Skip to main content
Erschienen in:

06.11.2021 | Original Article

How to select the lowest instrumented vertebra in Lenke 5/6 adolescent idiopathic scoliosis patients with derotation technique

verfasst von: Xiexiang Shao, Wenyuan Sui, Yaolong Deng, Jingfan Yang, Jian Chen, Junlin Yang

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 4/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To introduce and evaluate our lowest instrumented vertebra (LIV) selection criteria for Lenke type 5/6 adolescent idiopathic scoliosis (AIS) patients with de-rotation technique.

Methods

There were 53 eligible Lenke 5/6 AIS patients with minimum 2-year follow-up enrolled in current study. The LIV selection criteria were: (1) the first vertebra touching the central sacral vertical line (CSVL) or the most cephalad vertebra which can return to stable zone under lateral bending position; (2) vertebral rotation no more than grade II by Nash–Moe rotation evaluation; (3) the lowest instrumented vertebra disc angle (LIVDA) could be reversed on lateral bending position. Demographic data, operation data and radiographic data were obtained and analyzed.

Results

Both clinical evaluation and radiographic data showed satisfactory outcome. The thoracolumbar/lumbar curve was improved from 53.4 ± 11.0° preoperatively to 6.9 ± 2.6° at the final follow-up. Two patients (3.8%) with adding on and two patients (3.8%) with coronal decompensation were identified at the final follow-up. LIV translation, LIV tilt and LIV disc angle were gradually improved after operation. The preoperative LIV tilt was positively correlated with Cobb angle (p = 0.010) and AVT (p = 0.030) at the final follow-up, and preoperative LIVDA was positively correlated with Cobb angle (p = 0.033) at the final follow-up.

Conclusion

In Lenke 5/6 scoliosis, the current LIV selection criteria with de-rotation technique contribute to satisfactory correction rate of 87.1% and minimal alignment complications of 7.6%. LIV could be spontaneously and progressively improved after operation. Preoperative LIV tilt and LIVDA could predict postoperative correction and coronal balance.
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Lenke LG, Betz RR, Harms J, Bridwell KH, Clements DH, Lowe TG, Blanke K (2001) Adolescent idiopathic scoliosis: a new classification to determine extent of spinal arthrodesis. J Bone Joint Surg Am 83:1169–1181CrossRef Lenke LG, Betz RR, Harms J, Bridwell KH, Clements DH, Lowe TG, Blanke K (2001) Adolescent idiopathic scoliosis: a new classification to determine extent of spinal arthrodesis. J Bone Joint Surg Am 83:1169–1181CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Chang DG, Suk SI, Song KS, Kim YH, Oh IS, Kim SI, Park HY, Kim GU, Lee JW, Park JB, Ha KY (2019) How to avoid distal adding-on phenomenon for rigid curves in major thoracolumbar and lumbar adolescent idiopathic scoliosis? Identifying the incidence of distal adding-on by selection of lowest instrumented vertebra. World Neurosurg 132:e472–e478. https://doi.org/10.1016/j.wneu.2019.08.110CrossRefPubMed Chang DG, Suk SI, Song KS, Kim YH, Oh IS, Kim SI, Park HY, Kim GU, Lee JW, Park JB, Ha KY (2019) How to avoid distal adding-on phenomenon for rigid curves in major thoracolumbar and lumbar adolescent idiopathic scoliosis? Identifying the incidence of distal adding-on by selection of lowest instrumented vertebra. World Neurosurg 132:e472–e478. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​wneu.​2019.​08.​110CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Nash CL Jr, Moe JH (1969) A study of vertebral rotation. J Bone Joint Surg Am 51:223–229CrossRef Nash CL Jr, Moe JH (1969) A study of vertebral rotation. J Bone Joint Surg Am 51:223–229CrossRef
19.
Metadaten
Titel
How to select the lowest instrumented vertebra in Lenke 5/6 adolescent idiopathic scoliosis patients with derotation technique
verfasst von
Xiexiang Shao
Wenyuan Sui
Yaolong Deng
Jingfan Yang
Jian Chen
Junlin Yang
Publikationsdatum
06.11.2021
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 4/2022
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-021-07040-7

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. Zur Fortbildung und Wissenserweiterung, verfasst und geprüft von Expertinnen und Experten der Gesellschaft für Arthroskopie und Gelenkchirurgie (AGA).


Jetzt entdecken!

Neu im Fachgebiet Orthopädie und Unfallchirurgie

So oft sind chronische Schmerzen mit Depression und Angststörung verbunden

Eine aktuelle Studie aus den USA und Australien legt nahe, dass rund 40% der Patientinnen und Patienten mit chronischen Schmerzen unter Depressionen und Angstzuständen leidet. Allerdings variiert die Prävalenz je nach Schmerzerkrankung.

Diagnostik von Rippenfrakturen: KI schlägt Radiologen

Mensch gegen Maschine: Beim Erkennen von Rippenfrakturen in Röntgen- und CT-Aufnahmen entschied sich dieses Duell zugunsten der künstlichen Intelligenz (KI). Die Algorithmen zeigten eine höhere Sensitivität als ihre menschlichen Kollegen.

Ärztinnen überholen Ärzte bei Praxisgründungen

Bei Praxisgründungen haben inzwischen die Frauen deutlich die Nase vorn: Seit zehn Jahren wagen laut apoBank mehr Ärztinnen als Ärzte den Schritt in die Selbstständigkeit. In puncto Finanzierung sind sie aber vorsichtiger als die männlichen Kollegen.

Ambulante Behandlung darf länger dauern als stationäre

Ambulante Behandlungen haben Vorrang vor stationären - auch wenn diese läner dauern. Das hat das Bundessozialgericht klargestellt. Konkret ging es um Liposuktionen der Ober- und Unterschenkel.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.