Skip to main content
main-content

30.01.2019 | Brief Report | Ausgabe 5/2019

Clinical Rheumatology 5/2019

Hydroxychloroquine is a safe and effective steroid-sparing agent for immune checkpoint inhibitor–induced inflammatory arthritis

Zeitschrift:
Clinical Rheumatology > Ausgabe 5/2019
Autoren:
Janet Roberts, Michael Smylie, John Walker, Naveen S. Basappa, Quincy Chu, Michael Kolinsky, Christopher Lyddell, Carrie Ye
Wichtige Hinweise

Publisher’s note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Immunotherapy for cancer treatment continues to evolve, and immune checkpoints have proven successful therapeutic targets. With success has come the challenge of managing the commonly associated immune-related toxicities. Arthralgias and arthritis are a common immune-related adverse event (IrAE), well described in the literature (Pardoll Nat Rev Cancer 12:252–264, 2012; Diesendruck and Benhar Drug Resist Updat 30:39–47, 2017; Cappelli et al. Arthritis Care Res 69:1751–1763, 2017; Brahmer et al. J Clin Oncol 36:1714–1768, 2018; Smith and Bass (2017). The optimal management of immune checkpoint inhibitor (ICI)–induced arthritis remains unclear. We describe the first series using hydroxychloroquine as a first-line disease-modifying antirheumatic drug (DMARD) for patients without pre-existing autoimmune disease, who developed arthritis secondary to ICI’s. This was a single-center retrospective observational study reporting all patients evaluated by rheumatologists affiliated with the University of Alberta, a large tertiary health care center in Northern Alberta, Canada, deemed to have inflammatory arthritis (IA) following ICIs. We identified 11 patients, without pre-existing autoimmune disease, who developed IA following ICIs. Most patients presented with a symmetrical polyarthritis with both large and small joint involvement. All patients were treated according to the outlined treatment protocol with hydroxychloroquine as a first-line steroid-sparing agent: either as monotherapy or in combination with tapering doses of systemic corticosteroids (3) or intra-articular steroid injections (6). One patient required the addition of methotrexate to control symptoms and none required biologic therapy. There were no reported adverse effects from hydroxychloroquine. Inflammatory arthritis is an important complication of ICIs leading to significant impact on patient quality of life. In our experience, in patients without pre-existing autoimmune disease, hydroxychloroquine is an effective first-line therapy for IA secondary to ICI therapy.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2019

Clinical Rheumatology 5/2019 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise