Skip to main content
main-content

13.12.2018 | Video Submission | Ausgabe 2/2019

Obesity Surgery 2/2019

Laparoscopic Roux-En-Y Fistulo-Jejunostomy, a Preferred Technique after Failure of Endoscopic and Radiologic Management of Fistula Post Sleeve Gastrectomy

Zeitschrift:
Obesity Surgery > Ausgabe 2/2019
Autoren:
Imed Ben Amor, Tarek Debs, Giorgio Dalmonte, Radwan Kassir, Patrick Baqué, Niccolo Petrucciani, Jean Gugenheim
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s11695-018-03644-z) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Publisher’s Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Background

Laparoscopic sleeve gastrectomy represents the most performed bariatric procedure in France. Staple line leak is the major short-term complication of the procedure. Patients with persistent fistula after sleeve gastrectomy, after failure of endoscopic and radiological treatment, are candidates for salvage surgery. Laparoscopic fistulo-jejunostomy (LRYFJ) represents a surgical option to treat persistent fistula post sleeve.

Methods

The case of a 46-year-old woman, with persistent fistula after sleeve gastrectomy, undergoing laparoscopic fistula-jejunostomy is presented. The patient developed an abdominal abscess 2 months after sleeve gastrectomy, treated with radiological drainage. Upper gastrointestinal endoscopy was performed for pigtail insertion. Three months later, the fistula was persistent and salvage surgery was proposed. At surgery, the pigtail drain and the fistula orifice were identified with careful dissection. Then a manual Roux-en-Y fistula-jejunal anastomosis and a mechanical jejuno-jejunal anastomosis are performed.

Results

The postoperative course was uneventful.

Conclusions

LRYFJ for chronic fistula after sleeve gastrectomy is safe and effective. However, it remains a challenging procedure and should be reserved for specialized centers.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
ESM 1
(MP4 370486 kb)
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2019

Obesity Surgery 2/2019 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Chirurgie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise