Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 2/2004

01.02.2004 | Original article

Experience with the use of tissue adhesives in pediatric endoscopic surgery

verfasst von: C. Esposito, R. Damiano, A. Settimi, M. De Marco, P. Maglio, A. Centonze

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 2/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background: Due to technological improvements, the use of tissue adhesives and glues for tissue approximation and hemostasis in surgery has increased. We report our preliminary experience with this technology in pediatric endosurgery. Methods: Between 1997 and 2000, we employed tissue adhesives in 48 pediatric patients during laparoscopic procedures. In 25 patients, the glue was adopted for the hemostasis of parenchimal organs (liver in 24 cases and spleen in one). In three cases, the glue was used to repair organ perforation, in 19 it was used to close the distal part of a patent processus vaginalis in case of congenital inguinal hernia. In the final case, the glue was adopted to achieve optimal airtightness in case of pulmonary biopsy. The glue was injected with the aid of a needle positioned transparietally. Results: The procedure was easy and rapid in all cases, and there were no problems or complications related to glue positioning at a mean follow up of 51 months. Conclusion: Tissue adhesives are a very versatile product for use in pediatric laparoscopic surgery. It is likely that their usage will increase as the technology improves and more effective products are developed.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bardari, F, D’Urso, L, Muto, G 2001Conservative treatment of iatrogenic urinary fistulae: the value of cyanoacrylic glue.Urology5810461048CrossRefPubMed Bardari, F, D’Urso, L, Muto, G 2001Conservative treatment of iatrogenic urinary fistulae: the value of cyanoacrylic glue.Urology5810461048CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Bornemisza, G, Miko, I, Ladanyi, J, Demeny, P 1975Application of histoacryl-blau and surgical in experimental pancreas injuries and resections.Acta Chir Acad Sci Hungary166372 Bornemisza, G, Miko, I, Ladanyi, J, Demeny, P 1975Application of histoacryl-blau and surgical in experimental pancreas injuries and resections.Acta Chir Acad Sci Hungary166372
3.
Zurück zum Zitat Casanova, R 1987Microarterial sutureless sleeve anastomosis using a polymeric adhesive: an experimental study.J Reconstr Microsurg3201204PubMed Casanova, R 1987Microarterial sutureless sleeve anastomosis using a polymeric adhesive: an experimental study.J Reconstr Microsurg3201204PubMed
4.
Zurück zum Zitat Chen, RJ, Fang, JF, Lin, BC, Hsu, YB, Kao, JL, Kao, YC, Chen, MF 1998Selective application of laparoscopy and fibrin glue in the failure of nonoperative management of blunt hepatic trauma.J Trauma44691695PubMed Chen, RJ, Fang, JF, Lin, BC, Hsu, YB, Kao, JL, Kao, YC, Chen, MF 1998Selective application of laparoscopy and fibrin glue in the failure of nonoperative management of blunt hepatic trauma.J Trauma44691695PubMed
6.
Zurück zum Zitat Esposito, C 1997L’utilisation d’une nouvelle colle chirurgicale en chirurgie laparoscopique:quels avantages?J Coeliochir236668 Esposito, C 1997L’utilisation d’une nouvelle colle chirurgicale en chirurgie laparoscopique:quels avantages?J Coeliochir236668
7.
Zurück zum Zitat Feretis, C, Tabakopoulos, D, Benakis, P, Xenofontos, M, Golematis, B 1990Endoscopic hemostasis of esophageal and gastric variceal bleeding with histoacryl.Endoscopy22282284PubMed Feretis, C, Tabakopoulos, D, Benakis, P, Xenofontos, M, Golematis, B 1990Endoscopic hemostasis of esophageal and gastric variceal bleeding with histoacryl.Endoscopy22282284PubMed
8.
Zurück zum Zitat Goh, PM, Kum, CK, Toh, EH 1994Endoscopic patch closure of malignant esophagotracheal fistula using histoacryl glue.Surg Endosc814341435PubMed Goh, PM, Kum, CK, Toh, EH 1994Endoscopic patch closure of malignant esophagotracheal fistula using histoacryl glue.Surg Endosc814341435PubMed
9.
Zurück zum Zitat Green, AR, Milling, MA 1986Butylcyanoacrylate adhesives in microvascular surgery: an experimental pilot study.J Reconstr Microsurg2103105PubMed Green, AR, Milling, MA 1986Butylcyanoacrylate adhesives in microvascular surgery: an experimental pilot study.J Reconstr Microsurg2103105PubMed
10.
Zurück zum Zitat Henderson, AM, Stephenson, M 19923-Methoxybutylcyanoacrylate: evaluation of biocompatibility and bioresorption.Biomaterials1310771084 Henderson, AM, Stephenson, M 19923-Methoxybutylcyanoacrylate: evaluation of biocompatibility and bioresorption.Biomaterials1310771084
11.
Zurück zum Zitat Kobayaschi, H, Shiraki, K 1992Toxicity test of biodegradable polymers by implantation in rabbit cornea.J Biomed Mat Res2614631476 Kobayaschi, H, Shiraki, K 1992Toxicity test of biodegradable polymers by implantation in rabbit cornea.J Biomed Mat Res2614631476
12.
Zurück zum Zitat Labenz, J, Borsch, G 1993Successful endoscopic hemostasis of duodenal variceal bleeding with histoacryl.Endoscopy (letter)25194197 Labenz, J, Borsch, G 1993Successful endoscopic hemostasis of duodenal variceal bleeding with histoacryl.Endoscopy (letter)25194197
13.
Zurück zum Zitat Lima, M, Domini, M, Libri, M, Garzi, A 1997Laparoscopic Nissen fundoplication with fibrin glue: experimental study on pigs.Eur J Pediatr Surg747PubMed Lima, M, Domini, M, Libri, M, Garzi, A 1997Laparoscopic Nissen fundoplication with fibrin glue: experimental study on pigs.Eur J Pediatr Surg747PubMed
14.
Zurück zum Zitat Merimsky, E, Baratz, M 1981Histoacryl in sutureless uretero-ureteral anastomosis: an experimental study.Isr J Med Sci17254256PubMed Merimsky, E, Baratz, M 1981Histoacryl in sutureless uretero-ureteral anastomosis: an experimental study.Isr J Med Sci17254256PubMed
15.
Zurück zum Zitat Middleton, WG, Matthews, W, Chiasson, DA 1991Histoacryl glue in microvascular surgery.J Otolaryngol20363366PubMed Middleton, WG, Matthews, W, Chiasson, DA 1991Histoacryl glue in microvascular surgery.J Otolaryngol20363366PubMed
16.
Zurück zum Zitat Tseng, YC, Tabata, Y 1990In vitro toxicity test of 2-cyanoacrylate polymers by cell culture method.J Biomed Mat Res2413551367 Tseng, YC, Tabata, Y 1990In vitro toxicity test of 2-cyanoacrylate polymers by cell culture method.J Biomed Mat Res2413551367
17.
Zurück zum Zitat Watson, DP 1989Use of cyanoacrylate tissue adhesive for closing facial lacerations in children.Br Med J.299304 Watson, DP 1989Use of cyanoacrylate tissue adhesive for closing facial lacerations in children.Br Med J.299304
Metadaten
Titel
Experience with the use of tissue adhesives in pediatric endoscopic surgery
verfasst von
C. Esposito
R. Damiano
A. Settimi
M. De Marco
P. Maglio
A. Centonze
Publikationsdatum
01.02.2004
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 2/2004
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-003-9032-x

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2004

Surgical Endoscopy 2/2004 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.