Skip to main content
main-content

01.01.2012 | Clinical Article | Ausgabe 1/2012

Acta Neurochirurgica 1/2012

Intentional partial coiling dome protection of complex ruptured cerebral aneurysms prevents acute rebleeding and produces favorable clinical outcomes

Zeitschrift:
Acta Neurochirurgica > Ausgabe 1/2012
Autoren:
Ben Waldau, John F. Reavey-Cantwell, Matthew F. Lawson, Shady Jahshan, Elad I. Levy, Adnan H. Siddiqui, J. Mocco, Brian L. Hoh

Abstract

Background

The coiling of ruptured cerebral aneurysms protects against acute rebleeding; however, whether partially coiling a ruptured cerebral aneurysm protects against acute rebleeding has never been demonstrated.

Objective

This study was performed to test our hypothesis that intentional partial coiling of complex ruptured cerebral aneurysms, which are unfavorable for clipping and cannot be completely coiled primarily, prevents acute rebleeding to allow for clinical and neurological recovery until definitive treatment and produces favorable clinical outcomes.

Methods

Data were collected from the prospective databases of three centers. Only subarachnoid hemorrhage patients that were treated with a strategy of intentional partial coiling for dome protection were included. This did not include patients in whom the goal was complete coiling but only subtotal coil occlusion was achieved.

Results

Fifteen patients [aged 51 ± 13 years; HH 3–5 (n = 7); Fisher 3–4 (n = 9)] were treated with intentional partial dome protection. Aneurysm size was 12.8 ± 5.4 mm; neck size 4.9 ± 3 mm; 12 anterior circulation. Four intentional partial coilings were performed with balloon assistance. Definitive treatment was performed 92 ± 90 days later, with no case of rebleeding. Definitive treatment was clipping (n = 8), stent-coiling (n = 5), Onyx (n = 1), further coiling (n = 1). Clinical outcome was favorable in 13 cases (GOS 4–5), fair in one (GOS 3), and death in one (GOS 1).

Conclusions

Judicious use of a treatment strategy of intentional partial dome protection for complex aneurysms that are not favorable for clipping and in which complete coiling primarily is not possible may prevent acute rebleeding and produce favorable clinical outcomes.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Jetzt e.Med zum Sonderpreis bestellen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2012

Acta Neurochirurgica 1/2012 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Neurologie & Psychiatrie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Neurologie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  3. Sie können e.Med Chirurgie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.


 

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise