Skip to main content

Methodeneffekte von Web-Befragungen: Soziale Erwünschtheit vs. Soziale Entkontextualisierung

  • Chapter
Umfrageforschung

Zusammenfassung

Die Bedeutung der Online-Forschung hat seit ihrer Entstehung stetig zugenommen. Jedoch können Potenziale einer neuen Befragungsmethode erst dann vorbehaltlos ausgeschöpft werden, wenn die Methodenforschung ,ihre Arbeit gemacht hat‘. Dazu bedarf es sowohl theoretischer als auch empirischer Analysen darüber, welchen Einfluss die Verwendung der Web-Befragung auf die Güte der so erhobenen Daten hat.

Insbesondere erscheint eine Betrachtung der potenziellen Methodeneffekte von Web-Befragungen notwendig. Dabei handelt es sich um eine Unterart der Messfehler, die durch die Verwendung einer bestimmten Befragungsmethode verursacht werden. Sie stellen insofern die bedeutsamste Form potenzieller Messfehler dar, als dass es sich um eine systematische und der Methode immanente Fehlerquelle handelt.

Um Methodeneffekte zu evaluieren, ist auf die der Befragungsmethode zugrunde liegende Kommunikationsform abzustellen. Im Falle der Web-Befragung ist dies die computervermittelte Kommunikation. Diese verfügt über relativ wenige Kommunikationskanäle, so dass insbesondere visuelle und auditive Informationen kaum bzw. überhaupt nicht übertragen werden. Diese Reduktion der übertragenen Informationen beeinflusst die Wahrnehmung der Kommunikationssituation. So kommt es zu einer verminderten sozialen Präsenz, aber erhöhten ‚perzipierten Anonymität’.

Dadurch können einerseits offenere und ehrlichere Antworten der Probanden in der Befragung erwartet werden. Die Effekte der sozialen Erwünschtheit werden minimiert. Insofern ist dieWeb-Befragung insbesondere für sensible Fragestellungen vorteilhaft.

Andererseits sind auch negative Auswirkungen zu befürchten. So kann eine verminderte Orientierung der Probanden an sozialen Werten und Normen in der Befragungssituation angenommen werden. Diese möglichen methodischen Einflüsse werden als ‚Effekte der sozialen Entkontextualisierung’ bezeichnet.

In diesem Beitrag wird ein empirischer Methodenvergleich vorgestellt, der den Nachweis der bislang unbeachteten Effekte der sozialen Entkontextualisierung erbringt. Die Ergebnisse des Vergleichs zeigen, dass Probanden in einer Web- Befragung tatsächlich weniger an der sozialen Norm ‚Ablehnung von Ladendiebstahl‛ orientiert geantwortet haben als in einer telefonischen oder postalischen Befragung. Es wird diskutiert, inwiefern die Effekte der sozialen Entkontextualisierung das Gegenstück der Effekte der sozialen Erwünschtheit bilden.

In diesem Beitrag wird ein empirischer Methodenvergleich vorgestellt, der den Nachweis der bislang unbeachteten Effekte der sozialen Entkontextualisierung erbringt. Die Ergebnisse des Vergleichs zeigen, dass Probanden in einer Web- Befragung tatsächlich weniger an der sozialen Norm ,Ablehnung von Ladendiebstahl' orientiert geantwortet haben als in einer telefonischen oder postalischen Befragung. Es wird diskutiert, inwiefern die Effekte der sozialen Entkontextualisierung das Gegenstück der Effekte der sozialen Erwünschtheit bilden.

Abstract

Mode Effects of Web Surveys: Social Desirability vs. Social De-Contextualisation

The significance of online research has steadily increased since its beginnings. But full potentials of a new interview technique cannot be tapped implicitly until method research “has completed its job”. Therefore, theoretical as well as empirical analysis about the influences exerting on the quality of data, collected by the means of a web survey, is necessary.

Especially a treatment of the potential mode effects of web surveys is needed. Mode effects represent a sub-category of measurement errors which are caused by the utilization of a certain interview technique. It is insofar the most important form of measurement errors as it is amatter of systematic and intrinsic error source of the mode.

For evaluating mode effects, the underlying communication mode of the interview is substantial. In case of the web survey, this is the computer-mediated communication. Here, a limitation of communication channels, in particular the disappearance of visual and auditory information, involves a reduced social presence, but increased ‘perceived anonymity’ of the communicators. On the one hand, more open and honest responses in interviews are the consequence. The effects of social desirability are minimized. Thus, the web survey is beneficial for sensitive questions.

