Skip to main content
Erschienen in: Updates in Surgery 1/2018

01.03.2018 | Original Article

Frailty and emergency surgery in the elderly: protocol of a prospective, multicenter study in Italy for evaluating perioperative outcome (The FRAILESEL Study)

verfasst von: Gianluca Costa, Giulia Massa, ERASO (Elderly Risk Assessment for Surgical Outcome) Collaborative Study Group

Erschienen in: Updates in Surgery | Ausgabe 1/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Improvements in living conditions and progress in medical management have resulted in better quality of life and longer life expectancy. Therefore, the number of older people undergoing surgery is increasing. Frailty is often described as a syndrome in aged patients where there is augmented vulnerability due to progressive loss of functional reserves. Studies suggest that frailty predisposes elderly to worsening outcome after surgery. Since emergency surgery is associated with higher mortality rates, it is paramount to have an accurate stratification of surgical risk in such patients. The aim of our study is to characterize the clinicopathological findings, management, and short-term outcome of elderly patients undergoing emergency surgery. The secondary objectives are to evaluate the presence and influence of frailty and analyze the prognostic role of existing risk-scores. The final FRAILESEL protocol was approved by the Ethical Committee of “Sapienza” University of Rome, Italy. The FRAILESEL study is a nationwide, Italian, multicenter, observational study conducted through a resident-led model. Patients over 65 years of age who require emergency surgical procedures will be included in this study. The primary outcome measures are 30-day postoperative mortality and morbidity rates. The Clavien-Dindo classification system is used to categorize complications. The secondary outcome measures include length of hospital stay, length of stay in intensive care unit, and predictive value for morbidity and mortality of several frailty and surgical risk-scores. The results of the FRAILESEL study will be disseminated through national and international conference presentations and peer-reviewed journals. The study is also registered at ClinicalTrials.gov (ClinicalTrials.gov identifier: NCT02825082).
Literatur
1.
Zurück zum Zitat United Nations, Department of Economic and Social Affairs, Population Division: World Population Ageing. (ST/ESA/SER.A/390).2015. Reference Source United Nations, Department of Economic and Social Affairs, Population Division: World Population Ageing. (ST/ESA/SER.A/390).2015. Reference Source
2.
Zurück zum Zitat Istat: Stime per l’anno 2016.2017. Reference Source Istat: Stime per l’anno 2016.2017. Reference Source
5.
Zurück zum Zitat Costa G, Tomassini F, Tierno SM et al (2009) Emergency colonic surgery: analysis of risk factors predicting morbidity and mortality. Chir Italy 61(5–6):565–571 (20380259) Costa G, Tomassini F, Tierno SM et al (2009) Emergency colonic surgery: analysis of risk factors predicting morbidity and mortality. Chir Italy 61(5–6):565–571 (20380259)
15.
Zurück zum Zitat Igari K, Ochiai T, Yamazaki S (2013) POSSUM and P-POSSUM for risk assessment in general surgery in the elderly. Hepatogastroenterology 60(126):1320–1327PubMed Igari K, Ochiai T, Yamazaki S (2013) POSSUM and P-POSSUM for risk assessment in general surgery in the elderly. Hepatogastroenterology 60(126):1320–1327PubMed
20.
Zurück zum Zitat Sutton R, Bann S, Brooks M et al (2002) The Surgical Risk Scale as an improved tool for risk-adjusted analysis in comparative surgical audit. Br J Surg 89(6):763–768 (12027988) CrossRefPubMed Sutton R, Bann S, Brooks M et al (2002) The Surgical Risk Scale as an improved tool for risk-adjusted analysis in comparative surgical audit. Br J Surg 89(6):763–768 (12027988) CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat NCEPOD Classification of Intervention (2004) Reference Source NCEPOD Classification of Intervention (2004) Reference Source
31.
Zurück zum Zitat Rockwood K, Fox RA, Stolee P et al (1994) Frailty in elderly people: an evolving concept. CMAJ 150(4):489–495 (8313261 1486322) PubMedPubMedCentral Rockwood K, Fox RA, Stolee P et al (1994) Frailty in elderly people: an evolving concept. CMAJ 150(4):489–495 (8313261 1486322) PubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Frailty and emergency surgery in the elderly: protocol of a prospective, multicenter study in Italy for evaluating perioperative outcome (The FRAILESEL Study)
verfasst von
Gianluca Costa
Giulia Massa
ERASO (Elderly Risk Assessment for Surgical Outcome) Collaborative Study Group
Publikationsdatum
01.03.2018
Verlag
Springer Milan
Erschienen in
Updates in Surgery / Ausgabe 1/2018
Print ISSN: 2038-131X
Elektronische ISSN: 2038-3312
DOI
https://doi.org/10.1007/s13304-018-0511-y

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2018

Updates in Surgery 1/2018 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.