Skip to main content
Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery 2/2005

01.04.2005 | Current Concepts in Clinical Surgery

Laparoscopic hernia repair—TAPP or/and TEP?

verfasst von: B. J. Leibl, C. Jäger, B. Kraft, K. Kraft, J. Schwarz, M. Ulrich, R. Bittner

Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery | Ausgabe 2/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Of various endoscopic hernia repair procedures, TAPP and TEP have been selected for routine use.

Methods

Results from Medline research were analysed.

Results

There is a similar risk for postoperative morbidity for both techniques. The recurrence rate in large single-centre series is between 0% and 3.4%. There were numerous indications for both procedures, whereby a transperitoneal TAPP can also be applied in cases of previous preperitoneal operations.

Conclusion

Randomised trials comparing both methods of hernia repair are lacking. Seven non-randomised studies showed no differences in recurrence rate and morbidity. In general the learning curve for is shorter in favour of TAPP repair.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Jähne J (2004) Erwartungen an das ambulante Operieren: Können unterschiedliche Betrachtungen zur Deckung gebracht werden? Aus Sicht des BDC. Controversies Ambulantes Operieren. Lecture, Tuttlingen Jähne J (2004) Erwartungen an das ambulante Operieren: Können unterschiedliche Betrachtungen zur Deckung gebracht werden? Aus Sicht des BDC. Controversies Ambulantes Operieren. Lecture, Tuttlingen
2.
Zurück zum Zitat Bitzer EM, Dörning H, Schwartz FW (2000) Der Erfolg von Leistenbruchoperationen in der Routineversorgung aus Sicht der Patienten. Chirurg 71:829CrossRef Bitzer EM, Dörning H, Schwartz FW (2000) Der Erfolg von Leistenbruchoperationen in der Routineversorgung aus Sicht der Patienten. Chirurg 71:829CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Schaich-Walch G (2004) Gesundheitsreform in Deutschland. Sind Elemente aus anderen Ländern Europas übertragbar auf unsere Reform? Wirtschafts- und Sozialpolitisches Forschungs- und Beratungszentrum der Friedrichs-Ebert-Stiftung Abteilung Arbeit und Sozialpolitik, Toennes Druck und Medien, Erkrath Schaich-Walch G (2004) Gesundheitsreform in Deutschland. Sind Elemente aus anderen Ländern Europas übertragbar auf unsere Reform? Wirtschafts- und Sozialpolitisches Forschungs- und Beratungszentrum der Friedrichs-Ebert-Stiftung Abteilung Arbeit und Sozialpolitik, Toennes Druck und Medien, Erkrath
4.
Zurück zum Zitat Ger R (1982) The management of certain abdominal herniae by intraabdominal closure of the neck of the sac. Preliminary communication. Ann R Coll Engl 64:342 Ger R (1982) The management of certain abdominal herniae by intraabdominal closure of the neck of the sac. Preliminary communication. Ann R Coll Engl 64:342
5.
Zurück zum Zitat Shultz LS (1990) Laser laparoscopic herniorrhaphy. J Laparoendosc Surg 1:41PubMed Shultz LS (1990) Laser laparoscopic herniorrhaphy. J Laparoendosc Surg 1:41PubMed
6.
Zurück zum Zitat Kingsley D, Vogt DM, Nelson T, Curet MJ, Pitcher DE (1998) Laparoscopic intraperitoneal onlay inguinal herniorrhaphy. Am J Surg 176:548 Kingsley D, Vogt DM, Nelson T, Curet MJ, Pitcher DE (1998) Laparoscopic intraperitoneal onlay inguinal herniorrhaphy. Am J Surg 176:548
7.
Zurück zum Zitat Arregui ME, Davis C, Yucel O, Nagan R (1992) Laparoscopic mesh repair of inguinal hernia using a preperitoneal approach: a preliminary report. Surg Laparosc Endosc 2:53 Arregui ME, Davis C, Yucel O, Nagan R (1992) Laparoscopic mesh repair of inguinal hernia using a preperitoneal approach: a preliminary report. Surg Laparosc Endosc 2:53
8.
Zurück zum Zitat Popp LW (1990) Endoscopic patch repair of inguinal hernia in a female patient. Surg Endosc 4:10CrossRef Popp LW (1990) Endoscopic patch repair of inguinal hernia in a female patient. Surg Endosc 4:10CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Dulucq JL (1992) Traitement des hernies de làine par mise en place d’un patch prosthetique sous-peritoneal en retroperitoneoscopie. Chirurgie 118:83 Dulucq JL (1992) Traitement des hernies de làine par mise en place d’un patch prosthetique sous-peritoneal en retroperitoneoscopie. Chirurgie 118:83
10.
Zurück zum Zitat Kuthe A, Germer CT, Schafmayer A, Tamme C (2003) Standardisierung der TEP Technik. CAMIC Konsensuskonferenz “Leistenhernie”. Zentralbl Chir 128:586 Kuthe A, Germer CT, Schafmayer A, Tamme C (2003) Standardisierung der TEP Technik. CAMIC Konsensuskonferenz “Leistenhernie”. Zentralbl Chir 128:586
11.
Zurück zum Zitat Leibl BJ, Asperger W, Gaddah T, Janschtulew M, Kiffner E, Waleczek H (2003) TAPP Technik. CAMIC Konsensuskonferenz. Zentralbl Chir 128:580 Leibl BJ, Asperger W, Gaddah T, Janschtulew M, Kiffner E, Waleczek H (2003) TAPP Technik. CAMIC Konsensuskonferenz. Zentralbl Chir 128:580
12.
Zurück zum Zitat Fromont G, Leroy J (1993) Laparoskopischer Leistenhernienverschluss durch subperitoneale Protheseneinlage (Op. N. Stoppa). Chirurg 64:338–340 Fromont G, Leroy J (1993) Laparoskopischer Leistenhernienverschluss durch subperitoneale Protheseneinlage (Op. N. Stoppa). Chirurg 64:338–340
13.
Zurück zum Zitat Gerber S, Hämmerli PA, Glättli A (2000) Laparoskopische transabdominale präperitoneale Hernienplastik. Evaluation der zugangsbedingten Komplikationen. Chirurg 71:824–828CrossRef Gerber S, Hämmerli PA, Glättli A (2000) Laparoskopische transabdominale präperitoneale Hernienplastik. Evaluation der zugangsbedingten Komplikationen. Chirurg 71:824–828CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Bittner R, Schmedt CG, Schwarz J, Kraft K, Leibl BJ (2002) Laparoscopic transperitoneal procedure for routine repair of groin hernia. Br J Surg 89:1062CrossRefPubMed Bittner R, Schmedt CG, Schwarz J, Kraft K, Leibl BJ (2002) Laparoscopic transperitoneal procedure for routine repair of groin hernia. Br J Surg 89:1062CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Avtan L, Avci C, Bulut T, Fourtanier G (1997) Mesh infections after laparoscopic inguinal hernia repair. Surg Laparosc Endosc 7:192CrossRef Avtan L, Avci C, Bulut T, Fourtanier G (1997) Mesh infections after laparoscopic inguinal hernia repair. Surg Laparosc Endosc 7:192CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Horgan LF, Shelton JC, O’Riordan DC, Moore DP, Winslet MC, Davidson BR (1996) Strengths and weaknesses of laparoscopic and open mesh inguinal hernia repair: a randomized controlled experimental study. Br J Surg 83:1463 Horgan LF, Shelton JC, O’Riordan DC, Moore DP, Winslet MC, Davidson BR (1996) Strengths and weaknesses of laparoscopic and open mesh inguinal hernia repair: a randomized controlled experimental study. Br J Surg 83:1463
17.
Zurück zum Zitat Bringman S, Ek A, Haglind E, Heikkinen TJ, Kald A, Kylberg F, Ramel S, Wallon C, Anderberg B (2001) Is a dissection balloon beneficial in totally extraperitoneal endoscopic hernioplasty (TEP)? A randomised prospective multicentre study. Surg Endosc 15:266CrossRef Bringman S, Ek A, Haglind E, Heikkinen TJ, Kald A, Kylberg F, Ramel S, Wallon C, Anderberg B (2001) Is a dissection balloon beneficial in totally extraperitoneal endoscopic hernioplasty (TEP)? A randomised prospective multicentre study. Surg Endosc 15:266CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Lau H, Patil NG, Yuen WK, Lee F (2002) Learning curve for unilateral endoscopic totally extraperitoneal (TEP) inguinal hernioplasty. Surg Endosc 16:1724CrossRef Lau H, Patil NG, Yuen WK, Lee F (2002) Learning curve for unilateral endoscopic totally extraperitoneal (TEP) inguinal hernioplasty. Surg Endosc 16:1724CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Montgomery A (2004) TEP: for super specialists, not for the general surgeon? In: Schumpelick V, Nyhus LM (eds) Meshes: benefits and risks. Springer, Berlin Heidelberg New York, p 379 Montgomery A (2004) TEP: for super specialists, not for the general surgeon? In: Schumpelick V, Nyhus LM (eds) Meshes: benefits and risks. Springer, Berlin Heidelberg New York, p 379
20.
Zurück zum Zitat Lau H, Patil NG, Lee F, Yuen WK (2002) A prospective trial of analgesia following endoscopic totally extraperitoneal (TEP) inguinal hernioplasty. Surg Endosc 16:159CrossRef Lau H, Patil NG, Lee F, Yuen WK (2002) A prospective trial of analgesia following endoscopic totally extraperitoneal (TEP) inguinal hernioplasty. Surg Endosc 16:159CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Tamme C, Scheidbach H, Hampe C, Schneider C, Köckerling F (2003) Totally extraperitoneal endoscopic inguinal hernia repair (TEP). Surg Endosc 17:190CrossRefPubMed Tamme C, Scheidbach H, Hampe C, Schneider C, Köckerling F (2003) Totally extraperitoneal endoscopic inguinal hernia repair (TEP). Surg Endosc 17:190CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Ferzli GS, Shapiro K, DeTurris SV, Sayad P, Patel S, Graham A, Chaudry G (2004) Totally extraperitoneal (TEP) hernia repair after an original TEP. Is it safe, and is it even possible? Surg Endosc 17:(Epub ahead of print) Ferzli GS, Shapiro K, DeTurris SV, Sayad P, Patel S, Graham A, Chaudry G (2004) Totally extraperitoneal (TEP) hernia repair after an original TEP. Is it safe, and is it even possible? Surg Endosc 17:(Epub ahead of print)
23.
Zurück zum Zitat Leibl BJ, Schmedt CG, Schwarz J, Däubler P, Kraft K, Schlossnickel B, Bittner R (1998) A single institution’s experience with transperitoneal laparoscopic hernia repair. Am J Surg 175:446 Leibl BJ, Schmedt CG, Schwarz J, Däubler P, Kraft K, Schlossnickel B, Bittner R (1998) A single institution’s experience with transperitoneal laparoscopic hernia repair. Am J Surg 175:446
24.
Zurück zum Zitat Leibl BJ, Schmedt CG, Kraft K, Ulrich M, Bittner R (2000) Recurrence after endoscopic transperitoneal hernia repair (TAPP)—causes, reparative technique and results of the reoperation. J Am Coll Surg 190:651PubMed Leibl BJ, Schmedt CG, Kraft K, Ulrich M, Bittner R (2000) Recurrence after endoscopic transperitoneal hernia repair (TAPP)—causes, reparative technique and results of the reoperation. J Am Coll Surg 190:651PubMed
25.
Zurück zum Zitat Leibl BJ, Kraft B, Redecke JD, Schmedt CG, Ulrich M, Kraft K, Bittner R (2002) Are postoperative complaints and complications influenced by different techniques in fashioning and fixing the mesh in transperitoneal laparoscopic hernioplasty? Results of a prospective randomised trial. World J Surg 26:1481CrossRefPubMed Leibl BJ, Kraft B, Redecke JD, Schmedt CG, Ulrich M, Kraft K, Bittner R (2002) Are postoperative complaints and complications influenced by different techniques in fashioning and fixing the mesh in transperitoneal laparoscopic hernioplasty? Results of a prospective randomised trial. World J Surg 26:1481CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Hollinsky C, Göbl S (1999) Bursting strength evaluation after different types of mesh fixation in laparoscopic herniorrhaphy. Hernia 3:11 Hollinsky C, Göbl S (1999) Bursting strength evaluation after different types of mesh fixation in laparoscopic herniorrhaphy. Hernia 3:11
27.
Zurück zum Zitat Aeberhard P, Klaiber C, Meyenberg A, Osterwalde A, Tschudi J (1999) Prospective audit of laparoscopic totally extraperitoneal inguinal hernia repair: a multicenter study of the Swiss Association for Laparoscopic and Thoracoscopic Surgery (SALTC). Surg Endosc 13:1115CrossRef Aeberhard P, Klaiber C, Meyenberg A, Osterwalde A, Tschudi J (1999) Prospective audit of laparoscopic totally extraperitoneal inguinal hernia repair: a multicenter study of the Swiss Association for Laparoscopic and Thoracoscopic Surgery (SALTC). Surg Endosc 13:1115CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Voitk AJ (1998) The learning curve in laparoscopic inguinal repair for the community general surgeon. Can J Surg 41:446 Voitk AJ (1998) The learning curve in laparoscopic inguinal repair for the community general surgeon. Can J Surg 41:446
29.
Zurück zum Zitat Leibl BJ, Schmedt CG, Ulrich M, Kraft K, Bittner R (2000) Laparoskopische Leistenhernientherapie (TAPP) als Ausbildungsoperation. Chirurg 71:939CrossRef Leibl BJ, Schmedt CG, Ulrich M, Kraft K, Bittner R (2000) Laparoskopische Leistenhernientherapie (TAPP) als Ausbildungsoperation. Chirurg 71:939CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Birth M, Friedmann RL, Melullis M, Weiser HF (1996) Laparoscopic transabdominal preperitoneal hernioplasty: results of 1000 consecutive cases. J Laparoendosc Surg 6:293 Birth M, Friedmann RL, Melullis M, Weiser HF (1996) Laparoscopic transabdominal preperitoneal hernioplasty: results of 1000 consecutive cases. J Laparoendosc Surg 6:293
31.
Zurück zum Zitat Felix EL, Harbertson N, Vartanian S (1999) Laparoscopic hernioplasty: significant complications. Surg Endosc 13:328CrossRefPubMed Felix EL, Harbertson N, Vartanian S (1999) Laparoscopic hernioplasty: significant complications. Surg Endosc 13:328CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Kapiris SA, Brough WA, Royston CMS, O’Boyle C, Sedman PC (2001) Laparoscopic transabdominal preperitoneal (TAPP) hernia repair. Surg Endosc 15:972CrossRef Kapiris SA, Brough WA, Royston CMS, O’Boyle C, Sedman PC (2001) Laparoscopic transabdominal preperitoneal (TAPP) hernia repair. Surg Endosc 15:972CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Ramshaw BJ, Tucker JG, Conner T, Mason EM, Duncan TD, Lucas GW (1996) A comparison of the approaches to laparoscopic herniorrhaphy. Surg Endosc 10:29CrossRefPubMed Ramshaw BJ, Tucker JG, Conner T, Mason EM, Duncan TD, Lucas GW (1996) A comparison of the approaches to laparoscopic herniorrhaphy. Surg Endosc 10:29CrossRefPubMed
34.
Zurück zum Zitat Sayad P, Hallak A, Rerzli G (1998) Laparoscopic herniorrhaphy: review of complications and recurrence. J Laparoendosc Adv Surg 8:3 Sayad P, Hallak A, Rerzli G (1998) Laparoscopic herniorrhaphy: review of complications and recurrence. J Laparoendosc Adv Surg 8:3
35.
Zurück zum Zitat Schultz C, Baca I, Götzen V (2001) Laparoscopic inguinal hernia repair. Surg Endosc 15:582CrossRef Schultz C, Baca I, Götzen V (2001) Laparoscopic inguinal hernia repair. Surg Endosc 15:582CrossRef
36.
Zurück zum Zitat Sumpf E, Crozier TA, Ahrens D, Brauer A, Neufang T, Braun U (2000) Carbon dioxide absorption during extraperitoneal and transperitoneal endoscopic hernioplasty. Anesth Analg 91:589CrossRef Sumpf E, Crozier TA, Ahrens D, Brauer A, Neufang T, Braun U (2000) Carbon dioxide absorption during extraperitoneal and transperitoneal endoscopic hernioplasty. Anesth Analg 91:589CrossRef
37.
Zurück zum Zitat Kark AE, Kurzer MN, Belsham PA (1998) Three thousand one hundred seventy-five primary inguinal hernia repairs: advantages of ambulatory open mesh repair using local anesthesia. J Am Coll Surg 186:447CrossRefPubMed Kark AE, Kurzer MN, Belsham PA (1998) Three thousand one hundred seventy-five primary inguinal hernia repairs: advantages of ambulatory open mesh repair using local anesthesia. J Am Coll Surg 186:447CrossRefPubMed
38.
Zurück zum Zitat Shulman AG, Amid PK, Lichtenstein IL (1990) The “plug” repair of 1402 recurrent inguinal hernias. 20-year experience. Arch Surg 125:265 Shulman AG, Amid PK, Lichtenstein IL (1990) The “plug” repair of 1402 recurrent inguinal hernias. 20-year experience. Arch Surg 125:265
39.
Zurück zum Zitat Schmitz R, Schmitz N, Treckmann J, Shah S (1999) Langzeitergebnisse nach tension-free Hernienreparation. Chirurg 70:1014 Schmitz R, Schmitz N, Treckmann J, Shah S (1999) Langzeitergebnisse nach tension-free Hernienreparation. Chirurg 70:1014
40.
Zurück zum Zitat Zieren J, Zieren HU, Jacobi CA, Wenger FA, Müller JM (1998) Prospective randomized study comparing laparoscopic and open tension-free inguinal hernia repair with Shouldice’s operation. Am J Surg 175:330CrossRefPubMed Zieren J, Zieren HU, Jacobi CA, Wenger FA, Müller JM (1998) Prospective randomized study comparing laparoscopic and open tension-free inguinal hernia repair with Shouldice’s operation. Am J Surg 175:330CrossRefPubMed
41.
Zurück zum Zitat Skandalakis JE, Skandalakis LJ, Colborn GL (1996) Testicular atrophy and neuropathy in herniorrhaphy. Am Surg 62:775 Skandalakis JE, Skandalakis LJ, Colborn GL (1996) Testicular atrophy and neuropathy in herniorrhaphy. Am Surg 62:775
42.
Zurück zum Zitat Lange JF, Fooijens PP, Koppert S, Kleinrensink GJ (2002) The preperitoneal tissue dilemma in totally extraperitoneal (TEP) laparoscopic hernia repair: an anatomo-surgical study. Surg Endosc 16:927CrossRef Lange JF, Fooijens PP, Koppert S, Kleinrensink GJ (2002) The preperitoneal tissue dilemma in totally extraperitoneal (TEP) laparoscopic hernia repair: an anatomo-surgical study. Surg Endosc 16:927CrossRef
43.
Zurück zum Zitat Smith AI, Royston CMS, Sedman PC (1999) Stapled and nonstapled laparoscopic transabdominal preperitoneal (TAPP) inguinal hernia repair. A prospective randomized trial. Surg Endosc 13:804CrossRef Smith AI, Royston CMS, Sedman PC (1999) Stapled and nonstapled laparoscopic transabdominal preperitoneal (TAPP) inguinal hernia repair. A prospective randomized trial. Surg Endosc 13:804CrossRef
44.
Zurück zum Zitat Leibl BJ, Schmedt CG, Kraft K, Kraft B, Bittner R (2000) Laparoscopic transperitoneal hernia repair (TAPP) in incarcerated hernias—is it feasible? Results of a prospective study. Surg Endosc 15:1179 Leibl BJ, Schmedt CG, Kraft K, Kraft B, Bittner R (2000) Laparoscopic transperitoneal hernia repair (TAPP) in incarcerated hernias—is it feasible? Results of a prospective study. Surg Endosc 15:1179
45.
Zurück zum Zitat Leibl BJ, Schmedt CG, Kraft K, Ulrich M, Bittner R (2000) Scrotal hernias: a contraindication for an endoscopic procedure? Results of a single-institution experience in transabdominal preperitoneal repair. Surg Endosc 14:289CrossRef Leibl BJ, Schmedt CG, Kraft K, Ulrich M, Bittner R (2000) Scrotal hernias: a contraindication for an endoscopic procedure? Results of a single-institution experience in transabdominal preperitoneal repair. Surg Endosc 14:289CrossRef
46.
Zurück zum Zitat Leibl BJ, Schwarz J, Däubler P, Kraft K, Bittner R (1996) Endoskopische Hernienchirurgie (TAPP)—Goldstandard in der Versorgung von Rezidivhernien. Chirurg 67:1226CrossRef Leibl BJ, Schwarz J, Däubler P, Kraft K, Bittner R (1996) Endoskopische Hernienchirurgie (TAPP)—Goldstandard in der Versorgung von Rezidivhernien. Chirurg 67:1226CrossRef
47.
Zurück zum Zitat Schmedt CG, Däubler P, Leibl BJ, Kraft K, Bittner R, LHRST (2002) Simultaneous bilateral laparoscopic inguinal hernia repair. An analysis of 1336 consecutive cases of a single center. Surg Endosc 16:240CrossRefPubMed Schmedt CG, Däubler P, Leibl BJ, Kraft K, Bittner R, LHRST (2002) Simultaneous bilateral laparoscopic inguinal hernia repair. An analysis of 1336 consecutive cases of a single center. Surg Endosc 16:240CrossRefPubMed
48.
Zurück zum Zitat Quilici PJ, Greaney EM Jr., Quilici J, Anderson S (1996) Transabdominal preperitoneal laparoscopic inguinal herniorrhaphy: results of 509 repairs. Am Surg 62:849 Quilici PJ, Greaney EM Jr., Quilici J, Anderson S (1996) Transabdominal preperitoneal laparoscopic inguinal herniorrhaphy: results of 509 repairs. Am Surg 62:849
49.
Zurück zum Zitat Felix EL, Michas CA, Gonzalez MH Jr (1997) Laparoscopic hernioplasty: why does it work? Surg Endosc 11:36CrossRef Felix EL, Michas CA, Gonzalez MH Jr (1997) Laparoscopic hernioplasty: why does it work? Surg Endosc 11:36CrossRef
50.
Zurück zum Zitat Krähenbühl L, Schäfer M, Büchler MW (1997) Die laparoskopische transperitoneale Leistenhernienoperation (TAPP). Chirurg 68:977CrossRef Krähenbühl L, Schäfer M, Büchler MW (1997) Die laparoskopische transperitoneale Leistenhernienoperation (TAPP). Chirurg 68:977CrossRef
51.
Zurück zum Zitat Topal B, Hourlay P (1997) Totally preperitoneal endoscopic inguinal hernia repair. Br J Surg 84:61 Topal B, Hourlay P (1997) Totally preperitoneal endoscopic inguinal hernia repair. Br J Surg 84:61
52.
Zurück zum Zitat Begin GF (1997) Laparoscopic treatment of inguinal hernia through the extra-peritoneal route. Eur J Coeliosurg 1:10 Begin GF (1997) Laparoscopic treatment of inguinal hernia through the extra-peritoneal route. Eur J Coeliosurg 1:10
53.
Zurück zum Zitat Occelli G, Barrat C, Catheline JP, Cueto-Rozon R, Champault G (2000) Laparoscopic treatment of inguinal hernias : prospective evaluation of 757 cases treated by totally extraperitoneal route. Hernia 4:81 Occelli G, Barrat C, Catheline JP, Cueto-Rozon R, Champault G (2000) Laparoscopic treatment of inguinal hernias : prospective evaluation of 757 cases treated by totally extraperitoneal route. Hernia 4:81
54.
Zurück zum Zitat Ramshaw B, Shuler FW, Jones HB, Duncan TD, White J, Wilson R, Lucas GW, Mason EM (2001) Laparoscopic inguinal hernia repair. Surg Endosc 15:50CrossRef Ramshaw B, Shuler FW, Jones HB, Duncan TD, White J, Wilson R, Lucas GW, Mason EM (2001) Laparoscopic inguinal hernia repair. Surg Endosc 15:50CrossRef
55.
Zurück zum Zitat Felix EL, Michas CA, Gonzalez MH Jr (1995) Laparoscopic hernioplasty: TAPP vs TEP. Surg Endosc 9:984PubMed Felix EL, Michas CA, Gonzalez MH Jr (1995) Laparoscopic hernioplasty: TAPP vs TEP. Surg Endosc 9:984PubMed
56.
Zurück zum Zitat Khoury N (1995) A comparative study of laparoscopic extraperitoneal and transabdominal preperitoneal herniorrhaphy. J Laparoendosc Surg 5:349 Khoury N (1995) A comparative study of laparoscopic extraperitoneal and transabdominal preperitoneal herniorrhaphy. J Laparoendosc Surg 5:349
57.
Zurück zum Zitat Kald A, Anderber B, Smedh K, Karlsson M (1997) Transperitoneal or totally extraperitoneal approach in laparoscopic hernia repair: results of 491 consecutive herniorrhaphies. Surg Laparosc Endosc 7:86CrossRef Kald A, Anderber B, Smedh K, Karlsson M (1997) Transperitoneal or totally extraperitoneal approach in laparoscopic hernia repair: results of 491 consecutive herniorrhaphies. Surg Laparosc Endosc 7:86CrossRef
58.
Zurück zum Zitat Cohen RV, Alvarez G, Roll S, Garcia ME, Kawahara N, Schiavon CA, Schaffa TD, Pereira PR, Margarido NF, Rodrigues AJ (1998) Transabdominal or totally extraperitoneal laparoscopic hernia repair ? Surg Laparosc Endosc 8:264CrossRef Cohen RV, Alvarez G, Roll S, Garcia ME, Kawahara N, Schiavon CA, Schaffa TD, Pereira PR, Margarido NF, Rodrigues AJ (1998) Transabdominal or totally extraperitoneal laparoscopic hernia repair ? Surg Laparosc Endosc 8:264CrossRef
59.
Zurück zum Zitat Van Hee R, Goerde P, Hendrickx L, Van der Schelling G, Totte E (1998) Laparoscopic transperitoneal versus extraperitoneal inguinal hernia repair: a prospective clinical trial. Acta Chir Belg 98:132 Van Hee R, Goerde P, Hendrickx L, Van der Schelling G, Totte E (1998) Laparoscopic transperitoneal versus extraperitoneal inguinal hernia repair: a prospective clinical trial. Acta Chir Belg 98:132
60.
Zurück zum Zitat Lepere M, Benchetrit S, Debaert M, Detruit B, Dufilho A, Gaujoux D, Lagoutte J, Saint Leon LM, Pavis d’Escurac X, Rico E, Sorrentino J, Therin M (2000) A multicentric comparison of transabdominal versus totally extraperitoneal laparoscopic hernia repair using Parietene meshes. JSLS 4:147 Lepere M, Benchetrit S, Debaert M, Detruit B, Dufilho A, Gaujoux D, Lagoutte J, Saint Leon LM, Pavis d’Escurac X, Rico E, Sorrentino J, Therin M (2000) A multicentric comparison of transabdominal versus totally extraperitoneal laparoscopic hernia repair using Parietene meshes. JSLS 4:147
61.
Zurück zum Zitat Leibl BJ, Schmedt CG, Ulrich M, Kraft K, Bittner R (2000) Laparoskopische Leistenhernientherapie (TAPP) als Ausbildungsoperation. Chirurg 71:939CrossRef Leibl BJ, Schmedt CG, Ulrich M, Kraft K, Bittner R (2000) Laparoskopische Leistenhernientherapie (TAPP) als Ausbildungsoperation. Chirurg 71:939CrossRef
Metadaten
Titel
Laparoscopic hernia repair—TAPP or/and TEP?
verfasst von
B. J. Leibl
C. Jäger
B. Kraft
K. Kraft
J. Schwarz
M. Ulrich
R. Bittner
Publikationsdatum
01.04.2005
Erschienen in
Langenbeck's Archives of Surgery / Ausgabe 2/2005
Print ISSN: 1435-2443
Elektronische ISSN: 1435-2451
DOI
https://doi.org/10.1007/s00423-004-0532-5

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2005

Langenbeck's Archives of Surgery 2/2005 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

CME: 2 Punkte

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Benjamin Meyknecht, PD Dr. med. Oliver Pieske Das Webinar S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“ beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

CME: 2 Punkte

Dr. med. Mihailo Andric
Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.