Skip to main content
main-content

01.06.2014 | Original Article | Ausgabe 6/2014

Cancer Chemotherapy and Pharmacology 6/2014

Impact of variable CYP genotypes on breast cancer relapse in patients undergoing adjuvant tamoxifen therapy

Zeitschrift:
Cancer Chemotherapy and Pharmacology > Ausgabe 6/2014
Autoren:
Jessica Mwinyi, Kerstin Vokinger, Alexander Jetter, Urs Breitenstein, Christian Hiller, Gerd A. Kullak-Ublick, Andreas Trojan

Abstract

Background

Tamoxifen is frequently used for the treatment of hormone receptor positive breast cancer (BC). Mainly CYP2D6 is responsible for the transformation to therapeutically active metabolites, but CYP2C19, CYP2C9 and CYP2B6 also are involved. We investigated the impact of polymorphisms within the genes encoding these CYP enzymes on the relapse-free time (RFT) in patients with BC.

Methods

Ninety-nine patients with hormone receptor positive BC, who had undergone adjuvant tamoxifen therapy, were genotyped for seventeen common variants within the genes encoding CYP2D6, CYP2C9, CYP2C19 and CYP2B6 using TaqMan and PCR-RFLP technology. Kaplan–Meier and Cox regression analyses were performed to elucidate the impact of genetic variants on RFT. Furthermore, CYP2D6 metabolic activity was determined in a subset of 50 patients by assessing dextromethorphan/dextrorphan urinary excretion ratios. CYP2D6 activity was compared to the CYP2D6 allelic combinations to evaluate the predictive value of the CYP2D6 genotyping results on phenotype.

Results

Although a trend toward longer RFTs in carriers of CYP2D6 allele combinations encoding for extensive and ultrafast metabolizer phenotypes was observed, none of the investigated genetic variants had a statistically significant impact on RFT. The combined analysis of five major CYP2D6 variants was useful for the discrimination between poor and non-poor metabolizers.

Conclusions

Comprehensive CYP2D6 genotyping has a good predictive value for CYP2D6 activity. Common variants in CYP2C9, CYP2C19, CYP2D6, and CYP2B6 did not have a significant impact on the RFT in this cohort of patients with BC.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2014

Cancer Chemotherapy and Pharmacology 6/2014 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Onkologie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Onkologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise