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Journal of Robotic Surgery

Ausgabe 1/2014

Inhalt (18 Artikel)

Review Article

Current status of pelvic lymph node dissection in prostate cancer

Ilija Aleksic, Tyler Luthringer, Vladimir Mouraviev, David M. Albala

Original Article

Progressive reduction in abdominal hysterectomy rates: impact of laparoscopy, robotics and surgeon factors

Michael Moen, Michael Noone, Aarathi Cholkeri-Singh, Brett Vassallo, Brian Locker, Charles Miller

Original Article

Retrograde renal hilar dissection and segmental arterial clamping: a simple modification to achieve super-selective robotic partial nephrectomy

Richard N. Greene Jr., Douglas E. Sutherland, Timothy J. Tausch, Deo S. Perez

Original Article

Does pure robotic partial nephrectomy provide similar perioperative outcomes when compared to the combined laparoscopic–robotic approach?

A. C. Harbin, G. Bandi, A. A. Vora, X. Cheng, V. Stanford, K. McGeagh, J. Murdock, R. Ghasemian, J. Lynch, F. Bedell, M. Verghese, J. J. Hwang

Original Article

Analysis of postoperative pain in robotic versus traditional laparoscopic hysterectomy

Raymond E. Betcher, James P. Chaney, Pamela R. Lacy, Stephen K. Otey, Duke J. Wood

Original Article

Nerve-sparing robotic radical hysterectomy: our technique

Shailesh P. Puntambekar, Akhil Lawande, Riddhi Desai, Rahul Kenawadekar, Saurabh Joshi, Geetanjali Agarwal Joshi

Original Article

Telerobotic contact transscleral cyclophotocoagulation of the ciliary body with the diode laser

David A. Belyea, Michael J. Mines, Wen-Jeng Yao, Jacob A. Dan, Kraig S. Bower

Original Article

Transoral robotic study of the vascular anatomy of the head and neck

Neerav Goyal, Dhave Setabutr, David Goldenberg

Original Article

Evaluation of robotic-assisted platysmaplasty procedures in a cadaveric model using the da Vinci Surgical System

Farhan Taghizadeh, Carol Reiley, Catherine Mohr, Malcolm Paul

Case Report

Robotic resection of choledochocele in an adult with intracorporeal hepaticojejunostomy and Roux-en-Y anastomosis: encouraging progress for robotic surgical treatment of biliary disease

S. G. Carpenter, G. Grimsby, T. DeMasters, N. Katariya, W. R. Hewitt, A. A. Moss, K. S. Reddy, E. P. Castle, D. C. Mulligan

Case Report

Robot-assisted laparoscopic radical prostatectomy after previous open transvesical adenomectomy

Alfredo Maria Bove, Emanuela Altobelli, Federico Sergi, Maurizio Buscarini

Case Report

Trocar-site hernia at the 8-mm robotic port after robot-assisted laparoscopic prostatectomy: a case report and review of the literature

James Hok-Leung Tsu, Ada Tsui-Lin Ng, Jason Ka-Wing Wong, Edmond Ming-Ho Wong, Kwan-Lun Ho, Ming-Kwong Yiu

Case Report

Robotic total pelvic exenteration

Akhil Lawande, Rahul Kenawadekar, Riddhi Desai, Chaitanya Malireddy, Kathya Nallapothula, Shailesh P. Puntambekar

Letter to the Editor

Robot assisted laparoscopic documentation of endometriosis

Dan C. Martin, Laura Detti, Shelby Osborne

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.