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Erschienen in: Somnologie 1/2020

09.03.2020 | Nichtinvasive Beatmung | Übersichten

Schlaf auf der Intensivstation

verfasst von: Daniel Pinzon, Prof. Dr. Wolfgang Galetke

Erschienen in: Somnologie | Ausgabe 1/2020

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Zusammenfassung

Zahlreiche Patienten werden täglich auf Intensivstationen behandelt, häufig über einen längeren Zeitraum. Der Schlaf spielt eine nicht zu unterschätzende Rolle für diese Patienten. Schlafstörungen sind ein relevantes Problem für Intensivpatienten. Sie führen zu einer höheren Prävalenz eines Delirs bei diesen Patienten und somit zu einer längeren Verweildauer auf der Intensivstation und zu einer höheren Mortalität. Dieser Artikel versucht die Ursachen von Schlafstörungen in der Intensivmedizin und mögliche Strategien zur Vermeidung von Schlafstörungen aufzuzeigen.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Aaron JN, Carlisle CC, Carskadon MA et al (1996) Environmental noise as a cause of sleep disruption in an intermediate respiratory unit. Sleep 19:707–710CrossRef Aaron JN, Carlisle CC, Carskadon MA et al (1996) Environmental noise as a cause of sleep disruption in an intermediate respiratory unit. Sleep 19:707–710CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Contal O, Adler D, Borel JC et al (2013) Impact of different backup respiratory rates on the efficacy of noninvasive positive pressure ventilation in obesity hypoventilation syndrome: a randomized trial. Chest 143:37–46CrossRef Contal O, Adler D, Borel JC et al (2013) Impact of different backup respiratory rates on the efficacy of noninvasive positive pressure ventilation in obesity hypoventilation syndrome: a randomized trial. Chest 143:37–46CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Delisle S, Ouellet P, Bellemare P et al (2011) Sleep quality in mechanically ventilated patients: comparison between NAVA and PSV. Ann Intensive Care 28:42CrossRef Delisle S, Ouellet P, Bellemare P et al (2011) Sleep quality in mechanically ventilated patients: comparison between NAVA and PSV. Ann Intensive Care 28:42CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Dreher M, Ekkernkamp E, Walterspacher S et al (2011) Noninvasive ventilation in COPD: impact of inspiratory pressure levels on sleep quality. Chest 140:939–945CrossRef Dreher M, Ekkernkamp E, Walterspacher S et al (2011) Noninvasive ventilation in COPD: impact of inspiratory pressure levels on sleep quality. Chest 140:939–945CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Fanfulla F, Ceriana P, D’Artavilla LN et al (2011) Sleep disturbances in patients admitted to a step-down unit after ICU discharge: the role of mechanical ventilation. Sleep 34:355–362CrossRef Fanfulla F, Ceriana P, D’Artavilla LN et al (2011) Sleep disturbances in patients admitted to a step-down unit after ICU discharge: the role of mechanical ventilation. Sleep 34:355–362CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Freedman NS, Gazendam J, Levan L et al (2001) Abnormal sleep/wake cycles and the effect of environmental noise on sleep disruption in the intensive care unit. Am J Respir Crit Care Med 163:451–457CrossRef Freedman NS, Gazendam J, Levan L et al (2001) Abnormal sleep/wake cycles and the effect of environmental noise on sleep disruption in the intensive care unit. Am J Respir Crit Care Med 163:451–457CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Gabor JY, Cooper AB, Crombach SA et al (2003) Contribution oft the intensive care unit environment to sleep disruption in mechanically ventilated patients and healthy subjects. Am J Respir Crit Care Med 167:708–715CrossRef Gabor JY, Cooper AB, Crombach SA et al (2003) Contribution oft the intensive care unit environment to sleep disruption in mechanically ventilated patients and healthy subjects. Am J Respir Crit Care Med 167:708–715CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Guo YF, Sforza E, Janssens JP (2007) Respiratory patterns during sleep in obesity-hypoventilation patients treated with nocturnal pressure support: a preliminary report. Chest 131:1090–1099CrossRef Guo YF, Sforza E, Janssens JP (2007) Respiratory patterns during sleep in obesity-hypoventilation patients treated with nocturnal pressure support: a preliminary report. Chest 131:1090–1099CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Hobson JA, Steriade M (1986) The neuronal basis of behavioral state control: Internal regulatory systems of the brain. In: Bloom F, Mountcastle V (Hrsg) Handbook of physiology. American Physiological Society, Bethesda, S 701–823 Hobson JA, Steriade M (1986) The neuronal basis of behavioral state control: Internal regulatory systems of the brain. In: Bloom F, Mountcastle V (Hrsg) Handbook of physiology. American Physiological Society, Bethesda, S 701–823
10.
