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Erschienen in: Der Kardiologe 1/2017

10.01.2017 | Lipidstoffwechselstörungen | Leitlinien

Kommentar zu den neuen Leitlinien (2016) der Europäischen Gesellschaft für Kardiologie (ESC) zur kardiovaskulären Prävention

verfasst von: Prof. Dr. R. Hambrecht, C. Albus, M. Halle, U. Landmesser, H. Löllgen, G. C. Schuler, S. Perings

Erschienen in: Die Kardiologie | Ausgabe 1/2017

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Zusammenfassung

Die neuen Leitlinien zur kardiovaskulären Prävention sind erstmals in individualisierte Interventionen zur Reduktion von Risikofaktoren und einen eigenen Abschnitt zu populationsbezogenen Maßnahmen aufgeteilt. Zur individuellen Risikoeinschätzung von Personen werden die SCORE-Charts empfohlen, zudem werden Risikomodifikatoren genannt, wie sozioökonomischer Status und positive Familienanamnese, mit denen eine Risikobeurteilung reklassifiziert werden kann. In den Leitlinien wird eine Treat-to-target-Strategie zur Behandlung einer Dyslipidämie empfohlen, der Zielwert für Personen mit sehr hohem Risiko ist <1,8 mmol/l (<70 mg/dl) bzw. Reduktion um wenigstens 50 %, wenn der Ausgangswert 1,8–3,5 mmol/l (70–135 mg/dl) beträgt. Die Prävalenz kardiovaskulärer Risikofaktoren wie Rauchen, körperliche Inaktivität und Adipositas muss sowohl durch individualisierte als auch bevölkerungsbezogene Maßnahmen deutlich gesenkt werden. Dazu sind präventive Strategien in Gesetzgebung, öffentlichem Leben, Wirtschaft und Medien stärker zur Geltung zu bringen. Präventionsmaßnahmen sollen langfristig und interdisziplinär erfolgen, damit eine Nachhaltigkeit von Lebensstiländerungen erreicht und sichergestellt werden kann.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Piepoli MF, Hoes A, Agewall S et al (2016) 2016 European Guidelines on cardiovascular disease prevention in clinical practice: the Sixth Joint Task Force of the European Society of Cardiology and Other Societies on Cardiovasular Disease Prevention in Clinical Practice (constituted by representatives of 10 societies and by invited experts). Eur Heart J 37:2315–2381CrossRefPubMed Piepoli MF, Hoes A, Agewall S et al (2016) 2016 European Guidelines on cardiovascular disease prevention in clinical practice: the Sixth Joint Task Force of the European Society of Cardiology and Other Societies on Cardiovasular Disease Prevention in Clinical Practice (constituted by representatives of 10 societies and by invited experts). Eur Heart J 37:2315–2381CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Perk J, De Backer G, Gohlke H et al (2012) European Guidelines on cardiovascular disease prevention in clinical practice (version 2012). The Fifth Joint Task Force of the European Society of Cardiology and Other Societies on Cardiovascular Disease Prevention in Clinical Practice (constituted by representatives of nine societies and by invited experts). Eur Heart J 33:1635–1701CrossRefPubMed Perk J, De Backer G, Gohlke H et al (2012) European Guidelines on cardiovascular disease prevention in clinical practice (version 2012). The Fifth Joint Task Force of the European Society of Cardiology and Other Societies on Cardiovascular Disease Prevention in Clinical Practice (constituted by representatives of nine societies and by invited experts). Eur Heart J 33:1635–1701CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Kotseva K, Wood D, De Bacquer D et al (2016) EUROASPIRE IV: A European Society of Cardiology survey on the lifestyle, risk factor and therapeutic management of coronary patients from 24 European countries. Eur J Prev Cardiol 23:636–648CrossRefPubMed Kotseva K, Wood D, De Bacquer D et al (2016) EUROASPIRE IV: A European Society of Cardiology survey on the lifestyle, risk factor and therapeutic management of coronary patients from 24 European countries. Eur J Prev Cardiol 23:636–648CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Collins M, Mason H, O’Flaherty M et al (2014) An economic evaluation of salt reduction policies to reduce coronary heart disease in England: a policy modeling study. Value Health 17:517–524CrossRefPubMed Collins M, Mason H, O’Flaherty M et al (2014) An economic evaluation of salt reduction policies to reduce coronary heart disease in England: a policy modeling study. Value Health 17:517–524CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Ganna A, Magnusson PK, Pedersen NL et al (2013) Multilocus genetic risk scores for coronary heart disease prediction. Arterioscler Thromb Vasc Biol 33:2267–2272CrossRefPubMed Ganna A, Magnusson PK, Pedersen NL et al (2013) Multilocus genetic risk scores for coronary heart disease prediction. Arterioscler Thromb Vasc Biol 33:2267–2272CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Tada H, Melander O, Louie JZ et al (2016) Risk prediction by genetic risk scores for coronary heart disease is independent of self-reported family history. Eur Heart J 37:561–567CrossRefPubMed Tada H, Melander O, Louie JZ et al (2016) Risk prediction by genetic risk scores for coronary heart disease is independent of self-reported family history. Eur Heart J 37:561–567CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Mega JL, Stitziel NO, Smith JG et al (2015) Genetic risk, coronary heart disease events, and the clinical benefit of statin therapy: an analysis of primary and secondary prevention trials. Lancet 385:2264–2271CrossRefPubMedPubMedCentral Mega JL, Stitziel NO, Smith JG et al (2015) Genetic risk, coronary heart disease events, and the clinical benefit of statin therapy: an analysis of primary and secondary prevention trials. Lancet 385:2264–2271CrossRefPubMedPubMedCentral
9.
Zurück zum Zitat Den Ruijter HM, Peters SA, Anderson TJ et al (2012) Common carotid intima-media thickness measurements in cardiovascular risk prediction: a meta-analysis. JAMA 308:796–803CrossRef Den Ruijter HM, Peters SA, Anderson TJ et al (2012) Common carotid intima-media thickness measurements in cardiovascular risk prediction: a meta-analysis. JAMA 308:796–803CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Nowak D, Gohlke H, Hering T et al (2015) Positionspapier der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin e. V. (DGP) zur elektronischen Zigarette (E-Zigarette). Pneumologie 69:131–134CrossRefPubMed Nowak D, Gohlke H, Hering T et al (2015) Positionspapier der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin e. V. (DGP) zur elektronischen Zigarette (E-Zigarette). Pneumologie 69:131–134CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Dinakar C, O’Connor GT (2016) The health effects of electronic cigarettes. N Engl J Med 375:1372–1381CrossRefPubMed Dinakar C, O’Connor GT (2016) The health effects of electronic cigarettes. N Engl J Med 375:1372–1381CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Kalkhoran S, Glantz SA (2016) E‑cigarettes and smoking cessation in real-world and clinical settings: a systematic review and meta-analysis. Lancet Respir Med 4:116–128CrossRefPubMedPubMedCentral Kalkhoran S, Glantz SA (2016) E‑cigarettes and smoking cessation in real-world and clinical settings: a systematic review and meta-analysis. Lancet Respir Med 4:116–128CrossRefPubMedPubMedCentral
13.
Zurück zum Zitat Stone NJ, Robinson JG, Lichtenstein AH et al (2014) 2013 ACC/AHA guideline on the treatment of blood cholesterol to reduce atherosclerotic cardiovascular risk in adults: a report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines. Circulation 129:S1–S45CrossRefPubMed Stone NJ, Robinson JG, Lichtenstein AH et al (2014) 2013 ACC/AHA guideline on the treatment of blood cholesterol to reduce atherosclerotic cardiovascular risk in adults: a report of the American College of Cardiology/American Heart Association Task Force on Practice Guidelines. Circulation 129:S1–S45CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Cholesterol Treatment Trialists’ Collaboration (2010) Efficacy and safety of more intensive lowering of LDL cholesterol: a meta-analysis of data from 170,000 participants in 26 randomised trials. Lancet 376:1670–1681CrossRef Cholesterol Treatment Trialists’ Collaboration (2010) Efficacy and safety of more intensive lowering of LDL cholesterol: a meta-analysis of data from 170,000 participants in 26 randomised trials. Lancet 376:1670–1681CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Cannon CP, Blazing MA, Giugliano RP et al (2015) Ezetimibe added to statin therapy after acute coronary syndromes. N Engl J Med 372:2387–2397CrossRefPubMed Cannon CP, Blazing MA, Giugliano RP et al (2015) Ezetimibe added to statin therapy after acute coronary syndromes. N Engl J Med 372:2387–2397CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Robinson JG, Farnier M, Krempf M et al (2015) Efficacy and safety of alirocumab in reducing lipids and cardiovascular events. N Engl J Med 372:1489–1499CrossRefPubMed Robinson JG, Farnier M, Krempf M et al (2015) Efficacy and safety of alirocumab in reducing lipids and cardiovascular events. N Engl J Med 372:1489–1499CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Sabatine MS, Giugliano