Skip to main content
Erschienen in:

11.08.2023 | General Review

Joint awareness among total hip arthroplasty patients operated through anterior approach versus posterior approach: a systematic review and meta-analysis

verfasst von: Sujit Kumar Tripathy, Paulson Varghese, Shahnawaz Khan, Deepak Neradi, Mantu Jain, Ramesh Kumar Sen

Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology | Ausgabe 1/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The aim of this systematic review and meta-analysis was to compare joint awareness in patients who underwent total hip arthroplasty (THA) via the anterior approach (AA) versus the posterior approach (PA). The hypothesis was that patients who underwent THA via AA would have better forgetfulness of the artificial joint.

Methods

A comprehensive search of major literature databases and bibliographic details was conducted to identify studies evaluating the forgotten joint score (FJS-12) in total hip arthroplasty (THA) patients operated through the anterior approach (AA) and posterior approach (PA). Out of 234 studies identified, seven studies met the inclusion criteria for review. The Newcastle–Ottawa Scale was used to evaluate the quality of evidence and the risk of bias in the included studies. The FJS-12 was evaluated at three months, one year, and beyond 2 years.

Results

The mean FJS-12 at > 2 years was 82.03 in the AA group and 80.32 in the PA group. The forest plot analysis (n = 819 patients) revealed no significant difference in FJS-12 score between these two approaches (MD 2.13, 95% CI [− 1.17, 5.42], p = 0.21; I2 = 60%). However, the joint awareness was significantly lesser in the AA group at 3 months (MD 12.56, 95% CI [9.58, 15.54], p < 0.00001, I2 = 0%) and 1 year (MD 9.55, 95% CI [7.85, 11.24], p < 0.0001, I2 = 0%).

Conclusions

After analyzing the available literature, it was found that THA patients operated through the AA approach have significantly lower joint awareness than those operated through the PA approach in the first year of surgery. However, there is no significant difference in joint awareness between these two approaches after 2 years.

Level of evidence

III.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
5.
Zurück zum Zitat Connolly KP, Kamath AF (2016) Direct anterior total hip arthroplasty: literature review of variations in surgical technique. World J Orthop 7:38–43CrossRefPubMedPubMedCentral Connolly KP, Kamath AF (2016) Direct anterior total hip arthroplasty: literature review of variations in surgical technique. World J Orthop 7:38–43CrossRefPubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat De Geest T, Fennema P, Lenaerts G, De Loore G (2015) Adverse effects associated with the direct anterior approach for total hip arthroplasty: a Bayesian meta-analysis. Arch Orthop Trauma Surg 135:1183–1192CrossRefPubMed De Geest T, Fennema P, Lenaerts G, De Loore G (2015) Adverse effects associated with the direct anterior approach for total hip arthroplasty: a Bayesian meta-analysis. Arch Orthop Trauma Surg 135:1183–1192CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Page MJ, McKenzie JE, Bossuyt PM, Boutron I, Hoffmann TC, Mulrow CD, Shamseer L, Tetzlaff JM, Akl EA, Brennan SE, Chou R, Glanville J, Grimshaw JM, Hróbjartsson A, Lalu MM, Li T, Loder EW, Mayo-Wilson E, McDonald S, McGuinness LA, Stewart LA, Thomas J, Tricco AC, Welch VA, Whiting P, Moher D (2021) The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ 372:n71. https://doi.org/10.1136/bmj.n71CrossRefPubMedPubMedCentral Page MJ, McKenzie JE, Bossuyt PM, Boutron I, Hoffmann TC, Mulrow CD, Shamseer L, Tetzlaff JM, Akl EA, Brennan SE, Chou R, Glanville J, Grimshaw JM, Hróbjartsson A, Lalu MM, Li T, Loder EW, Mayo-Wilson E, McDonald S, McGuinness LA, Stewart LA, Thomas J, Tricco AC, Welch VA, Whiting P, Moher D (2021) The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ 372:n71. https://​doi.​org/​10.​1136/​bmj.​n71CrossRefPubMedPubMedCentral
15.
Zurück zum Zitat Review Manager (RevMan) [Computer program] Version 5.3 (2014) Copenhagen : the Nordic Cochrane centre, the cochrane collaboration. Accessed on 9th Dec 2022 Review Manager (RevMan) [Computer program] Version 5.3 (2014) Copenhagen : the Nordic Cochrane centre, the cochrane collaboration. Accessed on 9th Dec 2022
16.
Zurück zum Zitat Higgins JPT, Green S Cochrane handbook for systematic reviews of interventions Version 5.0.0. The Cochrane collaboration (2008). www.cochrane-handbook.org. Accessed on 10th Dec 2022 Higgins JPT, Green S Cochrane handbook for systematic reviews of interventions Version 5.0.0. The Cochrane collaboration (2008). www.​cochrane-handbook.​org. Accessed on 10th Dec 2022
17.
Zurück zum Zitat Zlowodzki M, Poolman RW, Kerkhoffs GM, Tornetta P, Bhandari M (2007) International evidence-based orthopedic surgery working group. How to interpret a metaanalysis and judge its value as a guide for clinical practice. Acta Orthop 78(5):598–609CrossRefPubMed Zlowodzki M, Poolman RW, Kerkhoffs GM, Tornetta P, Bhandari M (2007) International evidence-based orthopedic surgery working group. How to interpret a metaanalysis and judge its value as a guide for clinical practice. Acta Orthop 78(5):598–609CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Schmidt FL, Oh IS, Hayes TL (2009) Fixed- versus random-effects models in metaanalysis: model properties and an empirical comparison of differences in results. Br J Math Stat Psychol 62:97–128CrossRefPubMed Schmidt FL, Oh IS, Hayes TL (2009) Fixed- versus random-effects models in metaanalysis: model properties and an empirical comparison of differences in results. Br J Math Stat Psychol 62:97–128CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Joint awareness among total hip arthroplasty patients operated through anterior approach versus posterior approach: a systematic review and meta-analysis
verfasst von
Sujit Kumar Tripathy
Paulson Varghese
Shahnawaz Khan
Deepak Neradi
Mantu Jain
Ramesh Kumar Sen
Publikationsdatum
11.08.2023
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology / Ausgabe 1/2024
Print ISSN: 1633-8065
Elektronische ISSN: 1432-1068
DOI
https://doi.org/10.1007/s00590-023-03674-z

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. Zur Fortbildung und Wissenserweiterung, verfasst und geprüft von Expertinnen und Experten der Gesellschaft für Arthroskopie und Gelenkchirurgie (AGA).


Jetzt entdecken!

Neu im Fachgebiet Orthopädie und Unfallchirurgie

Nackenschmerzen nach Bandscheibenvorfall: Muskeltraining hilft!

Bei hartnäckigen Schmerzen aufgrund einer zervikalen Radikulopathie schlägt ein Team der Universität Istanbul vor, lokale Steroidinjektionen mit einem speziellen Trainingsprogramm zur Stabilisierung der Nackenmuskulatur zu kombinieren.

Die elektronische Patientenakte kommt: Das sollten Sie jetzt wissen

Am 15. Januar geht die „ePA für alle“ zunächst in den Modellregionen an den Start. Doch schon bald soll sie in allen Praxen zum Einsatz kommen. Was ist jetzt zu tun? Was müssen Sie wissen? Wir geben in einem FAQ Antworten auf 21 Fragen.

Was sich Menschen mit Frozen Shoulder wünschen

Die Capsulitis adhaesiva des Glenohumeralgelenks, auch als Frozen Shoulder bezeichnet, belastet die Betroffenen weit über die körperlichen Beschwerden hinaus, wie eine italienische Studie ergeben hat.

Restriktive Sauerstoffgabe ohne Vorteil bei schwerem Trauma

Ob schwer verletzte Personen besser restriktiv oder liberal mit Sauerstoff versorgt werden sollten, hat die Arbeitsgruppe der TRAUMOX2-Studie untersucht – mit klarem Ergebnis.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.