Romeiro
P. D. S. Beggiora
H. R. Machado
L. D. S. Lopes
Publikationsdatum
27.05.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Child's Nervous System / Ausgabe 12/2019
Print ISSN: 0256-7040
Elektronische ISSN: 1433-0350
DOI
https://doi.org/10.1007/s00381-019-04184-2

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2019

Child's Nervous System 12/2019 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.