Skip to main content

Einleitung: Begriffe und Anwendungsperspektiven

  • Chapter
Diskriminierung und Toleranz

Zusammenfassung

Will man ein Buch über Diskriminierung und Toleranz einleiten und dafür Beispiele gebrauchen, so kann man aus einem schier unerschöpflichen tagesaktuellen und historischen Topf schöpfen. Dies bietet sich mit dem Verweis auf die hohe Subjektivität bei der Auswahl der Beispiele weniger an. Ein von den Autoren als prägnant und treffend eingeschätztes Beispiel könnte als Fehleinschätzung aufgefasst werden. Es könnte sogar der Vorwurf der Diskriminierung von nicht genannten Gruppen vorgebracht werden, die sich übergangen fühlen. Diskriminierungsbeispiele erscheinen als hoch intersubjektiv und die Grenze zur Diskriminierung ist selbst bei ihrer Auswahl offensichtlich schnell überschritten.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 64.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 84.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Allport, G. W. (1954). The nature of prejudice. Cambridge: Addison-Wesley.

    Google Scholar 

  • Beck, U. & Bonß, W. (1991). Verwendungsforschung - Umsetzung wissenschaftlichen Wissens. In U. Flick, E. von Kardorff, H. Keupp, L. von Rosenstiel & S. Wolff (Hrsg.), Handbuch Qualitative Sozialforschung. Grundlagen, Konzepte, Methoden und Anwendungen (S. 416–419). München: Psychologie Verlags Union.

    Google Scholar 

  • Beelmann, A. & Bliesener, T. (1994). Aktuelle Probleme und Strategien der Metaanalyse. Psychologische Rundschau, 45, 211–233.

    Google Scholar 

  • Beelmann, A. & Hamm, G. (1999). Psychotherapieforschung aus der Sicht der Praxis: Rezeption, Bedeutung, Kritik, Erwartungen. In H. Petzold & M. Märtens (Hrsg.), Wege zu effektiven Psychotherapien. Psychotherapieforschung und Praxis - Band 1: Modelle, Konzepte, Settings (S. 63–80). Opladen: Leske + Budrich.

    Google Scholar 

  • Beelmann, A. & Lipsey, M. W. (in Druck). Metaanalysis of effect estimates from multiple studies. In M. W. Lipsey & D. S. Cordray (Eds.), Field experimentation: Methods for evaluating what works, for whom, under what circumstances, how, and why. Thousand Oaks: Sage.

    Google Scholar 

  • Brown, R. J. (1995). Prejudice: It’s social psychology. Oxford: Blackwell.

    Google Scholar 

  • Brüggemann, A. & Bromme, R. (2006). Entwicklung und Bewertung von anwendungsorientierter Grundlagenforschung in der Psychologie. Berlin: Akademie-Verlag.

    Google Scholar 

  • Cohen, L. H., Sargent, M. M. & Sechrest, L. B. (1986). Use of psychotherapy research by professional psychologists. American Psychologist, 41, 198–206.

    Article  Google Scholar 

  • Cousins, J. B. & Leithwood, K. A. (1986). Current empirical research on evaluation utilization. Review of Educational Research, 56, 331–364.

    Google Scholar 

  • Deaux, K., Reid, A., Mizrahi, K. & Ethier, K. A. (1995). Parameters of social identity. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 280–291.

    Article  Google Scholar 

  • Florida, R. (2003). The rise of the creative class. New York: Basis Books.

    Google Scholar 

  • Förster, J. (2007). Kleine Einführung in das Schubladendenken. Über Nutzen und Nachteil des Vorurteils. München: DVA.

    Google Scholar 

  • Forst, R. (2003). Toleranz im Konflikt. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Frey, D. & Hoyos, C. G. (Hrsg.). (2005). Psychologie in Gesellschaft, Kultur und Umwelt. Weinheim: Beltz.

    Google Scholar 

  • Giordano, R. (2007). Nein und dreimal nein! [Online Dokument]. Frankfurter Allgemeine Zeitung. Verfügbar unter: http://www.faz.net/s/Rub594835B672714A1DB1A121534F010E1/Doc~E87EE751B5D8A4366AC767D05B16CD63E~ATpl~Ecommon~Scontent.html [13.03.2009].

  • Herrmann (1979). Psychologie als Problem. Stuttgart: Klett-Cotta.

    Google Scholar 

  • Homans, G. C. (1950).The human group. New York: Harcourt, Brace.

    Google Scholar 

  • Jonas, K. J. (2009). Interventions enhancing intergroup tolerance. In S. Otten, T. Kessler, & K. Sassenberg (Eds.), Intergroup relations. The role of motivation and emotion (pp. 546–585). Oxford: Blackwell.

    Google Scholar 

  • Kleiber, D. (1985). Durch praktische Forschung zu einer forschen(den) Praxis? Zeitschrift für personzentrierte Psychologie und Psychotherapie, 4, 297–310.

    Google Scholar 

  • Kornath, H.-J. (1988). Möglichkeiten und Probleme der Anwendung und politischen Umsetzung psychologischer Forschungsergebnisse. In F. Lösel & H. Skowronek (Hrsg.), Beiträge der Psychologie zu politischen Planungs- und Entscheidungsprozessen (S. 8–26). Weinheim: Deutscher Studien Verlag.

    Google Scholar 

  • Krönert, Morgenstern & Klingholz (2007). Talente, Technologie und Toleranz - wo Deutschland Zukunft hat. Berlin: Institut für Bevölkerung und Entwicklung.

