Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Surgery 2/2016

21.01.2016 | Review Article

Laparoscopic Sleeve Gastrectomy in Situs Inversus Totalis: a Case Report and Comprehensive Literature Review

verfasst von: Fatih Mehmet Yazar, Arif Emre, Sami Akbulut, Aykut Urfalıoğlu, Emrah Cengiz, Mehmet Sertkaya, Hüseyin Yıldız, Ertan Bülbüloğlu

Erschienen in: Indian Journal of Surgery | Ausgabe 2/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The aim of this study is to review the reliability of laparoscopic obesity operations in patients with situs inversus totalis(SIT). A new case of SIT was presented together with a literature review of published English language studies on laparoscopic gastric banding (LAGB), laparoscopic gastric bypass (LRYGB), laparoscopic sleeve gastrectomy (LSG), laparoscopic obesity surgery (LOS), and SIT, accessed via PubMed and Google Scholar databases. The case is presented of a 21-year-old female patient who underwent LSG due to SIT. A total of 12 publications in literature matched the search criteria for LAGB, LRYGB, LSG, LOS, and SIT, which reported LAGB in five cases, LRYGB in four cases, and LSG in four cases. In the rare event of SIT, LOS can be safely used following good evaluation.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Akbulut S, Caliskan A, Ekin A, Yagmur Y (2010) Left-sided acute appendicitis with situs inversus totalis: review of 63 published cases and report of two cases. J Gastrointest Surg 14(9):1422–1428CrossRefPubMed Akbulut S, Caliskan A, Ekin A, Yagmur Y (2010) Left-sided acute appendicitis with situs inversus totalis: review of 63 published cases and report of two cases. J Gastrointest Surg 14(9):1422–1428CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Douard R, Feldman A, Bargy F et al (2000) Anomalies of lateralisation in man a case of total situs inversus. Surg Radiol Anat 22:293–297CrossRefPubMed Douard R, Feldman A, Bargy F et al (2000) Anomalies of lateralisation in man a case of total situs inversus. Surg Radiol Anat 22:293–297CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Nelson M, Pesola G (2001) Left lower quadrant pain of unusual cause. J Emerg Med 20:241–245CrossRefPubMed Nelson M, Pesola G (2001) Left lower quadrant pain of unusual cause. J Emerg Med 20:241–245CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Varano NR, Merkin RJ (1991) Situs inversus: review of the literature. Report of four cases and analysis of the clinical implications. J Int Coll Surg 33:131–135 Varano NR, Merkin RJ (1991) Situs inversus: review of the literature. Report of four cases and analysis of the clinical implications. J Int Coll Surg 33:131–135
5.
Zurück zum Zitat Ahmed AR, O’malley W (2006) Laparoscopic. Roux-en-Y gastric bypass in a patient with situs inversus. Obes Surg 16:1392–1394CrossRefPubMed Ahmed AR, O’malley W (2006) Laparoscopic. Roux-en-Y gastric bypass in a patient with situs inversus. Obes Surg 16:1392–1394CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Spiegel HU, Skawran S (2011) From longitudinal gastric resection to sleeve gastrectomy—revival of a previously established surgical procedure. J Gastrointest Surg 15(1):219–228CrossRefPubMedPubMedCentral Spiegel HU, Skawran S (2011) From longitudinal gastric resection to sleeve gastrectomy—revival of a previously established surgical procedure. J Gastrointest Surg 15(1):219–228CrossRefPubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Wittgrove AC, Clark GW (1998) Laparoscopic gastric bypass for morbid obesity in a patient with situs inversus. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 8:53–55CrossRefPubMed Wittgrove AC, Clark GW (1998) Laparoscopic gastric bypass for morbid obesity in a patient with situs inversus. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 8:53–55CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Tsepelidis D, Loi P, Katsanos G, Closset J (2015) Gastric bypass for morbid obesity in a patient with situs inversus totalis. Acta Chir Belg 115(1):81–82CrossRefPubMed Tsepelidis D, Loi P, Katsanos G, Closset J (2015) Gastric bypass for morbid obesity in a patient with situs inversus totalis. Acta Chir Belg 115(1):81–82CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Stier C, El-Sayes I, Theodoridou S (2014) Are laparoscopic bariatric procedures feasible in morbidly obese patients with situs inversus? A report of 2 cases and a brief review. Surg Obes Relat Dis 10(6):e53–e56CrossRefPubMed Stier C, El-Sayes I, Theodoridou S (2014) Are laparoscopic bariatric procedures feasible in morbidly obese patients with situs inversus? A report of 2 cases and a brief review. Surg Obes Relat Dis 