Skip to main content
main-content

16.11.2016 | Original Article | Ausgabe 2/2017

Cognitive Therapy and Research 2/2017

Latent Growth Curve Analysis of Gender Differences in Response Styles and Depressive Symptoms during Mid-Adolescence

Zeitschrift:
Cognitive Therapy and Research > Ausgabe 2/2017
Autoren:
Diego Gomez-Baya, Ramon Mendoza, Susana Paino, Alvaro Sanchez, Nuria Romero

Abstract

Consistent with Response Styles Theory, this study aimed to examine the prospective associations between changes in response styles and depressive symptoms during mid-adolescence, with a focus on gender differences. A 2-year longitudinal study was conducted consisting of three waves, each separated by 1 year. The participants were 663 Spanish adolescents (M = 13.50, SD = .75) who individually completed the Children’s Depression Inventory-Short and a short version of the Children’s Response Styles Scale. Girls showed higher rumination and lower distraction than boys and more depressive symptoms. A multivariate latent growth curve model indicated that the increase in depressive symptoms during mid-adolescence in girls was associated with an increase in rumination and a decrease in distraction. After a 2-year follow-up, changes in response styles to negative affect (in rumination and distraction independently and in the ratio score) were interrelated with the changes in depressive symptoms in adolescent girls.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2017

Cognitive Therapy and Research 2/2017 Zur Ausgabe
  1. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.

  2. Das kostenlose Testabonnement läuft nach 14 Tagen automatisch und formlos aus. Dieses Abonnement kann nur einmal getestet werden.