Skip to main content

Langenbeck's Archives of Surgery

Ausgabe 2/2019

Inhalt (14 Artikel)

Systematic Reviews and Meta-analysis

The influence of diverting loop ileostomy vs. colostomy on postoperative morbidity in restorative anterior resection for rectal cancer: a systematic review and meta-analysis

A. Chudner, M. Gachabayov, A. Dyatlov, H. Lee, R. Essani, Roberto Bergamaschi

Systematic Reviews and Meta-analysis

Mortality and postoperative complications after different types of surgical reconstruction following pancreaticoduodenectomy—a systematic review with meta-analysis

Stephan Schorn, Ihsan Ekin Demir, Thomas Vogel, Rebekka Schirren, Daniel Reim, Dirk Wilhelm, Helmut Friess, Güralp Onur Ceyhan

REVIEW ARTICLE

Pancreatic surgery: we need clear definitions

André Mihaljevic, Mohammed Al-Saeedi, Thilo Hackert

Original Article

Significance of neoadjuvant therapy for borderline resectable pancreatic cancer: a multicenter retrospective study

Hiroshi Kurahara, Hiroyuki Shinchi, Takao Ohtsuka, Yoshihiro Miyasaka, Taketo Matsunaga, Hirokazu Noshiro, Tomohiko Adachi, Susumu Eguchi, Naoya Imamura, Atsushi Nanashima, Kazuhiko Sakamoto, Hiroaki Nagano, Masayuki Ohta, Masafumi Inomata, Akira Chikamoto, Hideo Baba, Yusuke Watanabe, Kazuyoshi Nishihara, Masafumi Yasunaga, Koji Okuda, Shoji Natsugoe, Masafumi Nakamura

Open Access Original Article

Central pancreatectomy for early-stage pancreatic ductal adenocarcinoma: a single-center case–control study

Hao Gao, Tongtai Liu, Guangfu Wang, Yong Gao, Lingdi Yin, Yunpeng Peng, Nan Lyu, Kai Zhang, Wentao Gao, Junli Wu, Kuirong Jiang, Jishu Wei, Yi Miao

Original Article

Radical antegrade modular pancreatosplenectomy for all pancreatic body and tail tumors: rationale and results

Masillamany Sivasanker, Ashwin Desouza, Manish Bhandare, Vikram Chaudhari, Mahesh Goel, Shailesh V. Shrikhande

Original Article

Comparison of end-to-end anastomosis and interposition graft during pancreatoduodenectomy with portal vein reconstruction for pancreatic ductal adenocarcinoma

Fumihiro Terasaki, Yasuyuki Fukami, Atsuyuki Maeda, Yuichi Takayama, Takamasa Takahashi, Masahito Uji, Yuji Kaneoka

Original Article

Pancreatic fistula following laparoscopic distal pancreatectomy is probably unrelated to the stapler size but to the drainage modality and significantly decreased with a small suction drain

Safi Dokmak, Fadhel Samir Ftériche, Roberto Luca Meniconi, Béatrice Aussilhou, Igor Duquesne, Genaro Perrone, Chihebeddine Romdhani, Jacques Belghiti, Philippe Lévy, Olivier Soubrane, Alain Sauvanet

Original Article

Dislocation of intra-abdominal drains after pancreatic surgery: results of a prospective observational study

Giovanni Marchegiani, Marco Ramera, Elena Viviani, Fabio Lombardo, Adam Cybulski, Marco Chincarini, Giuseppe Malleo, Claudio Bassi, Giulia A. Zamboni, Roberto Salvia

How-I-Do-It article

Left kidney mobilization technique during radical antegrade modular pancreatosplenectomy (RAMPS)

Genki Watanabe, Hiromichi Ito, Takafumi Sato, Yoshihiro Ono, Yoshihiro Mise, Yosuke Inoue, Yu Takahashi, Akio Saiura

How-I-Do-It article

Management of post-pancreatectomy haemorrhage using resuscitative endovascular balloon occlusion of the aorta

Gurkirat Singh, Christopher B. Nahm, Nigel B. Jamieson, Terence C. Chua, Shen Wong, Cathy Thoo, Anubhav Mittal, Anthony J. Gill, Jaswinder S. Samra

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.