10(6):e53–e56CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Catheline JM, Rosales C, Cohen R, Bihan H, Fournier JL, Roussel J, Bénichou J (2006) Laparoscopic sleeve gastrectomy for a super-super-obese patient with situs inversus totalis. Obes Surg 16(8):1092–1095CrossRefPubMed Catheline JM, Rosales C, Cohen R, Bihan H, Fournier JL, Roussel J, Bénichou J (2006) Laparoscopic sleeve gastrectomy for a super-super-obese patient with situs inversus totalis. Obes Surg 16(8):1092–1095CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Deutsch GB, Gunabushanam V, Mishra N, Sathyanarayana SA, Kamath V, Buchin D (2012) Laparoscopic vertical sleeve gastrectomy after open gastric banding in a patient with situs inversustotalis. J Minim Access Surg 8(3):93–96CrossRefPubMedPubMedCentral Deutsch GB, Gunabushanam V, Mishra N, Sathyanarayana SA, Kamath V, Buchin D (2012) Laparoscopic vertical sleeve gastrectomy after open gastric banding in a patient with situs inversustotalis. J Minim Access Surg 8(3):93–96CrossRefPubMedPubMedCentral
12.
Zurück zum Zitat Genser L, Tayar C, Eddine IK (2015) Trans-umbilical single ıncision laparoscopic sleeve gastrectomy in a patient with situs ınversus totalis and kartagener syndrome: video report. Obes Surg 25(10):1985–1986CrossRefPubMed Genser L, Tayar C, Eddine IK (2015) Trans-umbilical single ıncision laparoscopic sleeve gastrectomy in a patient with situs ınversus totalis and kartagener syndrome: video report. Obes Surg 25(10):1985–1986CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Ersoy E, Koksal H, Ege B (2005) Laparoscopic gastric banding for morbid obesity in a patient with situs inversus totalis. Obes Surg 15(9):1344–1346CrossRefPubMed Ersoy E, Koksal H, Ege B (2005) Laparoscopic gastric banding for morbid obesity in a patient with situs inversus totalis. Obes Surg 15(9):1344–1346CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Samaan M, Ratnasingham A, Pittathankal A, Hashemi M (2008) Laparoscopic adjustable gastric banding for morbid obesity in a patient with situs inversus totalis. Obes Surg 18(7):898–901CrossRefPubMed Samaan M, Ratnasingham A, Pittathankal A, Hashemi M (2008) Laparoscopic adjustable gastric banding for morbid obesity in a patient with situs inversus totalis. Obes Surg 18(7):898–901CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Matar ZS (2008) Laparoscopic adjustable gastric banding in a morbidly obese patient with situs inversus totalis. Obes Surg 18(12):1632–1635CrossRefPubMed Matar ZS (2008) Laparoscopic adjustable gastric banding in a morbidly obese patient with situs inversus totalis. Obes Surg 18(12):1632–1635CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Taskin M, Zengin K, Ozben V (2009) Concomitant laparoscopic adjustable gastric banding and laparoscopic cholecystectomy in a super-obese patient with situs inversus totalis who previously underwent intragastric balloon placement. Obes Surg 19(12):1724–1726CrossRefPubMed Taskin M, Zengin K, Ozben V (2009) Concomitant laparoscopic adjustable gastric banding and laparoscopic cholecystectomy in a super-obese patient with situs inversus totalis who previously underwent intragastric balloon placement. Obes Surg 19(12):1724–1726CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Pauli EM, Wadiwala II, Rogers AM (2008) Laparoscopic placement of an adjustable gastric band in a super-super obese patient with situs inversus. Surg Obes Relat Dis 4(6):768–769CrossRefPubMed Pauli EM, Wadiwala II, Rogers AM (2008) Laparoscopic placement of an adjustable gastric band in a super-super obese patient with situs inversus. Surg Obes Relat Dis 4(6):768–769CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Worni M, Guller U, Maciejewski ML et al (2012) Racial differences among patients undergoing laparoscopic gastric bypass surgery: a population-based trend analysis from 2002 to 2012. Obes Surg 23:226–233CrossRef Worni M, Guller U, Maciejewski ML et al (2012) Racial differences among patients undergoing laparoscopic gastric bypass surgery: a population-based trend analysis from 2002 to 2012. Obes Surg 23:226–233CrossRef
Metadaten
Titel
Laparoscopic Sleeve Gastrectomy in Situs Inversus Totalis: a Case Report and Comprehensive Literature Review
verfasst von
Fatih Mehmet Yazar
Arif Emre
Sami Akbulut
Aykut Urfalıoğlu
Emrah Cengiz
Mehmet Sertkaya
Hüseyin Yıldız
Ertan Bülbüloğlu
Publikationsdatum
21.01.2016
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgery / Ausgabe 2/2016
Print ISSN: 0972-2068
Elektronische ISSN: 0973-9793
DOI
https://doi.org/10.1007/s12262-015-1437-y

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2016

Indian Journal of Surgery 2/2016 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.