Skip to main content
Erschienen in: Child's Nervous System 2/2021

02.07.2020 | Case Report

Fronto-orbital advancement in a patient with Marshall-Smith syndrome: a case report and review of the literature

verfasst von: Bettina Knie, Nobuhito Morota, Satoshi Ihara, Ikkei Tamada

Erschienen in: Child's Nervous System | Ausgabe 2/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

The present report aimed to document the clinical features of a case of Marshall-Smith syndrome (MSS), an extremely rare embryonic developmental disorder with associated craniosynostosis.

Patient and method

We presented herein a case of a 2-year-old female patient with MSS who underwent fronto-orbital advancement for multisuture craniosynostosis.

Results

The patient’s proptosis improved after surgery, and no further surgical intervention was required for corneal exposure. A second FOA followed by revision tarsorrhaphy further improved eye closure.

Conclusion

Surgical procedures to correct dysplastic features and limit neurological impairment are a worthwhile supportive treatment for improving the quality of life and general condition of patients with MSS.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Charon A, Gillerot Y, Van Maldergem L, Van Schaftingen M, de Bont B, Koulischer L (1990) The Marshall-smith syndrome. Eur J Pediatr 150(1):54–55CrossRef Charon A, Gillerot Y, Van Maldergem L, Van Schaftingen M, de Bont B, Koulischer L (1990) The Marshall-smith syndrome. Eur J Pediatr 150(1):54–55CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Cullen A, Clarke T, O'Dwyer T (1997) The Marshall-Smith syndrome: a review of the laryngeal complications. Eur J Pediatr 156(6):463–464CrossRef Cullen A, Clarke T, O'Dwyer T (1997) The Marshall-Smith syndrome: a review of the laryngeal complications. Eur J Pediatr 156(6):463–464CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Ezaldein H, Metzler P, Persing J, Steinbacher D (2014) Three-dimensional orbital dysmorphology in metopic synostosis. J Plast Reconstr Aesthet Surg 67(7):900–905CrossRef Ezaldein H, Metzler P, Persing J, Steinbacher D (2014) Three-dimensional orbital dysmorphology in metopic synostosis. J Plast Reconstr Aesthet Surg 67(7):900–905CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Malan V, Rajan D, Thomas S, Shaw A, Louis dit Picard H, Layet V et al (2010) Distinct effects of allelic NFIX mutations on nonsense-mediated mRNA decay engender either a Sotos-like or a Marshall-Smith syndrome. Am J Hum Genet 87(2):189–198CrossRef Malan V, Rajan D, Thomas S, Shaw A, Louis dit Picard H, Layet V et al (2010) Distinct effects of allelic NFIX mutations on nonsense-mediated mRNA decay engender either a Sotos-like or a Marshall-Smith syndrome. Am J Hum Genet 87(2):189–198CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Marshall RE, Graham CB, Scott RC, Smith DW (1971) Syndrome of accelerated skeletal maturation and relative failure to thrive: a newly recognized clinical growth disorder. J Pediatr 78:95–101CrossRef Marshall RE, Graham CB, Scott RC, Smith DW (1971) Syndrome of accelerated skeletal maturation and relative failure to thrive: a newly recognized clinical growth disorder. J Pediatr 78:95–101CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Martinez F, Marín-Reina P, Sanchis-Calvo A, Perez-Aytés A, Oltra S, Roselló M, Mayo S, Monfort S, Pantoja J, Orellana C (2015) Novel mutations of NFIX gene causing Marshall-Smith syndrome or Sotos-like syndrome: one gene, two phenotypes. Pediatr Res 78(5):533–539CrossRef Martinez F, Marín-Reina P, Sanchis-Calvo A, Perez-Aytés A, Oltra S, Roselló M, Mayo S, Monfort S, Pantoja J, Orellana C (2015) Novel mutations of NFIX gene causing Marshall-Smith syndrome or Sotos-like syndrome: one gene, two phenotypes. Pediatr Res 78(5):533–539CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Mitsukawa N, Satoh K (2010) Maxillomandibular distraction osteogenesis for Marshall–Smith syndrome. J Plast Reconstr Aesthet Surg 63(8):e611–e614CrossRef Mitsukawa N, Satoh K (2010) Maxillomandibular distraction osteogenesis for Marshall–Smith syndrome. J Plast Reconstr Aesthet Surg 