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2013 | OriginalPaper | Buchkapitel

2. Intensivmedizin und demographische Entwicklung

verfasst von : PD Dr. med. Dagmar Schmitz, Univ.-Prof. Dr. med. Gernot Marx, Univ.-Prof. Dr. med. Dr. med. dent. Dr. phil Dominik Groß

Erschienen in: End-of-Life Care in der Intensivmedizin

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Zusammenfassung

Zusammenfassend wird es wichtig sein, bei den in Zukunft aufgrund der demographischen Entwicklung zunehmend auf Intensivstationen zu behandelnden älteren und hochbetagten Patienten eine besonders sorgfältige individuelle Indikationsstellung vorzunehmen, die einerseits das Patientenwohl im Kampf um einzelne Organfunktionen nicht aus dem Blick verliert, andererseits aber auch Patienten nicht aufgrund ihres Alters benachteiligt.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Biermann J, Neumann A, Hewer A et al. Einfluss der demographischen Entwicklung auf die stationären Fallzahlen und Kosten deutscher Krankenhäuser. Med Klin 2010; 105:876–81CrossRef Biermann J, Neumann A, Hewer A et al. Einfluss der demographischen Entwicklung auf die stationären Fallzahlen und Kosten deutscher Krankenhäuser. Med Klin 2010; 105:876–81CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Engel C, Brunkhorst FM, Bone HG et al. Epidemiology of sepsis in Germany: results from a national prospective multicenter study. Intensive Care Med 2007; 33: 606–618PubMedCrossRef Engel C, Brunkhorst FM, Bone HG et al. Epidemiology of sepsis in Germany: results from a national prospective multicenter study. Intensive Care Med 2007; 33: 606–618PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Angus DC, Linde-Zwirble WT, Lidicker J et al. Epidemiology of severe sepsis in the United States: analysis of incidence, outcome, and associated costs of care. Crit Care Med 2001; 29:1303–1310PubMedCrossRef Angus DC, Linde-Zwirble WT, Lidicker J et al. Epidemiology of severe sepsis in the United States: analysis of incidence, outcome, and associated costs of care. Crit Care Med 2001; 29:1303–1310PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Bagshaw SM, Webb SAR, Delaney A et al. Very old patients admitted to intensive care in Australia and New Zealand: a multi-centre cohort analysis. Crit Care 2009; 13:R45PubMedCrossRef Bagshaw SM, Webb SAR, Delaney A et al. Very old patients admitted to intensive care in Australia and New Zealand: a multi-centre cohort analysis. Crit Care 2009; 13:R45PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Nguyen YL, Angus DC, Boumendil A et al. The challenge of admitting the very elderly to intensive care. Ann Intensive Care 2011, 1:29PubMedCrossRef Nguyen YL, Angus DC, Boumendil A et al. The challenge of admitting the very elderly to intensive care. Ann Intensive Care 2011, 1:29PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Ihra GC, Lehberger J, Hochrieser H et al. Development of demographics and outcome of very old critically ill patients admitted to intensive care units. Intensive Care Med 2012; 38:620–626PubMedCrossRef Ihra GC, Lehberger J, Hochrieser H et al. Development of demographics and outcome of very old critically ill patients admitted to intensive care units. Intensive Care Med 2012; 38:620–626PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Thattil R, Klepzig D, Schuster M. Intensivkapazitäten in Deutschland. Vorhaltung und Nutzung zwischen 1991 und 2009. Anaesthesist 2012; 61:56–62 Thattil R, Klepzig D, Schuster M. Intensivkapazitäten in Deutschland. Vorhaltung und Nutzung zwischen 1991 und 2009. Anaesthesist 2012; 61:56–62
9.
Zurück zum Zitat Rhodes A, Ferdinande P, Flaatten H et al. The variability of critical care bed numbers in Europe. Intensive Care Med 2012; 38:1647–1653PubMedCrossRef Rhodes A, Ferdinande P, Flaatten H et al. The variability of critical care bed numbers in Europe. Intensive Care Med 2012; 38:1647–1653PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Halpern NA, Pastores SM, Thaler HAT et al. Changes in critical care beds and occupancy in the United States 1985-2000: Differences attributable to hospital size. Crit Care Med 2006; 34: 2105–2112PubMedCrossRef Halpern NA, Pastores SM, Thaler HAT et al. Changes in critical care beds and occupancy in the United States 1985-2000: Differences attributable to