Zum Inhalt

From imaging to outcomes: evaluating the predictive value of preoperative CT for intra and postoperative outcomes in ventral hernia repair – a systematic review

  • 01.12.2025
  • Review
Erschienen in:

Abstract

Introduction

Although ventral hernia repair (VHR) is one of the most commonly performed general surgery procedures worldwide, postoperative complications remain a significant concern, impacting patient outcomes and healthcare costs. Preoperative computed tomography (CT) is commonly used to assess abdominal wall anatomy and evaluate surgical risks. However, the predictive value of CT findings for postoperative complications remains unclear. This study represents a comprehensive systematic review to evaluate the role of preoperative CT in predicting postoperative complications following VHR.

Methods

Following the PRISMA guidelines, an online search was conducted using PubMed, Cochrane, and Embase from inception to February 18, 2025. Studies investigating the influence of preoperative CT as a predicting tool to evaluate postoperative complications following VHR were included. The outcomes analyzed were need for component separation, fascial closure rate, surgical site infection (SSI), surgical site occurrences (SSO), and recurrence rates.

Results

From 2,167 records, 24 studies were fully reviewed after screening, and 14 were included in this review, encompassing 1,707 patients. The majority of operations were performed using an open approach (1,121; 65.7%), followed by robotic (137; 8%), and laparoscopic repair (30; 1.8%). In 419 cases (24.5%), the surgical approach was not specified. Most articles evaluated the need for additional myofascial release or component separation for defect closure based on the mean hernia width/volume, varying from 7.50 to 19.08, and rectus width: defect width ratio, varying from 1.22 to 3.85, as evidenced on preoperative CT scan. Besides that, Component Separation Index (CSI), when available, is an important tool to foresee a tension-free fascial closure and highlights the need for component separation when the CSI is > 0.068. Other articles used the preoperative CT to evaluate sarcopenia or abdominal fat thickness to predict complications, including surgical site and systemic complications, recurrence rates, varying from 2.56 to 56.25% in patients with sarcopenia, and mortality, which established an association between sarcopenia and a higher mortality risk.

Conclusion

Recent studies emphasize the increasing importance of preoperative CT in evaluating ventral hernias, offering objective parameters to guide surgical decision-making. Metrics such as visceral fat volume, rectus width: defect width ratio, muscle attenuation, and composite indices have demonstrated to be highly valuable in predicting the need for component separation, successful tension-free fascial closure, and postoperative complications. Additionally, clinical factors alone seem to hold less predictive value compared to specific radiologic characteristics. These findings indicate that a standardized integration of CT-based metrics into surgical planning may improve patient outcomes in VHR.
Titel
From imaging to outcomes: evaluating the predictive value of preoperative CT for intra and postoperative outcomes in ventral hernia repair – a systematic review
Verfasst von
Augusto Graziani e Sousa
Denise Padilha Abs de Almeida
Raquel Nogueira
Eric M. Pauli
Flavio Malcher
Diego L. Lima
Publikationsdatum
01.12.2025
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
Hernia / Ausgabe 1/2025
Print ISSN: 1265-4906
Elektronische ISSN: 1248-9204
DOI
https://doi.org/10.1007/s10029-025-03486-6
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Obstruktive Parotitis: Bringt eine Gangdilatation die gewünschte Erleichterung?

Ist eine Speichelgangsblockade und die damit verbundene Sialadenitis nicht durch Steine bedingt, wird oftmals versucht, die Symptomatik zu lindern, indem man den Gang mechanisch weitet. Ein aktuelles Review kann den Eingriff als chancenreiches Verfahren bestätigen und deckt gleichzeitig Schwächen auf.

Video

S2e-Leitlinie Hallux valgus

Mehr als eine Million Menschen in Deutschland leiden unter Hallux valgus – eine Fehlstellung des Großzehs, die je nach Schweregrad und Symptomen behandelt wird. Welche neuen Empfehlungen die aktualisierte S2e-Leitlinie bietet, erklärt der Orthopäde Prof. Sebastian Baumbach im MedTalk Leitlinie KOMPAKT der Zeitschrift Orthopädie und Unfallchirurgie.

MedTalk Leitlinie KOMPAKT

Krankenkassen erklären sich bereit, therapeutische Wundprodukte weiterhin zu erstatten

  • 05.12.2025
  • EBM
  • Nachrichten

Aktuell gesteigertes Regressrisiko bei der Verordnung therapeutischer Wundauflagen? Vielerorts signalisieren Kassen und KVen schon Entwarnung.

Hyperparathyreoidismus: Operation kann vor Diabetes schützen

Ein chirurgischer Eingriff kann für Patienten mit primärem Hyperparathyreoidismus gegenüber dem konservativen Management metabolisch von Vorteil sein. Denn wie eine Studie zeigt, senkt die Operation das Diabetesrisiko.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Operation an der Hand/© karegg / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), Versorgung einer infizierten Wunde bei diabetischem Fuß/© kirov1969 / Stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), Narbe an Hals einer Frau nach Operation/© SusaZoom / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell)