Skip to main content
Erschienen in:

14.11.2019 | Original Article

Identification of tumor residuals in pituitary adenoma surgery with intraoperative MRI: do we need gadolinium?

verfasst von: Georg Gohla, Benjamin Bender, Marcos Tatagiba, Jürgen Honegger, Ulrike Ernemann, Constantin Roder

Erschienen in: Neurosurgical Review | Ausgabe 6/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

To evaluate the diagnostic accuracy of high-resolution T2w intraoperative magnetic resonance imaging (iMRI) for detecting pituitary adenoma remnants compared to contrast-enhanced T1-weighted images.

Methods

42 patients underwent iMRI-guided resection of large pituitary macroadenomas and fulfilled the inclusion criteria for this retrospective analysis. Intraoperative and postoperative imaging evaluation of tumor residuals and localization were assessed by two experienced neuroradiologists in a blinded fashion. The diagnostic accuracy of T2w and contrast-enhanced T1w images were evaluated.

Results

The diagnostic accuracy for detecting tumor residuals of high-resolution T2w images showed highly significant association to contrast-enhanced T1w images (p < 0.0001). Furthermore, identification rate of tumor remnants in different compartments, e.g., cavernous sinus, was comparable. In total, coronal T2w images provided a diagnostic sensitivity of 97.7% and specificity of 100% compared to the gold standard of contrast-enhanced T1w images. The postoperatively expected extent of resection proved to be true in 97.6% according to MRI 3 months after resection.

Conclusions

High-resolution T2w intraoperative MR images provide excellent diagnostic accuracy for detecting tumor remnants in macroadenoma surgery with highly significant association compared to T1w images with gadolinium. The routine-use and need of gadolinium in these patients should be questioned critically in each case in the future.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Black PM, Moriarty T, Alexander E 3rd, Stieg P, Woodard EJ, Gleason PL, Martin CH, Kikinis R, Schwartz RB, Jolesz FA (1997) Development and implementation of intraoperative magnetic resonance imaging and its neurosurgical applications. Neurosurgery 41(4):831–842 discussion 842–835CrossRef Black PM, Moriarty T, Alexander E 3rd, Stieg P, Woodard EJ, Gleason PL, Martin CH, Kikinis R, Schwartz RB, Jolesz FA (1997) Development and implementation of intraoperative magnetic resonance imaging and its neurosurgical applications. Neurosurgery 41(4):831–842 discussion 842–835CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Hall WA, Liu H, Martin AJ, Pozza CH, Maxwell RE, Truwit CL (2000) Safety, efficacy, and functionality of high-field strength interventional magnetic resonance imaging for neurosurgery. Neurosurgery 46(3):632–641 discussion 641–632CrossRef Hall WA, Liu H, Martin AJ, Pozza CH, Maxwell RE, Truwit CL (2000) Safety, efficacy, and functionality of high-field strength interventional magnetic resonance imaging for neurosurgery. Neurosurgery 46(3):632–641 discussion 641–632CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Hall WA, Kowalik K, Liu H, Truwit CL, Kucharezyk J (2003) Costs and benefits of intraoperative MR-guided brain tumor resection. Acta neurochirurgica Supplement 85:137–142CrossRef Hall WA, Kowalik K, Liu H, Truwit CL, Kucharezyk J (2003) Costs and benefits of intraoperative MR-guided brain tumor resection. Acta neurochirurgica Supplement 85:137–142CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Fahlbusch R, Ganslandt O, Nimsky C (2000) Intraoperative imaging with open magnetic resonance imaging and neuronavigation. Child’s nervous system: ChNS: Official Journal of the International Society for Pediatric Neurosurgery 16(10–11):829–831. https://doi.org/10.1007/s003810000344CrossRef Fahlbusch R, Ganslandt O, Nimsky C (2000) Intraoperative imaging with open magnetic resonance imaging and neuronavigation. Child’s nervous system: ChNS: Official Journal of the International Society for Pediatric Neurosurgery 16(10–11):829–831. https://​doi.​org/​10.​1007/​s003810000344CrossRef
11.
19.
Zurück zum Zitat Kanda T, Fukusato T, Matsuda M, Toyoda K, Oba H, Kotoku J, Haruyama T, Kitajima K, Furui S (2015) Gadolinium-based contrast agent accumulates in the brain even in subjects without severe renal dysfunction: evaluation of autopsy brain specimens with inductively coupled plasma mass spectroscopy. Radiology 276(1):228–232. https://doi.org/10.1148/radiol.2015142690CrossRefPubMed Kanda T, Fukusato T, Matsuda M, Toyoda K, Oba H, Kotoku J, Haruyama T, Kitajima K, Furui S (2015) Gadolinium-based contrast agent accumulates in the brain even in subjects without severe renal dysfunction: evaluation of autopsy brain specimens with inductively coupled plasma mass spectroscopy. Radiology 276(1):228–232. https://​doi.​org/​10.​1148/​radiol.​2015142690CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Faul F, Erdfelder E, Lang AG, Buchner A (2007) G*Power 3: a flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behav Res Methods 39(2):175–191CrossRef Faul F, Erdfelder E, Lang AG, Buchner A (2007) G*Power 3: a flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behav Res Methods 39(2):175–191CrossRef
Metadaten
Titel
Identification of tumor residuals in pituitary adenoma surgery with intraoperative MRI: do we need gadolinium?
verfasst von
Georg Gohla
Benjamin Bender
Marcos Tatagiba
Jürgen Honegger
Ulrike Ernemann
Constantin Roder
Publikationsdatum
14.11.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Neurosurgical Review / Ausgabe 6/2020
Print ISSN: 0344-5607
Elektronische ISSN: 1437-2320
DOI
https://doi.org/10.1007/s10143-019-01202-4

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Antibiotika bei Erwachsenen mit Appendizitis oft ausreichend

Bei etwa zwei Drittel aller Erwachsenen mit akuter Appendizitis könnte eine antibiotische Behandlung ausreichen, wie eine Metaanalyse nahelegt. Die Komplikationsrate war insgesamt gering, auch wenn letztlich doch eine Op. fällig wurde.

Katheterablation bei Vorhofflimmern: Ist frühe Intervention von Vorteil?

Bei Patienten mit Vorhofflimmern scheinen die Therapieergebnisse bezüglich Rezidivfreiheit bei frühzeitiger Katheterablation besser zu sein als bei später erfolgter Ablation. Dafür sprechen Ergebnisse einer aktuellen Registeranalyse. 

Beugt Tranexamsäure schweren Blutungen auch in der Allgemeinchirurgie vor?

Ergebnisse einer Subgruppenanalyse der POISE-3-Studie sprechen dafür, dass eine Prophylaxe mit Tranexamsäure auch bei allgemeinchirurgischen Eingriffen das Risiko für schwere Blutungen senkt.

Höhere Anspannung vor der Op. führt offenbar zu besserem Ergebnis

Ein gewisses Maß an Stress zu Beginn der Op. wirkt sich möglicherweise positiv auf das Gelingen aus, so ein Team aus Boston. Die Komplikationsrate ging unter diesen Umständen signifikant zurück.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.