Skip to main content
main-content

15.07.2016 | Original Article | Ausgabe 5/2016

Acta Diabetologica 5/2016

History of mild hypoglycaemia does not affect the prevalence of diabetes-related distress in people with diabetes

Zeitschrift:
Acta Diabetologica > Ausgabe 5/2016
Autoren:
Nadine Kuniss, Guido Kramer, Nicolle Müller, Christof Kloos, Gunter Wolf, Ulrich Alfons Müller
Wichtige Hinweise
Managed by Antonio Secchi.
Novelty of the data Mild hypoglycaemia is not associated with increased diabetes-related distress or burden in people with diabetes type 1 or type 2 in an outpatient setting. This is in contrast to a large number of previously published articles that indicated that the occurrence of mild hypoglycaemia and the fear of these events are associated with high diabetes-related distress and burden in people with both diabetes type 1 and type 2.

Abstract

Aims

The occurrence of hypoglycaemia is assumed to be associated with increased diabetes-related distress. We investigated the association of mild hypoglycaemia (MH) with diabetes-related distress in a large outpatient cohort with diabetes type 1 (DM1) and type 2 (DM2).

Methods

In a cross-sectional study, we recorded MH and simultaneously assessed diabetes-related distress with the PAID questionnaire in 783 people with diabetes [female 43.8 %, age 63.7 years, duration of diabetes 17.3 years, HbA1c 7.0 % (53 mmol/mol)] in an university outpatient department for metabolic diseases over a period of three months. Participants with and without MH were compared.

Results

People with DM1 (n = 191) had 1.09 MH per week. Diabetes-related distress was not different comparing people with DM1 with (n = 125) and without (n = 66) MH (PAID score 18.4 ± 16.2 vs. 16.6 ± 15.0, p = 0.449). The frequency of MH per week in people with DM2 on oral antidiabetic therapy (n = 182) and with insulin therapy (n = 410) is low (0.03 vs. 0.1 episodes). People with DM2 on insulin therapy with (n = 72) and without (n = 338) MH have a comparable PAID score (17.9 ± 13.3 vs. 16.8 ± 14.9, p = 0.552). 14.4 % of those with DM1 as well as 12.5 % of those with DM2 on insulin feel hypoglycaemic events to be a “somewhat serious problem” or “serious problem”.

Conclusions

In an outpatient setting, MH is not associated with increased diabetes-related distress or burden in people with DM1 or DM2.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Bis zum 22.10. bestellen und 100 € sparen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2016

Acta Diabetologica 5/2016 Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

 

 

 
 

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise