Skip to main content
main-content

12.07.2018 | Original Article

Gender identity development in the shadow of socialization: a grounded theory approach

Zeitschrift:
Archives of Women's Mental Health
Autoren:
Mahsa Sadat Mousavi, Mohsen Shahriari, Mehrdad Salehi, Shahnaz Kohan

Abstract

Gender identity is one of the basic forms of identity which has a key role in the mental health during adolescence. The present study was conducted to determine the process of gender identity development among Iranian female adolescents. In this grounded theory study, semi-structured interviews were conducted with 55 purposefully and theoretical selected participants including 30 female adolescents and 25 key informants who lived in urban society of Isfahan, Iran, in 2016–2018. Data were analyzed using Strauss and Corbin’s mode of analysis (2008), through constant comparative method, applying levels of open, axial, and selective coding with MAXQDA software. Development of gender identity in the shadow of socialization was presented as the core category extracted from the data in this study. Female adolescents would use “sexual self-expression during puberty,” “attachment to parents and peers,” “tendency towards the opposite sex,” and “effort for social acceptance” as the main strategies in the development of gender identity until achieving “stabilized gender identity.” “Girls’ communicational skills” and “parents’ empowerment” were the causal conditions in this process. “Gender differences” and “sociocultural texture of the society” were the contextual conditions and the influence of “peers” and “media” was the interventional conditions in the development of gender identity in female adolescents. Improving girls’ communicational skills, empowering parents for managing their interactions with their daughters, adjusting gender roles in the society, and creating appropriate content by the media could have an important role in helping female adolescents achieving stabilized gender identity.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Premium-Inhalten der Fachzeitschriften, inklusive eines Print-Abos.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  3. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Psychiatrie

Meistgelesene Bücher aus dem Fachgebiet

2017 | Buch

Pocket Guide Psychopharmaka von A bis Z

Im Pocket Guide finden Sie von A bis Z schnell und übersichtlich die "Erste-Hilfe"-Information rund um alle Psychopharmaka, die Sie auf Station und im Praxisalltag brauchen. Das Pocket-Buch passt bestens in die Kitteltasche. Auf eine ausführliche Darstellung der Störungen wurde bewusst verzichtet.

Autoren:
Prof. Dr. med. Otto Benkert, Prof. Dr. med. I.-G. Anghelescu, Prof. Dr. med. G. Gründer, Prof. Dr. med. P. Heiser, Prof. Dr. rer. Nat. C. Hiemke, Prof. Dr. med. H. Himmerich, Prof. Dr. med. F. Kiefer, Prof. Dr. med. C. Lange-Asschenfeldt, Prof. Dr. med., Dr. rer. nat., Dipl.-Psych. M.J. Müller, Dr. med., Dipl.-Kfm. M. Paulzen, Dr. med. F. Regen, Prof. Dr. med. A. Steiger, Prof. Dr. med. F. Weber

2016 | Buch

Klinikmanual Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie

Dieses Kitteltaschenbuch enthält übersichtlich und systematisch alle notwendigen Informationen zum schnellen Nachschlagen auf Station, in der Ambulanz oder im Konsildienst: Klare Handlungsanweisungen, Therapieempfehlungen und die notwendigen rechtlichen Hintergründe.

Herausgeber:
Prof. Dr. Dr. Frank Schneider