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International Journal of Colorectal Disease

Ausgabe 2/2006

Inhalt (20 Artikel)

Original Article

Comparison of capsule endoscopy and magnetic resonance (MR) enteroclysis in suspected small bowel disease

Stefan K. Gölder, Andreas G. Schreyer, Esther Endlicher, Stefan Feuerbach, Jürgen Schölmerich, Frank Kullmann, Johannes Seitz, Gerhard Rogler, Hans Herfarth

Original Article

History of negative colorectal endoscopy and risk of rectosigmoid neoplasms at screening flexible sigmoidoscopy

Luigina Bonelli, Stefania Sciallero, Carlo Senore, Marco Zappa, Hugo Aste, Bruno Andreoni, Donato Angioli, Roberto Ferraris, Stefano Gasperoni, Giuseppe Malfitana, Marco Pennazio, Wendy Atkin, Nereo Segnan

Original Article

Decreased levels of interleukin-12p40 in the serum of patients with Whipple’s disease

A. Kalt, T. Schneider, S. Ring, J. Hoffmann, M. Zeitz, A. Stallmach, D. H. Persing, T. Marth

Original Article

Coeliac disease is associated with impaired expression of acyl-CoA-synthetase 5

N. Obermüller, M. Keith, J. Kopitz, F. Autschbach, P. Schirmacher, N. Gassler

Original Article

HPV in anal squamous cell carcinoma and anal intraepithelial neoplasia (AIN)

A. D. Varnai, M. Bollmann, H. Griefingholt, N. Speich, C. Schmitt, R. Bollmann, Dorothee Decker

Original Article

TNP-470 fails to block the onset of angiogenesis and early tumor establishment in an intravital minimal disease model

Grigore Cernaianu, Sibylle Frank, Katrin Erbstößer, Sandy Leonhardt, Michael Cross, Zoe McIvor, Gabriele Scholz, Temuujin Dansranjavin, Ilhan Celik, Andrea Tannapfel, Christian Wittekind, Ralf-Bodo Troebs, Karin Rothe, Joachim Bennek, Johann Hauss, Helmut Witzigmann

Original Article

Appendectomy, tonsillectomy, and risk of inflammatory bowel disease: a case control study in Iran

Farzad Firouzi, Ali Bahari, Rahim Aghazadeh, Mohammad Reza Zali

Original Article

Complications and reoperations in stapled anopexy: learning by doing

Johannes Jongen, Jens-Uwe Bock, Hans-Günter Peleikis, Anne Eberstein, Karin Pfister

Original Article

Topical 0.5% nifedipine vs. lateral internal sphincterotomy for the treatment of chronic anal fissure: long-term follow-up

Panagiotis Katsinelos, Basilios Papaziogas, Ioannis Koutelidakis, George Paroutoglou, Stavros Dimiropoulos, Anastasios Souparis, Konstantinos Atmatzidis

Letter to the Editor

Edwardsiella tarda as a cause of postdysenteric ulcerative colitis

Juan J. Engel, Thomas L. Martin

Letter to the Editor

A new therapeutic surgical method in patients with left-sided colonic emergencies

Michael C. Safioleas, Konstantinos G. Moulakakis, Michael K. Stamatakos

Letter to the Editor

A case of primary gastric Burkitt-like lymphoma in the early stage diagnosed by endoscopic mucosal resection

K. Nosho, M. Shitani, F. Takahashi, Y. Ikeda, A. Goto, H. Yamamoto, Y. Arimura, T. Ishida, T. Endo, M. Sato, K. Imai

Letter to the Editor

Two siblings below the age of 20 years with diverticular disease

A. T. P. M. Claassen, P. E. C. Mourad-Baars, M. L. Mearin, Y. Hilhorst-Hofstee, A. Gerritsen van der Hoop

Letter to the Editor

Recto-sigmoid polyposis revealing rectal prolapse in two young patients

Fady Daniel, Roland El Braks, Sophie Grandjouan, Richard Villet, Jean-Pierre Lechaux, Phat N. Vuong †, Patrick Atienza

Letter to the Editor

Recurrent intestinal obstruction in a cocaine abuser

Antonio Sommariva, Giovanni Leoni, Carlo Tremolada

Letter to the Editor

Proctitis complicating stapled hemorrhoidectomy: report of a case

A. Arroyo, F. Perez-Vicente, P. Serrano, F. Candela, M. T. Perez-Vazquez, R. Calpena

Letter to the Editor

Mesalazine-induced myopericarditis in a patient with ulcerative colitis

Levent Doganay, Baris Akinci, Nihat Pekel, Ilkay Simsek, Hale Akpinar

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.