Skip to main content
Erschienen in: Pädiatrie 1/2017

06.09.2017 | Fortbildung

Der pädiatrische Notfall im klinischen Alltag

Ist viel immer auch mehr?

verfasst von: Dr. med. Annika Paulun, Dr. med. Ellen Heimberg

Erschienen in: Pädiatrie | Sonderheft 1/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Zusammenfassung

Pädiatrische Notfallsituationen sind im klinischen Alltag selten, erfordern aber stets ein sehr rasches und zielgerichtetes Handeln eines interprofessionellen und manchmal auch interdisziplinären Teams. Neben den fachlichen Kompetenzen der Teammitglieder ist effektive Kommunikation der wichtigste Faktor, der zu einer guten Teamperformance und damit zu einer gelungenen Notfallversorgung führt.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Suresh G et al. Voluntary anonymous reporting of medical errors for neonatal intensive care. Pediatrics 2004; 113:1609–18CrossRefPubMed Suresh G et al. Voluntary anonymous reporting of medical errors for neonatal intensive care. Pediatrics 2004; 113:1609–18CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Hunt EA et al. Simulation of inhospital pediatric medical emergencies and cardiopulmonary arrests: Highlighting the importance of the first 5 minutes. Pediatrics 2008; 121:e34CrossRefPubMed Hunt EA et al. Simulation of inhospital pediatric medical emergencies and cardiopulmonary arrests: Highlighting the importance of the first 5 minutes. Pediatrics 2008; 121:e34CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat St Pierre M. Do residents and nurses communicate safety relevant concerns? Simulation study on the influence of the authority gradient. Anaesthesist 2012; 61:857–66CrossRefPubMed St Pierre M. Do residents and nurses communicate safety relevant concerns? Simulation study on the influence of the authority gradient. Anaesthesist 2012; 61:857–66CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Schmutz JB, Eppich WJ. Promoting learning and patient care through shared reflection: a conceptual framework for team reflexivity in health care. Acad Med 2017 Apr 25 Schmutz JB, Eppich WJ. Promoting learning and patient care through shared reflection: a conceptual framework for team reflexivity in health care. Acad Med 2017 Apr 25
5.
Zurück zum Zitat Rall M et al. The “10-seconds-for-10-minutes principle” — Why things go wrong and stopping them getting worse. Bulletin of The Royal College of Anaesthetist Special human factors issue. 2008; 2614–6 Rall M et al. The “10-seconds-for-10-minutes principle” — Why things go wrong and stopping them getting worse. Bulletin of The Royal College of Anaesthetist Special human factors issue. 2008; 2614–6
6.
Zurück zum Zitat Kessler DO et al. Debriefing in the emergency department after clinical events: a practical guide. Ann Emerg Med 2014; 1–9 Kessler DO et al. Debriefing in the emergency department after clinical events: a practical guide. Ann Emerg Med 2014; 1–9
7.
Zurück zum Zitat Kolbe M et al. Speaking up is related to better team performance in simulated anesthesia inductions: an observational study. Anesthesia Patient Safety Foundation 2012; 115:1099–108 Kolbe M et al. Speaking up is related to better team performance in simulated anesthesia inductions: an observational study. Anesthesia Patient Safety Foundation 2012; 115:1099–108
8.
Zurück zum Zitat Okuyama A et al. Speaking up for patient safety by hospital-based health care professionals: a literature review. BMC Health Services Research 2014;14:61CrossRefPubMedPubMedCentral Okuyama A et al. Speaking up for patient safety by hospital-based health care professionals: a literature review. BMC Health Services Research 2014;14:61CrossRefPubMedPubMedCentral
9.
Zurück zum Zitat Eddy K et al. Health professionals’ experience of teamwork education in acute hospital settings: a systematic review of qualitative literature. JBI Database System Rev Implement Rep 2016;14:96–137CrossRefPubMed Eddy K et al. Health professionals’ experience of teamwork education in acute hospital settings: a systematic review of qualitative literature. JBI Database System Rev Implement Rep 2016;14:96–137CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Heimberg E et al. Typische Probleme bei Kindernotfällen — Mögliche Lösungsstrategien. Med Klin Intensivm Notfmed 2015; 110:354–9CrossRef Heimberg E et al. Typische Probleme bei Kindernotfällen — Mögliche Lösungsstrategien. Med Klin Intensivm Notfmed 2015; 110:354–9CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Rall M et al. Erhöhung der Patientensicherheit durch effektive Incident Reporting Systeme am Beispiel von PaSIS. In: Ennker J (Hrsg): Risikomanagement in der operativen Medizin. Steinkopf, Darmstadt 2007; 122–37CrossRef Rall M et al. Erhöhung der Patientensicherheit durch effektive Incident Reporting Systeme am Beispiel von PaSIS. In: Ennker J (Hrsg): Risikomanagement in der operativen Medizin. Steinkopf, Darmstadt 2007; 122–37CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Madsen MD et al. The attitude of doctors and nurses towards reporting and handling errors and adverse events. Ugeskrift for laeger 2006;168:4195–200PubMed Madsen MD et al. The attitude of doctors and nurses towards reporting and handling errors and adverse events. Ugeskrift for laeger 2006;168:4195–200PubMed
Metadaten
Titel
Der pädiatrische Notfall im klinischen Alltag
Ist viel immer auch mehr?
verfasst von
Dr. med. Annika Paulun
Dr. med. Ellen Heimberg
Publikationsdatum
06.09.2017
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Pädiatrie / Ausgabe Sonderheft 1/2017
Print ISSN: 1867-2132
Elektronische ISSN: 2196-6443
DOI
https://doi.org/10.1007/s15014-017-1126-3

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2017

Pädiatrie 1/2017 Zur Ausgabe

Update Pädiatrie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.