Skip to main content
Erschienen in: The European Journal of Health Economics 5/2010

01.10.2010 | Original Paper

Expenditures of the German statutory health insurance system for patients suffering from acute coronary syndrome and treated with percutaneous coronary intervention

verfasst von: Heiko Friedel, Anne Delges, Johannes Clouth, Dana T. Trautvetter

Erschienen in: The European Journal of Health Economics | Ausgabe 5/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Patients with acute coronary syndrome (ACS) are in need of cost-intensive treatment involving different aspects of the German Health System. Percutaneous coronary intervention (PCI) is the treatment of choice for a large proportion of cases. In the present study, an analysis of the cost impact of ACS with focus on PCI therapy was conducted across-the-board for the German Health System. Results indicated that 85% of all costs arising from treatment of ACS with a trial of PCI are due to in-patient care. Projection of results onto the entire insurant collective of the statutory health system estimated a total of €954,995,603—a proportional 0.7% of all expenditure by statutory health insurances in 2005.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Möllmann, H., Elsässer, A., Nef, H.M., et al.: Akutes Koronarsyndrom mit und ohne ST-Elevation. Herz 31, 820–826 (2006)CrossRef Möllmann, H., Elsässer, A., Nef, H.M., et al.: Akutes Koronarsyndrom mit und ohne ST-Elevation. Herz 31, 820–826 (2006)CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Hamm, C.W.: Leitlinien: Akutes Koronarsyndrom (ACS) Teil 1: ACS ohne persistierende ST-Hebung. Z. Kardiol. 93, 72–90 (2004)CrossRef Hamm, C.W.: Leitlinien: Akutes Koronarsyndrom (ACS) Teil 1: ACS ohne persistierende ST-Hebung. Z. Kardiol. 93, 72–90 (2004)CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Hamm, C.W.: Leitlinien: Akutes Koronarsyndrom (ACS) Teil 2: Akutes Koronarsyndrom mit ST-Hebung. Z. Kardiol. 93, 324–341 (2004)CrossRef Hamm, C.W.: Leitlinien: Akutes Koronarsyndrom (ACS) Teil 2: Akutes Koronarsyndrom mit ST-Hebung. Z. Kardiol. 93, 324–341 (2004)CrossRef
4.
Zurück zum Zitat German Census Bureau: Ergebnisse der Todesursachenstatistik für Deutschland ausführliche vierstellige ICD10-Klassifikation. Wiesbaden (2007) German Census Bureau: Ergebnisse der Todesursachenstatistik für Deutschland ausführliche vierstellige ICD10-Klassifikation. Wiesbaden (2007)
5.
Zurück zum Zitat Silber, S., Albertsson, A., Avilés, F.F.: Guidelines for percutaneous coronary interventions. Eur. Heart J. 26, 804–847 (2005)CrossRef Silber, S., Albertsson, A., Avilés, F.F.: Guidelines for percutaneous coronary interventions. Eur. Heart J. 26, 804–847 (2005)CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Bassand, J.P., Hamm, C.W., Ardissino, D., et al.: Guidelines for the diagnosis and treatment of non-ST-segment elevation acute coronary syndromes. Eur. Heart J. 28, 1598–1660 (2007)CrossRef Bassand, J.P., Hamm, C.W., Ardissino, D., et al.: Guidelines for the diagnosis and treatment of non-ST-segment elevation acute coronary syndromes. Eur. Heart J. 28, 1598–1660 (2007)CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Murray, C.J.L., Lopez, Z.D.: Alternative projections of mortality and disability by cause 1990–2020: Global Burden of Disease Study. Lancet 349(9064), 1498–1504 (1997)CrossRef Murray, C.J.L., Lopez, Z.D.: Alternative projections of mortality and disability by cause 1990–2020: Global Burden of Disease Study. Lancet 349(9064), 1498–1504 (1997)CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Van de Werf, F., Bax, J., Betriu, A., et al.: Management of acute myocardial infarction in patients presenting with persistent ST-segment elevation. Eur. Heart J. 29, 2909–2945 (2008)CrossRef Van de Werf, F., Bax, J., Betriu, A., et al.: Management of acute myocardial infarction in patients presenting with persistent ST-segment elevation. Eur. Heart J. 29, 2909–2945 (2008)CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Zhang, Z., Spertus, J.A., Mahoney, E.M., et al.: The impact of acute coronary syndrome on clinical, economic, and cardiac-specific health status after coronary artery bypass surgery versus stent-assisted percutaneous coronary intervention: 1-year results from the stent or surgery (SoS) trial. Am. Heart J. 150(1), 175–181 (2005)CrossRef Zhang, Z., Spertus, J.A., Mahoney, E.M., et al.: The impact of acute coronary syndrome on clinical, economic, and cardiac-specific health status after coronary artery bypass surgery versus stent-assisted percutaneous coronary intervention: 1-year results from the stent or surgery (SoS) trial. Am. Heart J. 150(1), 175–181 (2005)CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Taylor, M., Scuffham, P.A., McCollam, P.L., Newby, D.E.: Acute coronary syndromes in Europe: 1-year costs and outcomes. Curr. Med. Res. Opin. 23(3), 495–503 (2007)CrossRef Taylor, M., Scuffham, P.A., McCollam, P.L., Newby, D.E.: Acute coronary syndromes in Europe: 1-year costs and outcomes. Curr. Med. Res. Opin. 23(3), 495–503 (2007)CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Etemad, L.R., McCollam, P.L.: Total first-year costs of acute coronary syndrome in a managed care setting. J. Manag. Care Pharm. 11(4), 300–306 (2005) Etemad, L.R., McCollam, P.L.: Total first-year costs of acute coronary syndrome in a managed care setting. J. Manag. Care Pharm. 11(4), 300–306 (2005)
12.
Zurück zum Zitat Giersiepen, M.P.H., Pohlabeln. H., Egidi, G., Pigeot I.: Die ICD-Kodierqualität für Diagnosen in der ambulanten Versorgung. Bundesgesundheitsbl - Gesundheitsforsch - Gesundheitsschutz. 50, 1028–1038 (2007) Giersiepen, M.P.H., Pohlabeln. H., Egidi, G., Pigeot I.: Die ICD-Kodierqualität für Diagnosen in der ambulanten Versorgung. Bundesgesundheitsbl - Gesundheitsforsch - Gesundheitsschutz. 50, 1028–1038 (2007)
13.
Zurück zum Zitat German Institute for Medical Documentation (DIMDI): ICD-10-GM. Videel, Cologne (2003) German Institute for Medical Documentation (DIMDI): ICD-10-GM. Videel, Cologne (2003)
15.
Zurück zum Zitat Federal Association of panel doctors (KBV): Einheitlicher Bewertungsmaßstab. Deutscher Ärzte-Verlag, Cologne (2001) Federal Association of panel doctors (KBV): Einheitlicher Bewertungsmaßstab. Deutscher Ärzte-Verlag, Cologne (2001)
16.
Zurück zum Zitat Filler, G., Hermanns, P.M.: EBM2000plus. Ebner & Spiegel, Munich (2005) Filler, G., Hermanns, P.M.: EBM2000plus. Ebner & Spiegel, Munich (2005)
18.
Zurück zum Zitat Wittchen, H.-U., Glaesmer, H., März, W., et al.: Cardiovascular risk factors in primary care: methods and baseline prevalence rates—the DETECT program. Curr. Med. Res. Opin. 21(4), 619–629 (2005)CrossRef Wittchen, H.-U., Glaesmer, H., März, W., et al.: Cardiovascular risk factors in primary care: methods and baseline prevalence rates—the DETECT program. Curr. Med. Res. Opin. 21(4), 619–629 (2005)CrossRef
20.