63(8):e611–e614CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Nischal K (2014) Visual surveillance in craniosynostoses. Am Orthopt J 64(1):24–31CrossRef Nischal K (2014) Visual surveillance in craniosynostoses. Am Orthopt J 64(1):24–31CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Pappas CTE, Rekate HL (1991) Cervicomedullary junction decompression in a case of Marshall-Smith syndrome. J Neurosurg 75(2):317–319CrossRef Pappas CTE, Rekate HL (1991) Cervicomedullary junction decompression in a case of Marshall-Smith syndrome. J Neurosurg 75(2):317–319CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Schanze D, Neubauer D, Cormier-Daire V, Delrue M, Dieux-Coeslier A, Hasegawa T et al (2014) Deletions in the 3′ part of theNFIXGene including a recurrent Alu-mediated deletion of exon 6 and 7 account for previously unexplained cases of Marshall-Smith syndrome. Hum Mutat 35(9):1092–1100CrossRef Schanze D, Neubauer D, Cormier-Daire V, Delrue M, Dieux-Coeslier A, Hasegawa T et al (2014) Deletions in the 3′ part of theNFIXGene including a recurrent Alu-mediated deletion of exon 6 and 7 account for previously unexplained cases of Marshall-Smith syndrome. Hum Mutat 35(9):1092–1100CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Shaw AC, van Balkom IDC, Bauer M, Cole TRP, Delrue M-A, Van Haeringen A, Holmberg E, Knight SJL, Mortier G, Nampoothiri S, Pušeljić S, Zenker M, Cormier-Daire V, Hennekam RCM (2010) Phenotype and natural history in Marshall–Smith syndrome. Am J Med Genet Part A 152A:2714–2726CrossRef Shaw AC, van Balkom IDC, Bauer M, Cole TRP, Delrue M-A, Van Haeringen A, Holmberg E, Knight SJL, Mortier G, Nampoothiri S, Pušeljić S, Zenker M, Cormier-Daire V, Hennekam RCM (2010) Phenotype and natural history in Marshall–Smith syndrome. Am J Med Genet Part A 152A:2714–2726CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Sperli D, Concolino D, Barbato C, Strisciuglio P, Andria G (1993) Long survival of a patient with Marshall-Smith syndrome without respiratory complications. J Med Genet 30(10):877–879CrossRef Sperli D, Concolino D, Barbato C, Strisciuglio P, Andria G (1993) Long survival of a patient with Marshall-Smith syndrome without respiratory complications. J Med Genet 30(10):877–879CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Sumiya N, Ito Y, Hayakawa O, Oishi Y, Ota M (2002) Long-term survival of a patient with Marshall-Smith syndrome. Scand J Plast Reconstr Surg Hand Surg 36(2):114–118CrossRef Sumiya N, Ito Y, Hayakawa O, Oishi Y, Ota M (2002) Long-term survival of a patient with Marshall-Smith syndrome. Scand J Plast Reconstr Surg Hand Surg 36(2):114–118CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Summers D, Cooper H, Butler M (1999) Marshall-Smith syndrome. Clin Dysmorphol 8(3):207–210CrossRef Summers D, Cooper H, Butler M (1999) Marshall-Smith syndrome. Clin Dysmorphol 8(3):207–210CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Travan L, Oretti C, Zennaro F, Demarini S (2008) Marshall-Smith syndrome and septo-optic dysplasia: an unreported association. Am J Med Genet A 146A(16):2138–2140CrossRef Travan L, Oretti C, Zennaro F, Demarini S (2008) Marshall-Smith syndrome and septo-optic dysplasia: an unreported association. Am J Med Genet A 146A(16):2138–2140CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Williams D, Carlton D, Green S, Pearman K, Cole T (1997) Marshall-Smith syndrome: the expanding phenotype. J Med Genet 34(10):842–845CrossRef Williams D, Carlton D, Green S, Pearman K, Cole T (1997) Marshall-Smith syndrome: the expanding phenotype. J Med Genet 34(10):842–845CrossRef
Metadaten
Titel
Fronto-orbital advancement in a patient with Marshall-Smith syndrome: a case report and review of the literature
verfasst von
Bettina Knie
Nobuhito Morota
Satoshi Ihara
Ikkei Tamada
Publikationsdatum
02.07.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Child's Nervous System / Ausgabe 2/2021
Print ISSN: 0256-7040
Elektronische ISSN: 1433-0350
DOI
https://doi.org/10.1007/s00381-020-04741-0

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2021

Child's Nervous System 2/2021 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.