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Langenbeck's Archives of Surgery

Ausgabe 6/2015

Inhalt (12 Artikel)

Review Article

Staged resection of bilobar colorectal liver metastases: surgical strategies

Cui Yang, Nuh N. Rahbari, Sören Torge Mees, Felix Schaab, Moritz Koch, Jürgen Weitz, Christoph Reissfelder

Review Article

Transarterial chemoembolization (TACE) for colorectal liver metastases—current status and critical review

Alexander Massmann, Thomas Rodt, Steffen Marquardt, Roland Seidel, Katrina Thomas, Frank Wacker, Götz M. Richter, Hans U. Kauczor, Arno Bücker, Philippe L. Pereira, Christof M. Sommer

Original Article

Adenocarcinomas of the upper third of the rectum and the rectosigmoid junction seem to have similar prognosis as colon cancers even without radiotherapy, SAKK 40/87

S. A. Käser, J. Froelicher, Q. Li, S. Müller, U. Metzger, M. Castiglione, U. T. Laffer, C. A. Maurer

Original Article

Safety analysis of the oncological outcome after vein-preserving surgery for colorectal liver metastases detached from the main hepatic veins

Federico Tomassini, Italo Bonadio, Peter Smeets, Karen De Paepe, Giammauro Berardi, Liesbeth Ferdinande, Stéphanie Laurent, Louis J. Libbrecht, Karen Geboes, Roberto I. Troisi

Original Article

Overall morbidity but not mortality is increased in elderly patients following cytoreductive surgery and HIPEC

Stefan Beckert, Florian Struller, Philipp Horvath, Anya Falcke, Alfred Königsrainer, Ingmar Königsrainer

Original Article

Clinical significance of mediastinoscope-assisted transhiatal esophagectomy in patients with esophageal cancer

Hiroshi Okumura, Yasuto Uchikado, Masataka Matsumoto, Itaru Omoto, Ken Sasaki, Yoshiaki Kita, Takaaki Arigami, Yoshikazu Uenosono, Akihiro Nakajo, Tetsuhiro Owaki, Shinichiro Mori, Sumiya Ishigami, Shoji Natsugoe

Original Article

Preoperative airway colonization prior to transthoracic esophagectomy predicts postoperative pulmonary complications

M. Bludau, A. H. Hölscher, E. Bollschweiler, J. M. Leers, C. A. Gutschow, S. Brinkmann, W. Schröder

Original Article

Palliative resection of the primary tumor in 442 metastasized neuroendocrine tumors of the pancreas: a population-based, propensity score-matched survival analysis

Felix J. Hüttner, Lutz Schneider, Ignazio Tarantino, Rene Warschkow, Bruno M. Schmied, Thilo Hackert, Markus K. Diener, Markus W. Büchler, Alexis Ulrich

Original Article

Tumor size is a major determinant of prognosis of resected stage I hepatocellular carcinoma

Wei-Ju Huang, Yung-Ming Jeng, Hong-Shiee Lai, Fang-Yu Bonnie Sheu, Po-Lin Lai, Ray-Hwang Yuan

Original Article

The quality of cholecystectomy in Denmark has improved over 6-year period

Josephine Philip Rothman, Jakob Burcharth, Hans-Christian Pommergaard, Linda Bardram, Mads Svane Liljekvist, Jacob Rosenberg

How-I-Do-It article

Hand-assisted hybrid laparoscopic–robotic total proctocolectomy with ileal pouch–anal anastomosis

Luca Morelli, Simone Guadagni, Maria Donatella Mariniello, Niccolò Furbetta, Roberta Pisano, Cristiano D’Isidoro, Giovanni Caprili, Emanuele Marciano, Giulio Di Candio, Ugo Boggi, Franco Mosca

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.