Zum Inhalt

Gemcitabine and S-1 versus gemcitabine and cisplatin treatment in patients with advanced biliary tract cancer: a multicenter retrospective study

  • 26.01.2017
  • PRECLINICAL STUDIES
Erschienen in:

Summary

Objective This study aimed to compare the safety and efficacy of the combination therapy of gemcitabine and S-1 (GS) versus gemcitabine and cisplatin (GC) in patients with advanced biliary tract cancer (BTC). Methods In this multicenter retrospective cohort study, a total of 212 patients with advanced BTC receiving GS (n = 125) or GC (n = 87) between July 2006 and August 2015 were analyzed. The primary endpoint was overall survival (OS). The secondary endpoints were progression-free survival (PFS), objective tumor response, and safety. Results Patient characteristics were well balanced between the two groups, except for tumor size (the baseline sum of the largest diameter of the tumor: 6.3 cm in the GS group vs. 8.6 cm in the GC group, p = 0.01). Although the response rate was higher in the GS group than in the GC group (28.8% vs. 10.3%, p = 0.01), the median PFS and OS were comparable between the two groups (PFS of 5.6 vs. 7.6 months, p = 0.74; OS of 12.4 vs. 9.2 months, p = 0.20, respectively). Stomatitis and skin rash were more frequently observed in the GS group, whereas anemia, thrombocytopenia, nausea, and renal toxicity were more commonly observed in the GC group. Conclusion This study demonstrates that GS and GC are similar with regard to their safety and efficacy in patients with advanced BTC. GS could serve as an alternative treatment for advanced BTC as a first-line chemotherapy.
Titel
Gemcitabine and S-1 versus gemcitabine and cisplatin treatment in patients with advanced biliary tract cancer: a multicenter retrospective study
Verfasst von
Naminatsu Takahara
Hiroyuki Isayama
Yousuke Nakai
Takashi Sasaki
Kazunaga Ishigaki
Kei Saito
Dai Akiyama
Rie Uchino
Suguru Mizuno
Hiroshi Yagioka
Hirofumi Kogure
Osamu Togawa
Saburo Matsubara
Yukiko Ito
Nobuo Toda
Minoru Tada
Kazuhiko Koike
Publikationsdatum
26.01.2017
Verlag
Springer US
Erschienen in
Investigational New Drugs / Ausgabe 3/2017
Print ISSN: 0167-6997
Elektronische ISSN: 1573-0646
DOI
https://doi.org/10.1007/s10637-017-0430-7
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Onkologie

Frühe CAR-T-Zell-Therapie halbiert Sterberate bei multiplem Myelom

Erhalten Menschen mit multiplem Myelom bereits nach dem ersten Versagen einer Lenalidomid-Behandlung eine CAR-T-Zell-Therapie gegen BCMA, wird die Sterberate im Vergleich zu einer Standardbehandlung um 45% reduziert. Das belegt ein Update einer Phase-3-Studie.

Zufallsbefund vergrößerte Milz: Droht hämatologischer Krebs?

Wird in der Bildgebung inzidentell eine vergrößerte Milz diagnostiziert, stellt sich die Frage nach der Ursache. Ab welcher Größe das Risiko für hämatologische Malignome und Lebererkrankungen steigt, hat ein dänisches Team untersucht.

Beeinflusst Farbenblindheit die Blasenkrebsprognose?

Forschende aus den USA sind in elektronischen Gesundheitsakten auf einen Zusammenhang von Farbenblindheit und Blasenkarzinomen gestoßen. Was zunächst merkwürdig klingt, lässt sich prinzipiell recht schlüssig erklären …

Risikoreduzierende Mastektomie könnte Frauenleben retten

Trägerinnen von pathogenen Varianten des BRCA1- oder BRCA2-Gens, die sich zur Risikosenkung einer bilateralen Mastektomie unterziehen, erkranken seltener an Brustkrebs. Doch reduziert die Brustoperation auch die Gesamtmortalität? Ein Studienteam hat nachgesehen.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Infusionstherapie/© Trsakaoe / stock.adobe.com, Älterer Mann bei MRT-Untersuchung/© gilaxia/Getty Images/iStock (Symbolbild mit Fotomodell), Blut in Toilette/© stylefoto24 / stock.adobe.com, Frau nach Mastektomie/© chotiga / Stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell)