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Langenbeck's Archives of Surgery

Ausgabe 8/2013

Inhalt (15 Artikel)

Review Article

Molecular diagnostics of pancreatic cysts

Hanno Matthaei, Georg Feldmann, Philipp Lingohr, Jörg C. Kalff

Review Article

IPMN: surgical treatment

Reto M. Käppeli, Sascha A. Müller, Bianka Hummel, Christina Kruse, Philip Müller, Jürgen Fornaro, Alexander Wilhelm, Marcel Zadnikar, Bruno M. Schmied, Ignazio Tarantino

Systematic Reviews and Meta-analyses

ENERgized vessel sealing systems versus CONventional hemostasis techniques in thyroid surgery—the ENERCON systematic review and network meta-analysis

Pietro Contin, Käthe Gooßen, Kathrin Grummich, Katrin Jensen, Hubertus Schmitz-Winnenthal, Markus W. Büchler, Markus K. Diener

Systematic Reviews and Meta-analyses

Systematic review with meta-analysis of prospective randomized trials comparing minimally invasive video-assisted thyroidectomy (MIVAT) and conventional thyroidectomy (CT)

Adolfo Pisanu, Mauro Podda, Isabella Reccia, Giulia Porceddu, Alessandro Uccheddu

Original Article

A comparative North American experience of robotic thyroidectomy in a thyroid cancer population

Salem I. Noureldine, Nicole R. Jackson, Ralph P. Tufano, Emad Kandil

Original Article

Segmental tracheal resection for invasive differentiated thyroid carcinoma. Our experience in eight cases

Claudio Mossetti, Nicola Palestini, Maria Cristina Bruna, Michele Camandona, Milena Freddi, Alberto Oliaro, Guido Gasparri

Original Article

Single-incision versus conventional laparoscopic distal pancreatectomy: a single-institution case–control study

Sven-Petter Haugvik, Bård Ingvald Røsok, Anne Waage, Øystein Mathisen, Bjørn Edwin

Original Article

Pancreatoduodenectomy—current status of surgical and perioperative techniques in Germany

Christina Haane, Wolf Arif Mardin, Britta Schmitz, Sameer Dhayat, Richard Hummel, Norbert Senninger, Christina Schleicher, Soeren Torge Mees

Original Article

Evaluation of short-term and long-term results after laparoscopic antireflux surgery: esophageal manometry and 24-h pH monitoring versus quality of life index

Katarzyna Blazejczyk, Andreas Hoene, Anne Glitsch, Alexandra Busemann, Claus Dieter Heidecke, Maciej Patrzyk

Original Article

Preoperative platelet count in esophageal squamous cell carcinoma: is it a prognostic factor?

Ji Feng Feng, Ying Huang, Wei Shan Lu, Qi Xun Chen

Original Article

Sorafenib treatment is save and may affect survival of recurrent hepatocellular carcinoma after liver transplantation

Jan Pfeiffenberger, Ronald Koschny, Katrin Hoffmann, Arianeb Mehrabi, Anne Schmitz, Boris Radeleff, Wolfgang Stremmel, Peter Schemmer, Tom M. Ganten

Original Article

Acute cholecystitis: the golden 72-h period is not a strict limit to perform early cholecystectomy. Results from 316 consecutive patients

Luca Degrate, Arianna Libera Ciravegna, Margherita Luperto, Marcello Guaglio, Mattia Garancini, Matteo Maternini, Laura Giordano, Fabrizio Romano, Luca Gianotti, Franco Uggeri

Original Article

Surgical strategy for T2 and T3 gallbladder cancer: is extrahepatic bile duct resection always necessary?

Sae Byeol Choi, Hyung Joon Han, Wan Bae Kim, Tae Jin Song, Sung Ock Suh, Sang Yong Choi

How-I-Do-It article

Isolated caudate lobectomy with pancreatoduodenectomy for a bile duct cancer

Tsuyoshi Sano, Yasuhiro Shimizu, Yoshiki Senda, Koji Komori, Seiji Ito, Tetsuya Abe, Taira Kinoshita, Yuji Nimura

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.