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Langenbeck's Archives of Surgery

Ausgabe 3/2011

Inhalt (15 Artikel)

Review Article

The diversity and commonalities of gastroenteropancreatic neuroendocrine tumors

Simon Schimmack, Bernhard Svejda, Benjamin Lawrence, Mark Kidd, Irvin M. Modlin

Review Article

Surgical treatment of gastrointestinal neuroendocrine tumors

Volker Fendrich, Detlef K. Bartsch

Endocrine Surgery

Surgical treatment of pancreatic endocrine tumours in Italy: results of a prospective multicentre study of 262 cases

Alessandro Zerbi, Vanessa Capitanio, Letizia Boninsegna, Claudio Pasquali, Guido Rindi, Gianfranco Delle Fave, Marco Del Chiaro, Riccardo Casadei, Massimo Falconi

Original Article

Continuous local analgesic therapy reduces pain after radical inguinal/iliacal lymph node dissection

Heiko Neuss, Martin Schomaker, Wieland Raue, Gerold Koplin, Oliver Haase

Original Article

Impact of body image on patients’ attitude towards conventional, minimal invasive, and natural orifice surgery

Wolfram Lamadé, Colin Friedrich, Christoph Ulmer, Tarkan Basar, Heinz Weiβ, Klaus-Peter Thon

Open Access Original Article

A fast intraoperative PTH point-of-care assay on the Philips handheld magnotech system

Veronique Jarrige, Jeroen H. Nieuwenhuis, Jacco P. H. F. van Son, Mike F. W. C. Martens, Joost L. M. Vissers

Original Article

A modified fast-track program for pancreatic surgery: a prospective single-center experience

Pierluigi di Sebastiano, Leonardina Festa, Antonio De Bonis, Andrea Ciuffreda, Maria Rosa Valvano, Angelo Andriulli, F. Francesco di Mola

Original Paper

The need for extended intensive care after pancreaticoduodenectomy for pancreatic ductal adenocarcinoma

Thilo Welsch, Luca Degrate, Stefanie Zschäbitz, Stefan Hofer, Jens Werner, Jan Schmidt

Original Article

Aggressive approach to acinar cell carcinoma of the pancreas: a single-institution experience and a literature review

Giovanni Butturini, Michele Pisano, Aldo Scarpa, Mirko D’Onofrio, Alessandra Auriemma, Claudio Bassi

Original Article

Chronological evaluation of inflammatory mediators during peritoneal adhesion formation using a rat model

Marcel Binnebösel, Christian Daniel Klink, Julia Serno, Petra Lynen Jansen, Klaus Thilo von Trotha, Ulf Peter Neumann, Karsten Junge

Original Article

CD133+CD34+ stem cells are mobilized after musculoskeletal surgery and target endothelium activated by surgical wound fluid

Maciej Janusz Powerski, Dirk Henrich, Anna Sander, Daniel Wastl, Kendra Ludwig, Ingo Marzi

Open Access How-I-Do-It Article

Posterior cavoplasty: a new approach to avoid venous outflow obstruction and symptoms for small-for-size syndrome in right lobe living donor liver transplantation

Armin D Goralczyk, Aiman Obed, Alexander Beham, Tung Yu Tsui, Thomas Lorf

Case Management & Clinical Consequences

Laparoscopic partial splenectomy using a detachable clamp with and without partial splenic embolisation

Maciej Patrzyk, Anne Glitsch, Andreas Hoene, Wolfram von Bernstorff, Claus Dieter Heidecke

Case Management & Clinical Consequences

Renal paratransplant hernia: a surgical complication of kidney transplantation

ZhenLi Gao, JunJie Zhao, DeKang Sun, DianDong Yang, Lin Wang, Lei Shi

Case Management & Clinical Consequences

Fatal necrotizing fasciitis following two suicide attempts with petroleum oil injection

H. Razak Hady, A. Mikucka, P. Gołaszewski, L. Trochimowicz, Z. Puchalski, J. Dadan

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.