Skip to main content
main-content

01.01.2012 | Original Article | Ausgabe 1/2012

International Journal of Colorectal Disease 1/2012

Extraperitoneal vs. intraperitoneal route for permanent colostomy: a meta-analysis of 1,071 patients

Zeitschrift:
International Journal of Colorectal Disease > Ausgabe 1/2012
Autoren:
Lei Lian, Xian-Rui Wu, Xiao-Sheng He, Yi-Feng Zou, Xiao-Jian Wu, Ping Lan, Jian-Ping Wang

Abstract

Background

Parastomal hernia is a common complication after colostomy construction. Whether an extraperitoneal route for colostomy creation can reduce the risk of parastomal hernia remains controversial.

Objective

A meta-analysis was performed to evaluate the value of extraperitoneal route in the prevention of parastomal hernia and other postoperative complications related to colostomy.

Data sources

A literature search of Medline, Embase, Ovid, and Cochrane databases from the years 1966 to 2010 was performed.

Study selection

Studies comparing extraperitoneal colostomy with intraperitoneal colostomy were identified.

Intervention

Extraperitoneal colostomy was performed to prevent colostomy-related complications.

Main outcome measures

Data on the following outcomes were sought: incidence of postoperative colostomy complications including parastomal hernia, prolapse, and bowel obstruction.

Results

Seven retrospective studies with a combined total of 1,071 patients (250 extraperitoneal colostomy and 821 intraperitoneal colostomy) were identified. There was a significantly lower rate of parastomal hernia (odds ratio, 0.41; 95% confidence interval, 0.23–0.73, p = 0.002) in the extraperitoneal colostomy group. However, the occurrences of bowel obstruction and prolapse were not significantly different between the two groups.

Limitations

A limitation of the study lies on the meta-analysis of observational studies.

Conclusion

Extraperitoneal colostomy is associated with a lower rate of postoperative parastomal hernia as compared to intraperitoneal colostomy. Prospective randomized controlled trial is warranted to further determine the role of extraperitoneal route in the prevention of parastomal hernia.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Jetzt e.Med zum Sonderpreis bestellen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2012

International Journal of Colorectal Disease 1/2012 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Chirurgie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.


 

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise