Skip to main content
main-content

05.06.2018 | Clinical Investigation

Interventional Radiology and Spanish Medical Students: A Survey of Knowledge and Interests in Preclinical and Clinical Courses

Zeitschrift:
CardioVascular and Interventional Radiology
Autoren:
Miguel A. de Gregorio, Jose A. Guirola, Sergio Sierre, Carolina Serrano-Casorran, Maria J. Gimeno, Jose Urbano

Abstract

Introduction

Interventional Radiology (IR) is a medical activity that has experienced an extraordinary growth in the medical field in Spain in recent years. However, there is a lack of visibility in the Spanish Health Administration and the University community, especially among medical students.

Purpose

The purpose of this study is to determine IR knowledge among medical students, preclinical and clinical, in a single University in Spain.

Material and Methods

An electronic survey was uploaded (November–December 2017) to an online learning platform (Moodle) and sent to 414 students from second (183 PCs) and fourth (231 Cs) year of medical school. A total of 313 students of 414 (75.6%) answered the survey 142/45.4% PCs and 171/54.6% Cs.

Results

Students quantified their knowledge between adequate (41% PCs/80.7% Cs) and poor levels (50.7% PCs/14% Cs). Most of the students suggested that interventional radiologists (IRs) should have a mixed training, surgical and radiological (95% PCs/88.8% Cs). Majority of students indicated that the professionals in charge of carrying out angioplasty were the IRs (95% PCs/83.6% Cs) and only 20.4% PCs/12.8% Cs (P = 0.165) of students chose cardiologists. Almost all of the medical students in both groups said they wanted to know more about IR (99.3% PCs/100.0% Cs), and the majority of students (100.0% PCs/98.8% Cs) said they agree or strongly agree that IR should be taught as an undergraduate medical subject.

Conclusion

This study demonstrates that medical students in our University have poor knowledge of IR; however, they are overwhelmingly positive in their desire to have this subject taught as distinct curriculum in medical school.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Premium-Inhalten der Fachzeitschriften, inklusive eines Print-Abos.

Jetzt abonnieren und bis 25. Juni einen 50 € Amazon-Gutschein sichern.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Radiologie

Meistgelesene Bücher aus der Radiologie

2016 | Buch

Medizinische Fremdkörper in der Bildgebung

Thorax, Abdomen, Gefäße und Kinder

Dieses einzigartige Buch enthält ca. 1.600 hochwertige radiologische Abbildungen und Fotos iatrogen eingebrachter Fremdmaterialien im Röntgenbild und CT.

Herausgeber:
Dr. med. Daniela Kildal

2011 | Buch

Atlas Klinische Neuroradiologie des Gehirns

Radiologie lebt von Bildern! Der vorliegende Atlas trägt dieser Tatsache Rechnung. Sie finden zu jedem Krankheitsbild des Gehirns Referenzbilder zum Abgleichen mit eigenen Befunden.

Autoren:
Priv.-Doz. Dr. med. Jennifer Linn, Prof. Dr. med. Martin Wiesmann, Prof. Dr. med. Hartmut Brückmann

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Radiologie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise