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Langenbeck's Archives of Surgery

Ausgabe 1/2015

Inhalt (15 Artikel)

Original Article

Outcome, complications, and mortality of an intrathoracic anastomosis in esophageal cancer in patients without a preoperative selection with a risk score

Ingo Alldinger, Leila Sisic, Marcel Hochreiter, Wilko Weichert, Susanne Blank, Maria Burian, Lars Grenacher, Tom Bruckner, Jens Werner, Markus W. Büchler, Katja Ott

Original Article

Short- and long term effects of epidural analgesia on morbidity and mortality of esophageal cancer surgery

Sebastian Heinrich, Katrin Janitz, Susanne Merkel, Peter Klein, Joachim Schmidt

Original Article

Predictive factors for survival and recurrence rate in patients with node-negative gastric cancer—a European single-centre experience

Yves Dittmar, Silke Schüle, Alexander Koch, Falk Rauchfuss, Hubert Scheuerlein, Utz Settmacher

Original Article

Morbidity, mortality, and oncological outcomes of 401 consecutive cytoreductive procedures with hyperthermic intraperitoneal chemotherapy (HIPEC)

Mariangela Desantis, Jean-Louis Bernard, Vincent Casanova, Marianne Cegarra-Escolano, Emmanuel Benizri, Amine M. Rahili, Daniel Benchimol, Jean-Marc Bereder

Original Article

Predictors of early stages of histological progression of branch duct IPMN

Hiroshi Kurahara, Kosei Maemura, Yuko Mataki, Masahiko Sakoda, Satoshi Iino, Yuko Kijima, Sumiya Ishigami, Shinichi Ueno, Hiroyuki Shinchi, Shoji Natsugoe

Original Article

A replaced right hepatic artery adjacent to pancreatic carcinoma should be divided to obtain R0 resection in pancreaticoduodenectomy

Ken-ichi Okada, Manabu Kawai, Seiko Hirono, Motoki Miyazawa, Atsushi Shimizu, Yuji Kitahata, Masaji Tani, Hiroki Yamaue

Original Article

Surgical revision of hepaticojejunostomy strictures after pancreatectomy

Christopher Prawdzik, Orlin Belyaev, Ansgar M. Chromik, Waldemar Uhl, Torsten Herzog

Original Article

Postoperative complications at a university hospital: is there a difference between patients operated by supervised residents vs. trained surgeons?

Martin de Santibañes, Fernando A. Alvarez, Esteban Sieling, Hernan Vaccarezza, Eduardo de Santibañes, Carlos A Vaccaro

Original Article

Complications after laparotomy for trauma: a retrospective analysis in a level I trauma centre

Matthijs H. van Gool, Georgios F. Giannakopoulos, Leo M. G. Geeraedts Jr., Elly S. M. de Lange-de Klerk, Wietse P. Zuidema

Original Article

Management of the open abdomen using vacuum-assisted wound closure and mesh-mediated fascial traction

A. Willms, C. Güsgen, S. Schaaf, D. Bieler, M. von Websky, R. Schwab

Original Article

Sliding inguinal hernia is a risk factor for recurrence

Kristoffer Andresen, Thue Bisgaard, Jacob Rosenberg

Original Article

Is clipping the preferable technique to perform sympathicotomy? A retrospective study and review of the literature

Gregor J. Kocher, Anas Taha, Markus Ahler, Ralph A. Schmid

How-I-Do-It article

Cranially approached radical lymph node dissection around the middle colic vessels in laparoscopic colon cancer surgery

Takeru Matsuda, Takeshi Iwasaki, Masaaki Mitsutsuji, Kenro Hirata, Yoko Maekawa, Daisuke Tsugawa, Yutaka Sugita, Yasuo Sumi, Etsuji Shimada, Yoshihiro Kakeji

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.