Zurück zum Zitat BKK Bundesverband: Gesundheitsreport 2006, Demografischer und wirtschaftlicher Wandel—gesundheitliche Folgen. Essen (2006) BKK Bundesverband: Gesundheitsreport 2006, Demografischer und wirtschaftlicher Wandel—gesundheitliche Folgen. Essen (2006)
21.
Zurück zum Zitat Fricke, G., Günther, J., Zawinell, A.: ATC-Index mit DDD-Angaben für den deutschen Arzneimittelmarkt. WIdO, Bonn (2007) Fricke, G., Günther, J., Zawinell, A.: ATC-Index mit DDD-Angaben für den deutschen Arzneimittelmarkt. WIdO, Bonn (2007)
22.
Zurück zum Zitat Dijksman, L.M., Hirsch, A., Winhausen, F., Asselman, F.F.: Cost effectiveness of early versus selectively invasive strategy in patients with acute coronary syndromes without ST-segment elevation. Int. J. Cardiol. 131(2), 204–211 (2009)CrossRef Dijksman, L.M., Hirsch, A., Winhausen, F., Asselman, F.F.: Cost effectiveness of early versus selectively invasive strategy in patients with acute coronary syndromes without ST-segment elevation. Int. J. Cardiol. 131(2), 204–211 (2009)CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Epstein, D.M., Sculpher, M.J., Clayton, T.C., et al.: Costs of an early intervention versus a conservative strategy in acute coronary syndrome. Int. J. Cardiol. 127(2), 240–246 (2008)CrossRef Epstein, D.M., Sculpher, M.J., Clayton, T.C., et al.: Costs of an early intervention versus a conservative strategy in acute coronary syndrome. Int. J. Cardiol. 127(2), 240–246 (2008)CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Bramkamp, M., Radovanovic, D., Erne, P., Szucs, T.D.: Determinants of costs and the length of stay in acute coronary syndromes: a real life analysis of more than 10 000 patients. Cardiovasc. Drugs Ther. 21, 389–398 (2007)CrossRef Bramkamp, M., Radovanovic, D., Erne, P., Szucs, T.D.: Determinants of costs and the length of stay in acute coronary syndromes: a real life analysis of more than 10 000 patients. Cardiovasc. Drugs Ther. 21, 389–398 (2007)CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Fricke, F.U., Silber, S.: Können Medikamente frei setzende Koronarstents eine Bypassoperation ersetzen? Herz 30(4), 332–338 (2005)CrossRef Fricke, F.U., Silber, S.: Können Medikamente frei setzende Koronarstents eine Bypassoperation ersetzen? Herz 30(4), 332–338 (2005)CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Bundesärztekammer (BÄK), Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF), Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV). Nationales Programm für Versorgungs-Leitlinien. Nationale Versorgungs-Leitlinie Chronische KHK. Kurzfassung, Version 1.8. http://www.khk.versorgungsleitlinien.de (2008). Accessed 25 June 2009 Bundesärztekammer (BÄK), Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF), Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV). Nationales Programm für Versorgungs-Leitlinien. Nationale Versorgungs-Leitlinie Chronische KHK. Kurzfassung, Version 1.8. http://​www.​khk.​versorgungsleitl​inien.​de (2008). Accessed 25 June 2009
Metadaten
Titel
Expenditures of the German statutory health insurance system for patients suffering from acute coronary syndrome and treated with percutaneous coronary intervention
verfasst von
Heiko Friedel
Anne Delges
Johannes Clouth
Dana T. Trautvetter
Publikationsdatum
01.10.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
The European Journal of Health Economics / Ausgabe 5/2010
Print ISSN: 1618-7598
Elektronische ISSN: 1618-7601
DOI
https://doi.org/10.1007/s10198-009-0181-2

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2010

The European Journal of Health Economics 5/2010 Zur Ausgabe