Skip to main content
main-content

18.05.2018 | Original Article | Ausgabe 9/2018

Surgery Today 9/2018

Is ganglionated plexus ablation effective for treating atrial fibrillation?

Zeitschrift:
Surgery Today > Ausgabe 9/2018
Autoren:
Michiko Watanabe, Hiroki Kohno, Yusuke Kondo, Hideki Ueda, Keiichi Ishida, Yusaku Tamura, Shinichiro Abe, Yasunori Sato, Yoshio Kobayashi, Goro Matsumiya
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s00595-018-1672-5) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Purpose

Very few studies have investigated the efficacy of ganglionated plexus ablation during the conventional maze procedure. In this study, we sought to evaluate its additive effect in reducing recurrent atrial fibrillation after concomitant maze surgery.

Methods

A retrospective study was conducted of 79 patients who underwent Cox maze IV concomitantly with open-heart surgery with (GP group) or without (Maze group) ganglionated plexus mapping. All active ganglionated plexuses were ablated. The two groups were compared and their follow-up data were analyzed.

Results

Active ganglionated plexuses were found in 81% of patients who underwent ganglionated plexus mapping. The rates of freedom from atrial fibrillation at 1 year in the GP and Maze groups were 77 and 75%, respectively. The cumulative freedom from atrial fibrillation at follow-up (27.7 ± 17.3 months) was comparable in the two groups (p = 0.427). A multivariate analysis revealed that persistent atrial fibrillation for more than 90 months was an independent predictor of recurrent atrial fibrillation.

Conclusion

Ganglionated plexus ablation with Cox maze IV did not reduce the incidence of recurrent atrial fibrillation in comparison to Maze alone.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Jetzt bestellen und im ersten Jahr 100€ sparen!Jetzt e.Med zum Sonderpreis bestellen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
Supplementary material 1 (DOCX 23 KB)
595_2018_1672_MOESM1_ESM.docx
Supplementary material 2 (DOCX 781 KB)
595_2018_1672_MOESM2_ESM.docx
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2018

Surgery Today 9/2018 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Chirurgie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.


 

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise