Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 2/2021

25.08.2020 | Brief Communication

Laparoscopic Sleeve Gastrectomy in Patients with Obesity and Ventricular Assist Devices: a Comprehensive Outcome Analysis

verfasst von: Adrian daSilva-deAbreu, Kiran Garikapati, Bader Aldeen Alhafez, Sapna Desai, Clement Eiswirth, Selim Krim, Hamang Patel, Hector O. Ventura, Carl J. Lavie, Juan Francisco Loro-Ferrer, Stacy A. Mandras

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 2/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We analyzed in detail the outcomes of eight patients with ventricular assist devices (VADs) and obesity who underwent laparoscopic sleeve gastrectomy (LSG) at a single heart transplant (HT) center. This comprehensive analysis included body mass index (BMI) trends from VAD implantation to the time of LSG; BMI and percentage of excess BMI lost during follow-up; adverse outcomes; and changes in echocardiographic parameters, fasting lipids, unplanned hospitalizations, and functional status. We also identified the patients who achieved the following outcomes: listing for HT, HT, 50% excess BMI loss, and BMI < 35 kg/m2. Laparoscopic sleeve gastrectomy seems to be a reasonable and effective intervention to help patients with VADs and obesity to decrease excess BMI and become candidates for HT.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Mehra MR, Canter CE, Hannan MM, et al. The 2016 International Society for Heart Lung Transplantation listing criteria for heart transplantation: a 10-year update. J Heart Lung Transplant. 2016;35(1):1–23.CrossRef Mehra MR, Canter CE, Hannan MM, et al. The 2016 International Society for Heart Lung Transplantation listing criteria for heart transplantation: a 10-year update. J Heart Lung Transplant. 2016;35(1):1–23.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Clerkin KJ, Naka Y, Mancini DM, et al. The impact of obesity on patients bridged to transplantation with continuous-flow left ventricular assist devices. JACC Heart Fail. 2016;4(10):761–8.CrossRef Clerkin KJ, Naka Y, Mancini DM, et al. The impact of obesity on patients bridged to transplantation with continuous-flow left ventricular assist devices. JACC Heart Fail. 2016;4(10):761–8.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Pullatt R, Crowley NM, Byrne KT, et al. Bariatric surgery as a bridge to cardiac transplantation in patients with LVAD. Surg Obes Relat Dis. 2018;14(11):S121–S2.CrossRef Pullatt R, Crowley NM, Byrne KT, et al. Bariatric surgery as a bridge to cardiac transplantation in patients with LVAD. Surg Obes Relat Dis. 2018;14(11):S121–S2.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Hawkins RB, Go K, Raymond SL, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy in patients with heart failure and left ventricular assist devices as a bridge to transplant. Surg Obes Relat Dis. 2018;14(9):1269–73.CrossRef Hawkins RB, Go K, Raymond SL, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy in patients with heart failure and left ventricular assist devices as a bridge to transplant. Surg Obes Relat Dis. 2018;14(9):1269–73.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Punchai S, Nor Hanipah Z, Sharma G, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy in heart failure patients with left ventricular assist device. Obes Surg. 2019;29(4):1122–9.CrossRef Punchai S, Nor Hanipah Z, Sharma G, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy in heart failure patients with left ventricular assist device. Obes Surg. 2019;29(4):1122–9.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Zenilman A, Pechman D, Moran-Atkin E, et al. Bariatric surgery in patients with left ventricular assist devices: a safe and effective method of weight loss as a gateway to heart transplantation. Surg Obes Relat Dis. 2019;15(10):1780–4.CrossRef Zenilman A, Pechman D, Moran-Atkin E, et al. Bariatric surgery in patients with left ventricular assist devices: a safe and effective method of weight loss as a gateway to heart transplantation. Surg Obes Relat Dis. 2019;15(10):1780–4.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat DeNino WF, Peura JL, Toole JM. Orthotopic heart transplantation after left ventricular assist device implantation and laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass. J Heart Lung Transplant. 2013;32(3):377–8.CrossRef DeNino WF, Peura JL, Toole JM. Orthotopic heart transplantation after left ventricular assist device implantation and laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass. J Heart Lung Transplant. 2013;32(3):377–8.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Poglajen G, Kumar S, Akkanti B, et al. The combination of left ventricular assist device and laparoscopic sleeve gastrectomy may promote myocardial recovery in obese advanced chronic heart failure patients. J Heart Lung Transplant. 2019;38(4):S81–S2.CrossRef Poglajen G, Kumar S, Akkanti B, et al. The combination of left ventricular assist device and laparoscopic sleeve gastrectomy may promote myocardial recovery in obese advanced chronic heart failure patients. J Heart Lung Transplant. 2019;38(4):S81–S2.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Philouze G, Voitellier E, Lacaze L, et al. Excess body mass index loss at 3 months: a predictive factor of long-term result after sleeve gastrectomy. 2017;2017:2107157. Philouze G, Voitellier E, Lacaze L, et al. Excess body mass index loss at 3 months: a predictive factor of long-term result after sleeve gastrectomy. 2017;2017:2107157.
Metadaten
Titel
Laparoscopic Sleeve Gastrectomy in Patients with Obesity and Ventricular Assist Devices: a Comprehensive Outcome Analysis
verfasst von
Adrian daSilva-deAbreu
Kiran Garikapati
Bader Aldeen Alhafez
Sapna Desai
Clement Eiswirth
Selim Krim
Hamang Patel
Hector O. Ventura
Carl J. Lavie
Juan Francisco Loro-Ferrer
Stacy A. Mandras
Publikationsdatum
25.08.2020
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 2/2021
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-020-04948-9

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2021

Obesity Surgery 2/2021 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.