Skip to main content
Erschienen in: Surgery Today 2/2021

03.08.2020 | Original Article

Feasibility of bilateral internal thoracic artery harvesting using the da Vinci SP system

verfasst von: Hubert Stein, Volkmar Falk

Erschienen in: Surgery Today | Ausgabe 2/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

We conducted this study to investigate the feasibility of mobilizing the bilateral internal thoracic arteries (ITAs) using the da Vinci SP through a single intercostal incision and to compare the amount of rib spreading with that required for mini-thoracotomy procedures. We also evaluated the construction of an intrathoracic T-graft anastomosis using existing instrumentation of the SP system.

Methods

We harvested bilateral ITAs from two male cadavers via a single incision made in the fifth intercostal space using the da Vinci SP. A T-graft end-to-side anastomosis was created in one cadaver.

Results

The bilateral ITAs were harvested in less than 60 min and a T-graft was completed. No additional rib spreading was required. Intraoperative adjustments of the da Vinci SP were necessary to maintain alignment with the surgical targets.

Conclusions

Bilateral ITA harvest using the da Vinci SP through a single intercostal incision was feasible, with less rib spreading than in mini-thoracotomy procedures. Thus, creating an intrathoracic T-graft with the existing da Vinci SP instruments is possible.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Davierwala PM, Mohr FW. Bilateral internal mammary artery grafting: Rationale and evidence. Int J Surg. 2015;16:133–9.CrossRef Davierwala PM, Mohr FW. Bilateral internal mammary artery grafting: Rationale and evidence. Int J Surg. 2015;16:133–9.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Buttar SN, Yan TD, Taggart DP, Tian DH. Long-term and short-term outcomes of using bilateral internal mammary artery grafting versus left internal mammary artery grafting: a meta-analysis. Heart. 2017;103(18):1419–26.CrossRef Buttar SN, Yan TD, Taggart DP, Tian DH. Long-term and short-term outcomes of using bilateral internal mammary artery grafting versus left internal mammary artery grafting: a meta-analysis. Heart. 2017;103(18):1419–26.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Park SY, Stein H, Heo SY. Preclinical, cadaveric study of the application of da Vinci single port system in thoracic surgery. J Thorac Dis. 2019;11(12):5586–91.CrossRef Park SY, Stein H, Heo SY. Preclinical, cadaveric study of the application of da Vinci single port system in thoracic surgery. J Thorac Dis. 2019;11(12):5586–91.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Grimminger PP, van der Sluis PC, Stein H, Lang H, van Hillegersberg R, Egberts JH. Feasibility of transcervical robotic-assisted esophagectomy (TC-RAMIE) in a cadaver study—a future outlook for an extrapleural approach. Appl Sci. 2019;9:3572.CrossRef Grimminger PP, van der Sluis PC, Stein H, Lang H, van Hillegersberg R, Egberts JH. Feasibility of transcervical robotic-assisted esophagectomy (TC-RAMIE) in a cadaver study—a future outlook for an extrapleural approach. Appl Sci. 2019;9:3572.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Khoo A, Rosich-Medina A, Woodham A, Jessop ZM, Di Candia M, Malata CM. The relationship between the intercostal distance, patient height and outcome in microsurgical breast reconstruction using the second interspace rib-sparing internal mammary vessel exposure. Microsurg. 2014;34(6):448–53.CrossRef Khoo A, Rosich-Medina A, Woodham A, Jessop ZM, Di Candia M, Malata CM. The relationship between the intercostal distance, patient height and outcome in microsurgical breast reconstruction using the second interspace rib-sparing internal mammary vessel exposure. Microsurg. 2014;34(6):448–53.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Nambiar P, Kumar S, Mittal CM, Saksena K. Minimally invasive coronary artery bypass grafting with bilateral internal thoracic arteries: Will this be the future? J Thorac Cardiovasc Surg. 2018;155(1):190–7.CrossRef Nambiar P, Kumar S, Mittal CM, Saksena K. Minimally invasive coronary artery bypass grafting with bilateral internal thoracic arteries: Will this be the future? J Thorac Cardiovasc Surg. 2018;155(1):190–7.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Kikuchi K, Une D, Endo Y, Matsuyama T, Fukuda Y, Kurata A. Minimally invasive coronary artery bypass grating using bilateral in situ internal thoracic arteries. Ann Thorac Surg. 2015;100(3):1082–4.CrossRef Kikuchi K, Une D, Endo Y, Matsuyama T, Fukuda Y, Kurata A. Minimally invasive coronary artery bypass grating using bilateral in situ internal thoracic arteries. Ann Thorac Surg. 2015;100(3):1082–4.CrossRef
Metadaten
Titel
Feasibility of bilateral internal thoracic artery harvesting using the da Vinci SP system
verfasst von
Hubert Stein
Volkmar Falk
Publikationsdatum
03.08.2020
Verlag
Springer Singapore
Erschienen in
Surgery Today / Ausgabe 2/2021
Print ISSN: 0941-1291
Elektronische ISSN: 1436-2813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00595-020-02094-4

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2021

Surgery Today 2/2021 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.