Risk factors for the development of progression chronic venous disease (CVD) and varicose veins are widespread and include advanced age, excess body weight, sedentary lifestyles and occupations, family history, and pregnancy. Varicose veins and CVD are associated with venous hypertension, venous reflux, dysfunctional venous valves, and vein wall inflammation, though the precise etiologies are unclear. Once venous pathology develops, it can progress through a vicious cycle of inflammation and leukocyte recruitment that leads to further deterioration of vein walls and valves, increased hypertension, and release of additional proinflammatory mediators. Early treatment of symptomatic varicose veins and CVD as well as lifestyle changes can help break the inflammatory cycle and alleviate symptoms. Physicians and patients should be aware of the risk factors for CVD, the treatments and measures available to slow disease progression, and the serious consequences of allowing the disease to progress unchecked.
Funding: Servier (France).
Unsere Produktempfehlungen
e.Med Interdisziplinär
Kombi-Abonnement
Mit e.MedInterdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.
Nicht verpassen: e.Med bis 13. März 2019 100€ günstiger im ersten Jahr!
Mit e.Med Innere Medizin erhalten Sie Zugang zu CME-Fortbildungen des Fachgebietes Innere Medizin, den Premium-Inhalten der internistischen Fachzeitschriften, inklusive einer gedruckten internistischen Zeitschrift Ihrer Wahl.
Nicht verpassen: e.Med bis 13. März 2019 100€ günstiger im ersten Jahr!
Mit e.Med Allgemeinmedizin erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Premium-Inhalten der allgemeinmedizinischen Zeitschriften, inklusive einer gedruckten Allgemeinmedizin-Zeitschrift Ihrer Wahl.
Nicht verpassen: e.Med bis 13. März 2019 100€ günstiger im ersten Jahr!
Beebe-Dimmer JL, Pfeifer JR, Engle JS, Schottenfeld D. The epidemiology of chronic venous insufficiency and varicose veins. Ann Epidemiol. 2005;15(3):175–84
(Epub 2005/02/23).
CrossRef
2.
Brand FN, Dannenberg AL, Abbott RD, Kannel WB. The epidemiology of varicose veins: the Framingham Study. Am J Prev Med. 1988;4(2):96–101
(Epub 1988/03/01).
CrossRef
Eklof B, Rutherford RB, Bergan JJ, Carpentier PH, Gloviczki P, Kistner RL, et al. Revision of the CEAP classification for chronic venous disorders: consensus statement. J Vasc Surg. 2004;40(6):1248–52
(Epub 2004/12/29).
CrossRef
5.
Lee AJ, Robertson LA, Boghossian SM, Allan PL, Ruckley CV, Fowkes FG, et al. Progression of varicose veins and chronic venous insufficiency in the general population in the Edinburgh Vein Study. J Vasc Surg Venous Lymphat Disord. 2015;3(1):18–26
(Epub 2015/01/01).
CrossRef
6.
Labropoulos N, Leon L, Kwon S, Tassiopoulos A, Gonzalez-Fajardo JA, Kang SS, et al. Study of the venous reflux progression. J Vasc Surg. 2005;41(2):291–5
(Epub 2005/03/16).
CrossRef
7.
Pannier F, Rabe E. Progression in venous pathology. Phlebology. 2015;30(1 Suppl):95–7
(Epub 2015/03/03).
CrossRef
8.
Bergan J. Molecular mechanisms in chronic venous insufficiency. Ann Vasc Surg. 2007;21(3):260–6
(Epub 2007/05/09).
CrossRef
9.
Castro-Ferreira R, Cardoso R, Leite-Moreira A, Mansilha A. The role of endothelial dysfunction and inflammation in chronic venous disease. Ann Vasc Surg. 2018;46:380–93
(Epub 2017/07/10).
CrossRef
Labropoulos N, Leder DM, Kang SS, Mansour MA, Baker WH. Inflammation parallels severity of chronic venous insufficiency. Phlebology. 2003;18(2):78–82.
CrossRef
13.
Labropoulos N, Wierks C, Golts E, Volteas SK, Leon M, Volteas N, et al. Microcirculatory changes parallel the clinical deterioration of chronic venous insufficiency. Phlebology. 2004;19(2):81–6
(Epub June 1, 2004).
CrossRef
14.
Bergan JJ, Schmid-Schonbein GW, Smith PD, Nicolaides AN, Boisseau MR, Eklof B. Chronic venous disease. N Engl J Med. 2006;355(5):488–98
(Epub 2006/08/04).
CrossRef
15.
Palfreyman SJ, Michaels JA. A systematic review of compression hosiery for uncomplicated varicose veins. Phlebology. 2009;24(Suppl 1):13–33
(Epub 2009/05/16).
CrossRef
16.
Rabe E, Pannier F, Ko A, Berboth G, Hoffmann B, Hertel S. Incidence of varicose veins, chronic venous insufficiency, and progression of the disease in the bonn vein study II. J Vasc Surg. 2010;51(3):791.
CrossRef
17.
Engelhorn CA, Manetti R, Baviera MM, Bombonato GM, Lonardoni M, Cassou MF, et al. Progression of reflux patterns in saphenous veins of women with chronic venous valvular insufficiency. Phlebology. 2012;27(1):25–32
(Epub 2011/09/10).
CrossRef
18.
Kostas TI, Ioannou CV, Drygiannakis I, Georgakarakos E, Kounos C, Tsetis D, et al. Chronic venous disease progression and modification of predisposing factors. J Vasc Surg. 2010;51(4):900–7
(Epub 2010/03/30).
CrossRef
19.
Labropoulos N, Gasparis AP, Pefanis D, Leon LR Jr, Tassiopoulos AK. Secondary chronic venous disease progresses faster than primary. J Vasc Surg. 2009;49(3):704–10
(Epub 2009/03/10).
CrossRef
20.
Berridge D, Bradbury AW, Davies AH, Gohel M, Nyamekye I, Renton S, et al. Recommendations for the referral and treatment of patients with lower limb chronic venous insufficiency (including varicose veins). Phlebology. 2011;26(3):91–3
(Epub 2011/04/08).
CrossRef
21.
Nicolaides A, Kakkos S, Baekgaard N, Comerota A, de Maesenner M, Eklof B, et al. Management of chronic venous disorders of the lower limbs. Guidelines according to scientific evidence. Part I. Int Angiol. 2018;37(3):181–254
(Epub 2018/06/07).
PubMed
Über diesen Artikel
Titel
How Does Chronic Venous Disease Progress from the First Symptoms to the Advanced Stages? A Review
Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen
Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …
Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.
Herausgeber:
Santiago Ewig
Newsletter
Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.