RP, Wiviott SD et al (2015) Efficacy and safety of evolocumab in reducing lipids and cardiovascular events. N Engl J Med 372:1500–1509CrossRefPubMed Sabatine MS, Giugliano RP, Wiviott SD et al (2015) Efficacy and safety of evolocumab in reducing lipids and cardiovascular events. N Engl J Med 372:1500–1509CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Catapano AL, Graham I, De Backer G et al (2016) 2016 ESC/EAS guidelines for the management of dyslipidaemias. The Task Force for the Management of Dyslipidaemias of the European Society of Cardiology and European Atherosclerosis Society. Eur Heart J 37:2999–3058CrossRefPubMed Catapano AL, Graham I, De Backer G et al (2016) 2016 ESC/EAS guidelines for the management of dyslipidaemias. The Task Force for the Management of Dyslipidaemias of the European Society of Cardiology and European Atherosclerosis Society. Eur Heart J 37:2999–3058CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Hambrecht R, Walther C, Moebius-Winkler S et al (2004) Percutaneous coronary angioplasty compared with exercise training in patients with stable coronary artery disease: a randomized trial. Circulation 109:1371–1378CrossRefPubMed Hambrecht R, Walther C, Moebius-Winkler S et al (2004) Percutaneous coronary angioplasty compared with exercise training in patients with stable coronary artery disease: a randomized trial. Circulation 109:1371–1378CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Anderson L, Oldridge N, Thompson DR et al (2016) Exercise-based cardiac rehabilitation for coronary heart disease: Cochrane systematic review and meta-analysis. J Am Coll Cardiol 67:1–12CrossRefPubMed Anderson L, Oldridge N, Thompson DR et al (2016) Exercise-based cardiac rehabilitation for coronary heart disease: Cochrane systematic review and meta-analysis. J Am Coll Cardiol 67:1–12CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Gielen S, Schuler G, Adams V (2010) Cardiovascular effects of exercise training: molecular mechanisms. Circulation 122:1221–1238CrossRefPubMed Gielen S, Schuler G, Adams V (2010) Cardiovascular effects of exercise training: molecular mechanisms. Circulation 122:1221–1238CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Halle M, Hambrecht R (2016) Körperliches Training in der Kardiologie - die Intensität ist entscheidend. Kardiologe 10:170–175CrossRef Halle M, Hambrecht R (2016) Körperliches Training in der Kardiologie - die Intensität ist entscheidend. Kardiologe 10:170–175CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Löllgen H, Böckenhoff A, Knapp G (2009) Physical activity and all-cause mortality: an updated meta-analysis with different intensity categories. Int J Sports Med 30:213–224CrossRefPubMed Löllgen H, Böckenhoff A, Knapp G (2009) Physical activity and all-cause mortality: an updated meta-analysis with different intensity categories. Int J Sports Med 30:213–224CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Moore SC, Patel AV, Matthews CE et al (2012) Leisure time physical activity of moderate to vigorous intensity and mortality: a large pooled cohort analysis. PLOS Med 9:e1001335CrossRefPubMedPubMedCentral Moore SC, Patel AV, Matthews CE et al (2012) Leisure time physical activity of moderate to vigorous intensity and mortality: a large pooled cohort analysis. PLOS Med 9:e1001335CrossRefPubMedPubMedCentral
27.
Zurück zum Zitat Loellgen H, Boerjesson M, Cummiskey J, Bachl N, Debruyne A (2015) The pre-participation examination in sports: EFSMA statement on ECG for pre-participation examination. Dtsch Z Sportmed 66:151–155CrossRef Loellgen H, Boerjesson M, Cummiskey J, Bachl N, Debruyne A (2015) The pre-participation examination in sports: EFSMA statement on ECG for pre-participation examination. Dtsch Z Sportmed 66:151–155CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Wienbergen H, Stehmeier J, Backhaus T et al (2016) Erfassung und Kontrolle körperlicher Aktivität mit Schrittzählern und Online-Dokumentation in der Sekundärprävention nach Myokardinfarkt. Erste Ergebnisse der IPP-Studie. Clin Res Cardiol 105(Suppl 1):V919 Wienbergen H, Stehmeier J, Backhaus T et al (2016) Erfassung und Kontrolle körperlicher Aktivität mit Schrittzählern und Online-Dokumentation in der Sekundärprävention nach Myokardinfarkt. Erste Ergebnisse der IPP-Studie. Clin Res Cardiol 105(Suppl 1):V919
29.
Zurück zum Zitat Estruch R, Ros E, Salas-Salvadó J et al (2013) Primary prevention of cardiovascular disease with a Mediterranean diet. N Engl J Med 368:1279–1290CrossRefPubMed Estruch R, Ros E, Salas-Salvadó J et al (2013) Primary prevention of cardiovascular disease with a Mediterranean diet. N Engl J Med 368:1279–1290CrossRefPubMed
