Skip to main content
main-content

01.05.2012 | Original Communication | Ausgabe 5/2012

Journal of Neurology 5/2012

Idiopathic intracranial hypertension is not benign: a long-term outcome study

Zeitschrift:
Journal of Neurology > Ausgabe 5/2012
Autoren:
Hanne M. Yri, Marianne Wegener, Birgit Sander, Rigmor Jensen

Abstract

Idiopathic intracranial hypertension (IIH) primarily affects young obese females, and potentially causes visual loss and severe headache. The aim of this experiment is to examine relapse rate and long-term outcome in IIH patients. The methods involved in this experiment include a prospective controlled study of 18 newly diagnosed IIH patients followed for a mean observation period of 21.1 (±8.0) months. Treatment regime included diuretics, dietary recommendations and check-up visits at a dietician. Baseline and follow-up included neurological examination, detailed headache history and comprehensive neuro-ophthalmological examination, including fundus photography, Humphrey visual fields, and measurement of the retinal thickness (RT) and retinal nerve fiber layers (RNFL) by optical coherence tomography (OCT). Relapse was defined as recurrence of either: (1) papilledema or (2) symptoms and demonstrated raised ICP. The result of this experiment is that relapse was found in 28%. Visual function improved from baseline to follow-up and was generally favorable. In patients without relapse of papilledema RT and RNFL were significantly thinner than in healthy controls (p = 0.003 and 0.02), although atrophy was clinically detectable in only one patient. Headache was still present in 67% of the patients at follow-up. Headache was heterogenic and unrelated to relapse. After an initial reduction, weight increased again in the relapse group compared to reduced weight in the non-relapse group (p = 0.013). Thus, the conclusions drawn are that headache was persistent, difficult to classify, and equally represented in relapse and non-relapse patients. Headache was thus a poor marker of active disease. Relapse rate was high and clinically undetectable optic disc atrophy was discovered in apparently well treated IIH patients.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2012

Journal of Neurology 5/2012 Zur Ausgabe

Medical Progress in the Journal of Neurology

Dementia and behavioral neurology: recent advances

  1. Sie können e.Med Neurologie & Psychiatrie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Neurologie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Neurologie

Meistgelesene Bücher in der Neurologie

2012 | Buch

Neurologie Fragen und Antworten

Über 1000 Fakten für die Facharztprüfung

Richtig oder falsch? Testen Sie Ihr Wissen systematisch anhand von Fragen nach dem Multiple-Choice-Prinzip. Themen sind u. a. neuromuskuläre Erkrankungen, Kopfschmerzen, Schwindel, Epilepsien, zerebrovaskuläre Erkrankungen, entzündliche Erkrankungen und Bewegungsstörungen.

Autoren:
Prof. Dr. Peter Berlit, Dr. med. Markus Krämer, Dr. med. Ralph Weber

2015 | Buch

Nervenkompressionssyndrome

Die Diagnostik und Behandlung von Nervenkompressionssyndromen ist eine interdisziplinäre Aufgabe, an der Neurologen, Neuroradiologen und Operateure unterschiedlicher Fachrichtungen mitwirken. Häufige und seltene Formen sind gleichermaßen in diesem Buch beschrieben.

Herausgeber:
Hans Assmus, Gregor Antoniadis

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Neurologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise