Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery 4/2020

11.01.2020 | Case Report

Fibro-adipose vascular malformation (FAVA) in forearm: a successful surgical approach and literature review

verfasst von: Susana López, Andreé Ibarra, Eulalia Baselga, Carmen Vega, Caterina Fumagalli, Sandra Valverde, Jaume Masià

Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery | Ausgabe 4/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Fibro-adipose vascular anomaly (FAVA) is a new entity characterized by fibro-adipose infiltration of muscle, pain, and contracture. The main differential diagnosis includes venous malformation and intramuscular hemangioma. Early treatment and physical therapy are of paramount importance to prevent severe contractures, muscle fibrosis, and limb atrophy. We present a case report of a 24-year-old female patient with FAVA in the volar aspect of left arm, presented with limitation to pronation and supination and pain. The patient was operated in 2017 in our center, performing a total resection of the mass and 2-year follow-up. We describe the criteria that we performed to diagnose the left forearm FAVA in this patient, based on the history; the magnetic resonance imaging, which demonstrated muscle replaced by heterogeneous soft tissue, intramuscular phlebolit, and dilated vessels; and histological images that showed a vascular proliferation associated with adipocytes and dense fibrous tissue replacing and infiltrating the skeletal muscle. En bloc resection of the mass was performed successfully, and it gave excellent results with recovery of limitation and improvement of pain and swelling that were maintained at 2-year follow-up. Surgery is a reliable and curative option in FAVA and could be the only one for long-term control of this entity.
Level of evidence: Level V, therapeutic; diagnostic study.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Shaikh R, Alomari A et al (2016) Cryoablation in fibro-adipose vascular anomaly (FAVA): a minimally invasive treatment option. Pediatr Radiol 46:1179–1186CrossRef Shaikh R, Alomari A et al (2016) Cryoablation in fibro-adipose vascular anomaly (FAVA): a minimally invasive treatment option. Pediatr Radiol 46:1179–1186CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Alomari A, Spencer S, Arnold R, Chaudry G, Kasser JR, Burrows PE, Govender P, Padua HM, Dillon B, Upton J, Taghinia AH, Fishman SJ, Mulliken JB, Fevurly RD, Greene AK, Landrigan-Ossar M, Paltiel HJ, Trenor CC 3rd, Kozakewich HP (2014) Fibro-adipose vascular anomaly: clinical-radiologic-pathologic features of a newly delineated disorder of the extremity. J Pediatr Orthop 34:109–117CrossRef Alomari A, Spencer S, Arnold R, Chaudry G, Kasser JR, Burrows PE, Govender P, Padua HM, Dillon B, Upton J, Taghinia AH, Fishman SJ, Mulliken JB, Fevurly RD, Greene AK, Landrigan-Ossar M, Paltiel HJ, Trenor CC 3rd, Kozakewich HP (2014) Fibro-adipose vascular anomaly: clinical-radiologic-pathologic features of a newly delineated disorder of the extremity. J Pediatr Orthop 34:109–117CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Erickson J, McAuliffe W, Blennerhassett L, et al. (2017) Fibroadipose vascular anomaly treated with sirolimus: Successful outcome in two patients. Pediatr Dermatol, 34(6), e317–e320 Erickson J, McAuliffe W, Blennerhassett L, et al. (2017) Fibroadipose vascular anomaly treated with sirolimus: Successful outcome in two patients. Pediatr Dermatol, 34(6), e317–e320
4.
Zurück zum Zitat Wassef M, Blei F, Adams D, Alomari A, Baselga E, Berenstein A, Burrows P, Frieden IJ, Garzon MC, Lopez-Gutierrez JC, Lord DJ, Mitchel S, Powell J, Prendiville J, Vikkula M, ISSVA Board and Scientific Committee (2015) Vascular anomalies classification: recommendations from the international society for the study of vascular anomalies. Pediatrics 136:e203–e214 Wassef M, Blei F, Adams D, Alomari A, Baselga E, Berenstein A, Burrows P, Frieden IJ, Garzon MC, Lopez-Gutierrez JC, Lord DJ, Mitchel S, Powell J, Prendiville J, Vikkula M, ISSVA Board and Scientific Committee (2015) Vascular anomalies classification: recommendations from the international society for the study of vascular anomalies. Pediatrics 136:e203–e214
5.
Zurück zum Zitat Sheybani E, Eutsler E, Navarro O (2016) Fat-containing soft-tissue masses in children. Pediatr Radiol 46(13):1760–1773 Sheybani E, Eutsler E, Navarro O (2016) Fat-containing soft-tissue masses in children. Pediatr Radiol 46(13):1760–1773
6.
Zurück zum Zitat Johnson C, Navarro O (2017) Clinical and sonographic features of pediatric soft-tissue vascular anomalies part 2: vascular malformations. Pediatr Radiol 47(9):1196–1208 Johnson C, Navarro O (2017) Clinical and sonographic features of pediatric soft-tissue vascular anomalies part 2: vascular malformations. Pediatr Radiol 47(9):1196–1208
7.
Zurück zum Zitat Fernandez-Pineda I, Marcilla D, Downey-Carmona F et al (2014) Lower extremity fibro-adipose vascular anomaly (FAVA): a new case of a newly delineated disorder. Ann Vasc Dis 7(3):316–319 Fernandez-Pineda I, Marcilla D, Downey-Carmona F et al (2014) Lower extremity fibro-adipose vascular anomaly (FAVA): a new case of a newly delineated disorder. Ann Vasc Dis 7(3):316–319
8.
Zurück zum Zitat Ramaswamy R, Tiwari T, Darcy M et al (2019) Cryoablation of low-flow vascular malformations. Diagn Interv Radiol 25:225–230 Ramaswamy R, Tiwari T, Darcy M et al (2019) Cryoablation of low-flow vascular malformations. Diagn Interv Radiol 25:225–230
9.
Zurück zum Zitat Mende K, Vargesson N, Sivakumar B (2018) Vascular anomalies of the upper limb. J Hand Surg Eur Vol 44(3):233–241 Mende K, Vargesson N, Sivakumar B (2018) Vascular anomalies of the upper limb. J Hand Surg Eur Vol 44(3):233–241
10.
Zurück zum Zitat Taghinia A, Upton J (2018) Vascular Anomalies. J Hand Surg [Am] 43(12):1113–1121 Taghinia A, Upton J (2018) Vascular Anomalies. J Hand Surg [Am] 43(12):1113–1121
Metadaten
Titel
Fibro-adipose vascular malformation (FAVA) in forearm: a successful surgical approach and literature review
verfasst von
Susana López
Andreé Ibarra
Eulalia Baselga
Carmen Vega
Caterina Fumagalli
Sandra Valverde
Jaume Masià
Publikationsdatum
11.01.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Plastic Surgery / Ausgabe 4/2020
Print ISSN: 0930-343X
Elektronische ISSN: 1435-0130
DOI
https://doi.org/10.1007/s00238-019-01620-z

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2020

European Journal of Plastic Surgery 4/2020 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.