Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery 6/2015

01.12.2015 | Case Report

Free flap engraftment despite early pedicle thrombosis due to antithrombin deficiency

verfasst von: Hanno Pototschnig, Hans-Günther Machens, Daniel Müller, Yves Harder

Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery | Ausgabe 6/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Early pedicle occlusion following microvascular flap transfer is the major cause for flap loss, which is most often surgery-associated and occurs usually within the first 48 h postoperatively. In unusual postoperative courses, patient-associated factors (e.g. thrombophilic disposition) have to be investigated. We present a case of posttraumatic reconstruction of a full-thickness skin defect of the foot in a healthy young man with a microvascular flap. At day 4 after surgery, a complete pedicle occlusion of the flap occurred resulting in a removal of the flap. Six days after transfer of another flap, a complete pedicle occlusion occurred as well in the second flap. The second flap survived due to engraftment through neovascularization. Retrospectively, antithrombin deficiency was detected. This case presents flap survival resulting from early engraftment after total pedicle occlusion, indicating the importance of a thorough and focused medical history and specific preoperative investigation if patient history is suspect for coagulopathy.
Level of Evidence: Level V, risk/prognostic study
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Cierny G 3rd, Byrd HS, Jones RE (1983) Primary versus delayed soft tissue coverage for severe open tibial fractures. A comparison of results. Clin Orthop Relat Res 178:54–63PubMed Cierny G 3rd, Byrd HS, Jones RE (1983) Primary versus delayed soft tissue coverage for severe open tibial fractures. A comparison of results. Clin Orthop Relat Res 178:54–63PubMed
2.
Zurück zum Zitat Burns A, Avery BS, Edge CJ (2005) Survival of microvascular free flaps in head and neck surgery after early interruption of the vascular pedicle. Br J Oral Maxillofac Surg 43:426–427CrossRefPubMed Burns A, Avery BS, Edge CJ (2005) Survival of microvascular free flaps in head and neck surgery after early interruption of the vascular pedicle. Br J Oral Maxillofac Surg 43:426–427CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Godden DR, Thomas SJ (2002) Survival of a free flap after vascular disconnection at 9 days. Br J Oral Maxillofac Surg 40:446–447CrossRefPubMed Godden DR, Thomas SJ (2002) Survival of a free flap after vascular disconnection at 9 days. Br J Oral Maxillofac Surg 40:446–447CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Machens HG, Pallua N, Pasel J, Mailaender P, Liebau J, Berger A (1998) Persistence of pedicle blood flow up to 10 years after free musculocutaneous tissue transfer. Plast Reconstr Surg 101:719–726CrossRefPubMed Machens HG, Pallua N, Pasel J, Mailaender P, Liebau J, Berger A (1998) Persistence of pedicle blood flow up to 10 years after free musculocutaneous tissue transfer. Plast Reconstr Surg 101:719–726CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Gundeslioglu AO, Selimoglu N, Toy H, Koç O (2013) Neo-vascularisation of musculocutaneous and muscle flaps after division of the major vascular supply: an experimental study. J Plast Reconstr Aesthet Surg 66:978–986CrossRefPubMed Gundeslioglu AO, Selimoglu N, Toy H, Koç O (2013) Neo-vascularisation of musculocutaneous and muscle flaps after division of the major vascular supply: an experimental study. J Plast Reconstr Aesthet Surg 66:978–986CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Souto JC, Almasy L, Borrell M, Blanco-Vaca F, Mateo J, Soria JM, Coll I, Felices R, Stone W, Fontcuberta J, Blangero J (2000) Genetic susceptibility to thrombosis and its relationship to physiological risk factors: the GAIT study. Genetic Analysis of Idiopathic Thrombophilia. Am J Hum Genet 67:1452–1459PubMedCentralCrossRefPubMed Souto JC, Almasy L, Borrell M, Blanco-Vaca F, Mateo J, Soria JM, Coll I, Felices R, Stone W, Fontcuberta J, Blangero J (2000) Genetic susceptibility to thrombosis and its relationship to physiological risk factors: the GAIT study. Genetic Analysis of Idiopathic Thrombophilia. Am J Hum Genet 67:1452–1459PubMedCentralCrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Warnecke IC, Kretschmer F, Brüner S, Frerichs O, Fansa H (2007) Hereditary thrombophilia in free microvascular flaps–a case report. Handchir Mikrochir Plast Chir 39:220–224CrossRefPubMed Warnecke IC, Kretschmer F, Brüner S, Frerichs O, Fansa H (2007) Hereditary thrombophilia in free microvascular flaps–a case report. Handchir Mikrochir Plast Chir 39:220–224CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Kolbenschlag J, Daigeler A, Lauer S, Wittenberg G, Fischer S, Kapalschinski N, Lehnhardt M, Goertz O (2014) Can rotational thromboelastometry predict thrombotic complications in reconstructive microsurgery? Microsurgery 34:253–260CrossRefPubMed Kolbenschlag J, Daigeler A, Lauer S, Wittenberg G, Fischer S, Kapalschinski N, Lehnhardt M, Goertz O (2014) Can rotational thromboelastometry predict thrombotic complications in reconstructive microsurgery? Microsurgery 34:253–260CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Srikanthan K, Viswanathan N, Yuen JC (2013) Free-flap failure in thrombophilia: case report and systematic review of the literature. Ann Plast Surg 71:675–681CrossRefPubMed Srikanthan K, Viswanathan N, Yuen JC (2013) Free-flap failure in thrombophilia: case report and systematic review of the literature. Ann Plast Surg 71:675–681CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Free flap engraftment despite early pedicle thrombosis due to antithrombin deficiency
verfasst von
Hanno Pototschnig
Hans-Günther Machens
Daniel Müller
Yves Harder
Publikationsdatum
01.12.2015
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Plastic Surgery / Ausgabe 6/2015
Print ISSN: 0930-343X
Elektronische ISSN: 1435-0130
DOI
https://doi.org/10.1007/s00238-015-1114-1

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2015

European Journal of Plastic Surgery 6/2015 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.