Skip to main content
main-content

29.08.2018 | Original Article | Ausgabe 13/2018

Pediatric Radiology 13/2018

Gauging potential risk for patients in pediatric radiology by review of over 2,000 incident reports

Zeitschrift:
Pediatric Radiology > Ausgabe 13/2018
Autoren:
Elizabeth J. Snyder, Wei Zhang, Kimberly Chua Jasmin, Sam Thankachan, Lane F. Donnelly

Abstract

Background

Incident reporting can be used to inform imaging departments about adverse events and near misses.

Objective

To study incident reports submitted during a 5-year period at a large pediatric imaging system to evaluate which imaging modalities and other factors were associated with a greater rate of filed incident reports.

Materials and methods

All incident reports filed between 2013 and 2017 were reviewed and categorized by modality, patient type (inpatient, outpatient or emergency center) and use of sedation/anesthesia. The number of incident reports was compared to the number of imaging studies performed during that time period to calculate an incident report rate for each factor. Statistical analysis of whether there were differences in these rates between factors was performed.

Results

During the study period, there were 2,009 incident reports filed and 1,071,809 imaging studies performed for an incident report rate of 0.19%. The differences in rates by modality were statistically significant (P=0.0001). There was a greater rate of incident reports in interventional radiology (1.54%) (P=0.0001) and in magnetic resonance imaging (MRI) (0.62%) (P=0.001) as compared to other imaging modalities. There was a higher incident report rate for inpatients (0.34%) as compared to outpatient (0.1%) or emergency center (0.14%) (P=0.0001). There was a higher rate of incident reports for patients under sedation (1.27%) as compared to non-sedated (0.12%) (P=0.0001).

Conclusion

Using incident report rates as a proxy for potential patient harm, the areas of our pediatric radiology service that are associated with the greatest potential for issues are interventional radiology, sedated patients, and inpatients. The areas associated with the least risk are ultrasound (US) and radiography. Safety improvement efforts should be focused on the high-risk areas.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 13/2018

Pediatric Radiology 13/2018 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Pädiatrie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Radiologie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Radiologie

Meistgelesene Bücher aus der Radiologie

2016 | Buch

Medizinische Fremdkörper in der Bildgebung

Thorax, Abdomen, Gefäße und Kinder

Dieses einzigartige Buch enthält ca. 1.600 hochwertige radiologische Abbildungen und Fotos iatrogen eingebrachter Fremdmaterialien im Röntgenbild und CT.

Herausgeber:
Dr. med. Daniela Kildal

2011 | Buch

Atlas Klinische Neuroradiologie des Gehirns

Radiologie lebt von Bildern! Der vorliegende Atlas trägt dieser Tatsache Rechnung. Sie finden zu jedem Krankheitsbild des Gehirns Referenzbilder zum Abgleichen mit eigenen Befunden.

Autoren:
Priv.-Doz. Dr. med. Jennifer Linn, Prof. Dr. med. Martin Wiesmann, Prof. Dr. med. Hartmut Brückmann

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Radiologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise