Skip to main content
main-content

27.05.2016 | Original Paper | Ausgabe 1/2017

Infection 1/2017

Incidence of urinary tract infections and antibiotic resistance in the outpatient setting: a cross-sectional study

Zeitschrift:
Infection > Ausgabe 1/2017
Autoren:
Louise Rossignol, Sophie Vaux, Sylvie Maugat, Alexandre Blake, Roxane Barlier, Beate Heym, Yann Le Strat, Thierry Blanchon, Thomas Hanslik, Bruno Coignard

Abstract

Purpose

In 2012–2013, a cross-sectional survey was conducted in women visiting a general practitioner for urinary tract infection (UTI), to estimate the annual incidence of UTIs due to antibiotic-resistant Escherichia coli (E. coli).

Methods

A sampling design (stratification, stages and sampling weights) was taken into account in all analyses. Urine analyses were performed for each woman and centralised in one laboratory.

Results

Among 538 included women, urine culture confirmed UTI in 75.2 % of cases. E. coli represented 82.8 % of species. Among E. coli, resistance (I + R) was most common to amoxicillin [38 % (95 % confidence interval 31.1–44.5)] and to trimethoprim/sulfamethoxazole [18.1 % (12.0–24.1)]. Resistance to ciprofloxacin and cefotaxime was lower [1.9 % in both cases, (0.3–3.5)], as it was for nitrofurantoin [0.4 (0–1.0)] and fosfomycin (0). Extended-spectrum β-lactamase (ESBL) represented 1.6 % of E. coli (0.2–2.9). Annual incidence rate of confirmed UTI was estimated at 2400 per 100,000 women (1800–3000). Incidence rates of UTI due to fluoroquinolone-resistant and ESBL-producing E. coli were estimated at 102 per 100,000 women (75–129) and at 32 (24–41), respectively.

Conclusions

ESBL had been found in a community population, and even though the rate was low, it represents a warning and confirms that surveillance should continue.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Für Ihren Erfolg in Klinik und Praxis - Die beste Hilfe in Ihrem Arbeitsalltag als Mediziner

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Alle e.Med Abos bis 30. April 2021 zum halben Preis!

Jetzt e.Med zum Sonderpreis bestellen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2017

Infection 1/2017 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Allgemeinmedizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise