Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 5/2021

03.03.2021 | Original Article

Hitting the Books: A Nationwide Analysis of Advanced Degrees in Academic Plastic Surgery Faculty

verfasst von: Martin P. Morris, Joseph A. Mellia, Viren Patel, Adrienne N. Christopher, Fortunay Diatta, Alexander I. Murphy, John P. Fischer

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 5/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

Plastic surgery is one of the most competitive and innovative fields in medicine. The role of the academic plastic surgeon continues to grow beyond clinical care, and many surgeons have pursued advanced degrees (AD) to expand their professional skillset. We present an analysis of ADs of academic plastic surgery faculty in the USA, with consideration of timing of AD attainment.

Methods

All academic plastic surgery faculty members were identified from plastic surgery program websites, as recognized by the American Council of Academic Plastic Surgeons. ADs were defined as additional degrees beyond the primary medical degree. Outcomes included timing of AD attainment, residency rankings, institutional standings, and research productivity.

Results

949 faculty members were identified, and 167 had ADs. The most common ADs were PhD (30%), MS/MSc (18%), and MBA/EMBA (17%). Timing of AD attainment was available for 146 faculty members (84.7%). Having an AD before residency was associated with matching into higher-tiered and integrated residency programs (both p < 0.05). For attending physicians, having an AD was associated with more journal editorial board positions, more publications, higher H-index, receiving NIH funding, and median number of NIH grants (adjusted for years in practice, all p<0.05). Institutional analysis revealed that employing more faculty with an AD was associated with having an integrated residency program, higher residency research ranking, and higher tier integrated residency (all p < 0.05).

Conclusion

ADs are growing in popularity in academic plastic surgery and are temporally associated with specific advantages in terms of residency placement, research productivity, and institutional standing.

Level of Evidence V

This journal requires that authors assign a level of evidence to each submission to which Evidence-Based Medicine rankings are applicable. This excludes Review Articles, Book Reviews, and manuscripts that concern Basic Science, Animal Studies, Cadaver Studies, and Experimental Studies. For a full description of these Evidence-Based Medicine ratings, please refer to the Table of Contents or the online Instructions to Authors www.​springer.​com/​00266.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Romano M (2003) Rising by degrees. Management titles, diplomas lead to higher salaries for physicians, survey shows. Mod Healthc Romano M (2003) Rising by degrees. Management titles, diplomas lead to higher salaries for physicians, survey shows. Mod Healthc
30.
Zurück zum Zitat Department of Education U (2020) The Condition of Education 2020 Department of Education U (2020) The Condition of Education 2020
32.
Zurück zum Zitat Lamb BW, Brown KF, Nagpal K et al (2011) Quality of care management decisions by multidisciplinary cancer teams: a systematic review. Ann Surg Oncol 18:2116–2125CrossRef Lamb BW, Brown KF, Nagpal K et al (2011) Quality of care management decisions by multidisciplinary cancer teams: a systematic review. Ann Surg Oncol 18:2116–2125CrossRef
36.
Zurück zum Zitat Branford OA, Kamali P, Rohrich RJ et al (2016) #PlasticSurgery. Plast Reconstr Surg 138(6):1354–1365CrossRef Branford OA, Kamali P, Rohrich RJ et al (2016) #PlasticSurgery. Plast Reconstr Surg 138(6):1354–1365CrossRef
37.
Zurück zum Zitat Desai AM, Trillo RA, Macario A (2009) Should I get a Master of Business Administration? The anesthesiologist with education training: Training options and professional opportunities. Curr Opin Anaesthesiol 22:191–198CrossRef Desai AM, Trillo RA, Macario A (2009) Should I get a Master of Business Administration? The anesthesiologist with education training: Training options and professional opportunities. Curr Opin Anaesthesiol 22:191–198CrossRef
49.
Zurück zum Zitat Doximity Residency Navigator Research Methodology Doximity Residency Navigator Research Methodology
51.
Zurück zum Zitat Luce EA (2016) The future of plastic surgery resident education. Plast Reconstr Surg 137(3):1063–1070CrossRef Luce EA (2016) The future of plastic surgery resident education. Plast Reconstr Surg 137(3):1063–1070CrossRef
Metadaten
Titel
Hitting the Books: A Nationwide Analysis of Advanced Degrees in Academic Plastic Surgery Faculty
verfasst von
Martin P. Morris
Joseph A. Mellia
Viren Patel
Adrienne N. Christopher
Fortunay Diatta
Alexander I. Murphy
John P. Fischer
Publikationsdatum
03.03.2021
Verlag
Springer US
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 5/2021
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-021-02197-4

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2021

Aesthetic Plastic Surgery 5/2021 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.