    Google Scholar 

  • Leviton, L. C. (2003). Evaluation use: Advances, challenges and applications. American Journal of Evaluation, 24, 525–535.

    Google Scholar 

  • Leviton, L. C. & Hughes, E. F. X. (1981). Reseach on the utilization of evaluations. A review and synthesis. Evaluation Review, 5, 525–548.

    Article  Google Scholar 

  • Lickel, B., Hamilton, D. L., Wieczorkowska, G., Lewis, A., Sherman, S. J. & Uhles, A. N. (2000). Varieties of groups and the perception of group entitativity. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 223–246.

    Article  Google Scholar 

  • Lipsey, M. W. & Wilson, D. B. (2001). Practical metaanalysis. Thousand Oaks: Sage.

    Google Scholar 

  • Lösel, F. & Skowronek, H. (Hrsg.). (1988). Beiträge der Psychologie zu politischen Planungs- und Entscheidungsprozessen. Weinheim: Deutscher Studien Verlag.

    Google Scholar 

  • Mandl, H. & Gerstenmaier, J. (Hrsg.). (2000). Die Kluft zwischen Wissen und Handeln. Empirische und theoretische Lösungsansätze. Göttingen: Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Martin, J. G. (1964). The tolerant personality. Detroit: Wayne State University Press.

    Google Scholar 

  • Monin & Miller (2001). Moral credentials and the expression of prejudice. Journal of Personality and Social Psychology, 81, 33–43.

    Article  Google Scholar 

  • Mummendey, A. (1995). Positive distinctiveness and social discrimination: An old couple living in divorce. European Journal of Social Psychology, 25, 657–670.

    Article  Google Scholar 

  • Mummendey, A. & Otten, S. (2001). Aversive Discrimination. In R. Brown & S. Gaertner (Eds.), Blackwell handbook of social psychology: Intergroup processes (pp. 112–132). Malden: Blackwell.

    Google Scholar 

  • Prentice, D. A., Miller, D. T. & Lightdale, J. R. (1994). Asymmetries in attachments to groups and their members: Distinguishing between common bond and common identity groups. Personality and Social Psychology Bulletin, 20, 484–493.

    Article  Google Scholar 

  • Reber, R. (1996). Die Verkaufsprobleme der deutschsprachigen Psychologie. Psychologische Rundschau, 47, 93–94.

    Google Scholar 

  • Rich, R. (1977). Use of social science information by federal bureaucrats. Knowledge for action versus knowledge for understanding. In C. H. Weiss (Ed.), Using social research in public policy making (pp. 199–233). Lexington: Lexington Books.

    Google Scholar 

  • Sechrist, G. B. & Stangor, C. (2001). Perceived consensus influences intergroup behavior and stereotype accessibility. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 645–654.

    Article  Google Scholar 

  • Shulha, L. M. & Cousins, J. B. (1997). Evaluation use: Theory, research, and practice since 1986. Evaluation Practice, 18, 195–208.

    Article  Google Scholar 

  • Smith, E. R. (1993). Social identity and social emotions: Toward new conceptualizations of prejudice. In D. M. Mackie & D. L. Hamilton (Eds.), Affect, cognition, and stereotyping: Interactive processes in group perception (pp. 297–315). San Diego: Academic Press.

    Google Scholar 

  • Stephan, W. G. (2006). Bridging the researcherpractitioner divide in intergroup relations. Journal of Social Issues, 62, 597–605.

    Article  Google Scholar 

  • Tashiro, T. & Mortensen, L. (2006). Translational research. How social psychology can improve psychotherapy. American Psychologist, 61, 959–966.

    Article  Google Scholar 

  • Turner, J. C. & Reynolds, K. J. (2001). The social identity perspective in intergroup relations: Theories, themes and controversies. In R. Brown & S. Gaertner (Eds.), The Blackwell handbook of social psychology: Intergroup processes (pp. 133–152). Oxford: Blackwell.

    Google Scholar 

  • Wagner, U. & Homburg, A. (2005). Politikberatung. In D. Frey & C. G. Hoyos (Hrsg.), Psychologie in Gesellschaft, Kultur und Umwelt (S. 68–73). Weinheim: Beltz.

    Google Scholar 

  • Walach, H. (2005). Psychologie. Wissenschaftstheorie, philosophische Grundlagen und Geschichte. Stutgart: Kohlhammer.

    Google Scholar 

  • Weiss, C. H. (Ed.). (1977). Using social research in public policy making. Lexington: Lexington Books.

    Google Scholar 

  • Weiss, C. H. (1998). Have we learned anything new about the use of evaluation. American Journal of Evaluation, 19, 21–33.

    Google Scholar 

  • Wingens, M. (1988). Soziologisches Wissen und politische Praxis. Neuere theoretische Entwicklungen der Verwendungsforschung. Frankfurt: Campus.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2009 VS Verlag für Sozialwissenschaften | GWV Fachverlage GmbH

About this chapter

Cite this chapter

Jonas, K.J., Beelmann, A. (2009). Einleitung: Begriffe und Anwendungsperspektiven. In: Beelmann, A., Jonas, K.J. (eds) Diskriminierung und Toleranz. VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-91621-7_1

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-91621-7_1

  • Publisher Name: VS Verlag für Sozialwissenschaften

  • Print ISBN: 978-3-531-15732-0

  • Online ISBN: 978-3-531-91621-7

  • eBook Packages: Humanities, Social Science (German Language)

Publish with us

Policies and ethics