Zurück zum Zitat Janssens JP, Metzger M, Sforza E (2009) Impact of volume targeting on efficacy of bi-level non-invasive ventilation and sleep in obesity-hypoventilation. Respir Med 103:165–172CrossRef Janssens JP, Metzger M, Sforza E (2009) Impact of volume targeting on efficacy of bi-level non-invasive ventilation and sleep in obesity-hypoventilation. Respir Med 103:165–172CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Kamdar BB, Shah PA, King LM et al (2012) Patient-nurse interrater reliability and agreement of the Richards-Campbell sleep questionnaire. Am J Crit Care 21:261–269CrossRef Kamdar BB, Shah PA, King LM et al (2012) Patient-nurse interrater reliability and agreement of the Richards-Campbell sleep questionnaire. Am J Crit Care 21:261–269CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Koella W (1985) Die Physiologie des Schlafes. Eine Einführung. Fischer, Stuttgart, New York Koella W (1985) Die Physiologie des Schlafes. Eine Einführung. Fischer, Stuttgart, New York
13.
Zurück zum Zitat Lin SM, Liu CY, Wang CH et al (2004) The impact of delirium on the survival of mechanically ventilated patients. Crit Care Med 32:2254–2259CrossRef Lin SM, Liu CY, Wang CH et al (2004) The impact of delirium on the survival of mechanically ventilated patients. Crit Care Med 32:2254–2259CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Marra A, McGrane TJ, Henson CP et al (2019) Melatonin in critical care. Crit Care Clin 35:329–340CrossRef Marra A, McGrane TJ, Henson CP et al (2019) Melatonin in critical care. Crit Care Clin 35:329–340CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Nieuwenhuijs D, Coleman EL, Douglas NJ et al (2002) Bispectral index values and spectral edge frequency at different stages of physiologic sleep. Anesth Analg 94:125–129PubMed Nieuwenhuijs D, Coleman EL, Douglas NJ et al (2002) Bispectral index values and spectral edge frequency at different stages of physiologic sleep. Anesth Analg 94:125–129PubMed
16.
Zurück zum Zitat Parthasarathy S, Tobin MJ (2002) Effect of ventilator mode on sleep quality in critically ill patients. Am J Respir Crit Care Med 166:1423–1429CrossRef Parthasarathy S, Tobin MJ (2002) Effect of ventilator mode on sleep quality in critically ill patients. Am J Respir Crit Care Med 166:1423–1429CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Pisani MA, Friese RS, Gehlbach BK et al (2015) Sleep in the intensive care unit. Am J Respir Crit Care Med 191:731–738CrossRef Pisani MA, Friese RS, Gehlbach BK et al (2015) Sleep in the intensive care unit. Am J Respir Crit Care Med 191:731–738CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Richardson A, Allsop M, Coghill E et al (2007) Earplugs and eye masks: do they improve critical care patients’ sleep? Nurs Crit Care 12:278–286CrossRef Richardson A, Allsop M, Coghill E et al (2007) Earplugs and eye masks: do they improve critical care patients’ sleep? Nurs Crit Care 12:278–286CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Sofianos G, Dohrn W, Randerath WJ (2016) Schlaf in der Intensivmedizin. Intensivmed Up2date 4:343–352 Sofianos G, Dohrn W, Randerath WJ (2016) Schlaf in der Intensivmedizin. Intensivmed Up2date 4:343–352
21.
Zurück zum Zitat Tamburri LM, DiBrienza R, Zozula R et al (2004) Nocturnal care interactions with patients in critical care units. Am J Crit Care 13:102–112CrossRef Tamburri LM, DiBrienza R, Zozula R et al (2004) Nocturnal care interactions with patients in critical care units. Am J Crit Care 13:102–112CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Tilmanne J, Urbain J, Kothare MV et al (2009) Algorithms for sleepwake identification using actigraphy: a comparative study and new results. J Sleep Res 18:85–98CrossRef Tilmanne J, Urbain J, Kothare MV et al (2009) Algorithms for sleepwake identification using actigraphy: a comparative study and new results. J Sleep Res 18:85–98CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Wang CY, Shang M, Feng LZ et al (2019) Correlation between APACHE III score and sleep quality in ICU patients. J Int Med Res 47:3670–3680CrossRef Wang CY, Shang M, Feng LZ et al (2019) Correlation between APACHE III score and sleep quality in ICU patients. J Int Med Res 47:3670–3680CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Weinhouse GL, Schwab RJ, Watson PL et al (2009) Bench-to-bedside review: delirium in ICU patients—importance of sleep deprivation. Crit Care Med 13:234 Weinhouse GL, Schwab RJ, Watson PL et al (2009) Bench-to-bedside review: delirium in ICU patients—importance of sleep deprivation. Crit Care Med 13:234
Metadaten
Titel
Schlaf auf der Intensivstation
verfasst von
Daniel Pinzon
Prof. Dr. Wolfgang Galetke
Publikationsdatum
09.03.2020
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Somnologie / Ausgabe 1/2020
Print ISSN: 1432-9123
Elektronische ISSN: 1439-054X
DOI
https://doi.org/10.1007/s11818-020-00246-9

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