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International Journal of Colorectal Disease

Ausgabe 4/2008

Inhalt (18 Artikel)

Review

Bowel ultrasound in Crohn’s disease: surgical perspective

Giovanni Maconi, Gianluca M. Sampietro, Alessandra Sartani, Gabriele Bianchi Porro

Original Article

Gracilis transposition for repair of recurrent anovaginal and rectovaginal fistulas in Crohn’s disease

Alois Fürst, Christin Schmidbauer, Justyna Swol-Ben, Igors Iesalnieks, Oliver Schwandner, Ayman Agha

Original Article

Role of cyanoacrylate in the management of low fistula in ano: a prospective study

S. K. Jain, R. C. M. Kaza, Mrinal Pahwa, Sunil Bansal

Original Article

Time and rate of sinus formation in pilonidal sinus disease

Dietrich Doll, Jan Friederichs, Heidi Dettmann, Anne-Laure Boulesteix, Wolfgang Duesel, Sven Petersen

Original Article

Clinicopathologic and molecular features of sporadic microsatellite- and chromosomal-stable colorectal cancers

Guoxiang Cai, Ye Xu, Hongfen Lu, Yingqiang Shi, Peng Lian, Junjie Peng, Xiang Du, Xiaoyan Zhou, Zuqing Guan, Daren Shi, Sanjun Cai

Original Article

Serum sulfatase activity is more elevated in colonic adenomas than cancers

Malgorzata Matusiewicz, Malgorzata Krzystek-Korpacka, Dorota Diakowska, Krzysztof Grabowski, Katarzyna Augoff, Katarzyna Blachut, Leszek Paradowski, Irena Kustrzeba-Wojcicka, Michal Piast, Teresa Banas

Original Article

Metachronous cancer development in patients with sporadic colorectal adenomas—multivariate risk model with independent and combined value of hTERT and survivin

Kjetil Søreide, Einar Gudlaugsson, Ivar Skaland, Emiel A. M. Janssen, Bianca Van Diermen, Hartwig Körner, Jan P. A. Baak

Original Article

Radical surgery for early colorectal cancer—anachronism or oncologic necessity?

Franz Georg Bader, Uwe Johannes Roblick, Elisabeth Oevermann, Hans-Peter Bruch, Oliver Schwandner

Original Article

Conversion rate in 300 laparoscopic rectal resections and its influence on morbidity and oncological outcome

A. Agha, A. Fürst, I. Iesalnieks, S. Fichtner-Feigl, N. Ghali, D. Krenz, M. Anthuber, K. W. Jauch, P. Piso, H. J. Schlitt

0riginal Article

Hand-assisted laparoscopic total colectomy for slow transit constipation

Kevin C. W. Hsiao, Shu-Wen Jao, Chang-Chieh Wu, Tsai-Yu Lee, Huang-Jen Lai, Jung-Cheng Kang

Original Article

Treatment of abdominal aortic aneurysm associated with colorectal cancer: presentation of 14 cases and literature review

G. F. Veraldi, A. M. Minicozzi, F. Leopardi, V. Ciprian, B. Genco, R. Pacca

Original Article

Routine colonoscopy with a standard gastroscope. A randomized comparative trial in a western population

Till Wehrmann, Izabel Lechowicz, Ksenia Martchenko, Andrea Riphaus

Letter to the Editor

Acute abdomen caused by endometrial stromal sarcoma arising in extragonadal foci of endometriosis of the terminal ileum

Lars H. Budäus, Thomas Menzel, Volker Hartmann, Joerg Caselitz, Arnulf Doerner

Letter to the Editor

Entero-tubulo-uterine fistula in a patient with ulcerative colitis

Katie P. Green, John H. Winston III

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.