30.
31.
Zurück zum Zitat Berrington de Gonzalez A, Hartge P, Cerhan JR et al (2010) Body-mass index and mortality among 1.46 million white adults. N Engl J Med 363:2211–2219CrossRefPubMed Berrington de Gonzalez A, Hartge P, Cerhan JR et al (2010) Body-mass index and mortality among 1.46 million white adults. N Engl J Med 363:2211–2219CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Emdin CA, Rahimi K, Neal B et al (2015) Blood pressure lowering in type 2 diabetes: a systematic review and meta-analysis. JAMA 313:603–615CrossRefPubMed Emdin CA, Rahimi K, Neal B et al (2015) Blood pressure lowering in type 2 diabetes: a systematic review and meta-analysis. JAMA 313:603–615CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Sprint Research Group (2015) A randomized trial of intensive versus standard blood-pressure control. N Engl J Med 373:2103–2116CrossRef Sprint Research Group (2015) A randomized trial of intensive versus standard blood-pressure control. N Engl J Med 373:2103–2116CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Zinman B, Wanner C, Lachin JM et al (2015) Empagliflozin, cardiovascular outcomes, and mortality in type 2 diabetes. N Engl J Med 373:2117–2128CrossRefPubMed Zinman B, Wanner C, Lachin JM et al (2015) Empagliflozin, cardiovascular outcomes, and mortality in type 2 diabetes. N Engl J Med 373:2117–2128CrossRefPubMed
35.
Zurück zum Zitat Schmucker J, Wienbergen H, Seide S et al (2014) Smoking ban in public areas is associated with a reduced incidence of hospital admissions due to ST-elevation myocardial infarctions in non-smokers. Results from the BREMEN STEMI REGISTRY. Eur J Prev Cardiol 21:1180–1186CrossRefPubMed Schmucker J, Wienbergen H, Seide S et al (2014) Smoking ban in public areas is associated with a reduced incidence of hospital admissions due to ST-elevation myocardial infarctions in non-smokers. Results from the BREMEN STEMI REGISTRY. Eur J Prev Cardiol 21:1180–1186CrossRefPubMed
36.
Zurück zum Zitat Sargent JD, Demidenko E, Malenka DJ et al (2012) Smoking restrictions and hospitalization for acute coronary events in Germany. Clin Res Cardiol 101:227–235CrossRefPubMedPubMedCentral Sargent JD, Demidenko E, Malenka DJ et al (2012) Smoking restrictions and hospitalization for acute coronary events in Germany. Clin Res Cardiol 101:227–235CrossRefPubMedPubMedCentral
37.
Zurück zum Zitat Geaney F, Kelly C, Di Marrazzo JS et al (2016) The effect of complex workplace dietary interventions on employees’ dietary intakes, nutrition knowledge and health status: a cluster controlled trial. Prev Med 89:76–83CrossRefPubMed Geaney F, Kelly C, Di Marrazzo JS et al (2016) The effect of complex workplace dietary interventions on employees’ dietary intakes, nutrition knowledge and health status: a cluster controlled trial. Prev Med 89:76–83CrossRefPubMed
38.
Zurück zum Zitat Gohlke H, Loddenkemper R, Halle M et al (2016) Stellungnahme der „Projektgruppe Prävention“ der Deutschen Gesellschaft für Kardiologie – Herz- und Kreislaufforschung e. V. zum Gesetz zur Stärkung der Gesundheitsförderung und der Prävention. Kardiologe 10:81–87CrossRef Gohlke H, Loddenkemper R, Halle M et al (2016) Stellungnahme der „Projektgruppe Prävention“ der Deutschen Gesellschaft für Kardiologie – Herz- und Kreislaufforschung e. V. zum Gesetz zur Stärkung der Gesundheitsförderung und der Prävention. Kardiologe 10:81–87CrossRef
39.
Zurück zum Zitat Wienbergen H, Seide S, Stehmeier J et al (2015) Hoch-sensitiver Score zur globalen Erfassung leitliniengerecht eingestellter kardiovaskulärer Risikofaktoren nach Myokardinfarkt. Methodik und erste Daten der IPP-Studie. Clin Res Cardiol 104(Suppl 1):P1087 Wienbergen H, Seide S, Stehmeier J et al (2015) Hoch-sensitiver Score zur globalen Erfassung leitliniengerecht eingestellter kardiovaskulärer Risikofaktoren nach Myokardinfarkt. Methodik und erste Daten der IPP-Studie. Clin Res Cardiol 104(Suppl 1):P1087
Metadaten
Titel
Kommentar zu den neuen Leitlinien (2016) der Europäischen Gesellschaft für Kardiologie (ESC) zur kardiovaskulären Prävention
verfasst von
Prof. Dr. R. Hambrecht
C. Albus
M. Halle
U. Landmesser
H. Löllgen
G. C. Schuler
S. Perings
Publikationsdatum
10.01.2017
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Die Kardiologie / Ausgabe 1/2017
Print ISSN: 2731-7129
Elektronische ISSN: 2731-7137
DOI
https://doi.org/10.1007/s12181-016-0114-0

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