hospital size. Crit Care Med 2006; 34: 2105–2112PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Kreymann KG. Internistische Intensivmedizin im hohen Lebensalter. Internist 2000; 41:553–562PubMedCrossRef Kreymann KG. Internistische Intensivmedizin im hohen Lebensalter. Internist 2000; 41:553–562PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Brockmann H. Why is less money spent on health care for the elderly than for the rest of the population? Health care rationing in German hospitals. Soc Sci Med 2002; 55:593–608PubMedCrossRef Brockmann H. Why is less money spent on health care for the elderly than for the rest of the population? Health care rationing in German hospitals. Soc Sci Med 2002; 55:593–608PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Hurst SA, Forde R, Reiter-Theil S. Physician’s views on resource availability and equity in four European health care systems. BMC Health Serv Res 2007; 7:137PubMedCrossRef Hurst SA, Forde R, Reiter-Theil S. Physician’s views on resource availability and equity in four European health care systems. BMC Health Serv Res 2007; 7:137PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Schoenenberger AW, Radovanovic D, Stauffer JC et al. Age-related differences in the use of guideline-recommended medical and interventional therapies for acute coronary syndromes: a cohort study. JAGS 2008; 56:510–516CrossRef Schoenenberger AW, Radovanovic D, Stauffer JC et al. Age-related differences in the use of guideline-recommended medical and interventional therapies for acute coronary syndromes: a cohort study. JAGS 2008; 56:510–516CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Garrouste-Orgeas M, Boumendil A, Pateron D et al. Selection of intensive-care unit admission criteria for patients aged 80 years and over and compliance of emergency and intensive care unit physicians with the selected criteria: An observational, multicenter, prospective study. Crit Care Med 2009; 37:2919–2928PubMedCrossRef Garrouste-Orgeas M, Boumendil A, Pateron D et al. Selection of intensive-care unit admission criteria for patients aged 80 years and over and compliance of emergency and intensive care unit physicians with the selected criteria: An observational, multicenter, prospective study. Crit Care Med 2009; 37:2919–2928PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Sprung CL, Carmel S, Sjokvist P et al. Attitudes of Eureopean physicians, nurses, patients, and families regarding end-of-life decisions: the Ethicatt study. Intensive Care Med 2007; 33:104–110PubMedCrossRef Sprung CL, Carmel S, Sjokvist P et al. Attitudes of Eureopean physicians, nurses, patients, and families regarding end-of-life decisions: the Ethicatt study. Intensive Care Med 2007; 33:104–110PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Panknin HT. Der geriatrische Patient in der Intensivmedizin – Relevante Aspekte des Outcomes aus intensivpflegerischer Sicht. Intensiv 2005; 13:200–203CrossRef Panknin HT. Der geriatrische Patient in der Intensivmedizin – Relevante Aspekte des Outcomes aus intensivpflegerischer Sicht. Intensiv 2005; 13:200–203CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Albisser Schleger H, Mertz M, Meyer-Zehnder B et al. Empirische Grundlagen der Über-, Unter- und Ungleichversorgung. In: Albisser Schleger H, Mertz M, Meyer-Zehnder B, Reiter-Theil S. Klinische Ethik – METAP. Berlin, Springer, 2012, S 19–59 Albisser Schleger H, Mertz M, Meyer-Zehnder B et al. Empirische Grundlagen der Über-, Unter- und Ungleichversorgung. In: Albisser Schleger H, Mertz M, Meyer-Zehnder B, Reiter-Theil S. Klinische Ethik – METAP. Berlin, Springer, 2012, S 19–59
19.
Zurück zum Zitat Sprung CL, Cohen SL, Sjokvist P et al. End-of-life practices in European intensive care units: the Ethicus study. JAMA 2003; 290:790–797PubMedCrossRef Sprung CL, Cohen SL, Sjokvist P et al. End-of-life practices in European intensive care units: the Ethicus study. JAMA 2003; 290:790–797PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Intensivmedizin und demographische Entwicklung
verfasst von
PD Dr. med. Dagmar Schmitz
Univ.-Prof. Dr. med. Gernot Marx
Univ.-Prof. Dr. med. Dr. med. dent. Dr. phil Dominik Groß
Copyright-Jahr
2013
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-642-36944-5_2

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