On the other hand, negative effects must be feared: A lower orientation of respondents regarding social values and norms in the situation of web surveys than in other modes can be suspected. These potential effects are called the ‘effects of social de-contextualisation’.

This article presents an empirical mode comparison which approves that these effects actually exist. It will show that respondents of a web survey answered less orientated at a social norm regarding the rejection of shop lifting than in telephone or postal surveys. It will be discussed if the effects of social de-contextualisation can be seen as the counterpart of the effects of social desirability.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 69.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 59.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • ADM (2008). Zahlen über den Markt für Marktforschung. Ausgabe 2/2008. Abgerufen am 06.06.2008, Website: http://www.adm-ev.de/.

  • Atteslander, P. (1991). Methoden der empirischen Sozialforschung. Berlin: Walter de Gruyter.

    Google Scholar 

  • Beck, K. (2006). Computervermittelte Kommunikation im Internet. München: Oldenbourg.

    Google Scholar 

  • Biemer, P. R. (1988). Measuring data quality. In R. M. Groves & P. P. Biemer & L. E. Lyberg & J. T. Massey & W. L. Nicholls & J. Waksberg (Eds.), Telephone survey methodology (273-282). New York: Wiley.

    Google Scholar 

  • Biemer, P. R., & Lyberg, L. E. (2003). Introduction to survey quality. Hoboken: Wiley.

    Book  Google Scholar 

  • Booth-Kewley, S., & J. E. Edwards & P. Rosenfeld (1992). Impression management, social desirability, and computer-administration of attitude questionnaires: Does the computer make a difference? Journal of Applied Psychology 77(4), 562-566.

    Article  Google Scholar 

  • Campbell, D. T., & Fiske, D. W. (1959). Convergent and discriminant validation by the multitrait-multimethod matrix. Psychological Bulletin, 56(2), 81-105.

    Article  Google Scholar 

  • Carini, R. M., & Hayek, J. C., & Kuh, G. D., & Kennedy, J., M., & Ouimet, J. A. (2003). College student responses to web and paper surveys: Does mode matter? Research in Higher Education, 44(1), 1-19.

    Article  Google Scholar 

  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

    Google Scholar 

  • Cote, J. A., & M. R. Buckley (1987). Estimating trait, method, and error variance: Generalizing across 70 construct validation studies. Journal of Marketing Research, 24(3), 315-318.

    Article  Google Scholar 

  • Diekmann, A. (1980). Die Rolle von Normen, Bezugsgruppen und Sanktionen bei Ladendiebstählen. Forschungsbericht Nr. 156 des Instituts für Höhere Studien, Wien.

    Google Scholar 

  • Diekmann, A. (2004). Normintensität. In A. Glöckner-Rist (Hg.), ZUMA-Informationssystem. Elektronisches Handbuch sozialwissenschaftlicher Erhebungsinstrumente. ZIS Version 8.00. Mannheim.

    Google Scholar 

  • Duffy, B., & Smith, K., & Terhanian, G., & Bremer, J. (2005). Comparing data from online and face-to-face surveys. International Journal of Market Research, 47(6), 615-639.

    Google Scholar 

  • Fiske, D. W. (1982). Convergent-discriminant validation in measurements and research strategies. In D. Brinberg & L. H. Kidder (Eds.), Forms of validity in research (77-93). San Francisco: Jossey-Bass.

    Google Scholar 

  • Fuchs, M. (2000). Interviewsituation in computergestützten Befragungen -zur Wirkung von Technologie-Effekten. In Statistisches Bundesamt (Hg.), Neue Erhebungsinstrumente und Methodeneffekte. Spektrum Bundesstatistik, Band 15 (71-92). Stuttgart: Metzler-Poeschel.

    Google Scholar 

  • Fuchs, M. (2003). Kognitive Prozesse und Antwortverhalten in einer Internet-Befragung. Österreichische Zeitschrift für Soziologie, 4, 19-45.

    Article  Google Scholar 

  • Groves, R. M., & Fowler, F. J., Jr., & Couper, M. P., & Lepkowski, J. M., & Singer, E., & Tourangeau, R. (2004). Survey methodology. Hoboken: Wiley.

    Google Scholar 

  • Hancock, D. R., & Flowers, C. P. (2000). Social desirability responding on world wide web and paper-administered surveys. Annual Proceedings of Selected Research and Development Papers Presented at the National Convention of the Association for Educational Communications and Technology, 1-2, 173-179 (ERIC Document Reproduction Service No. EJ 626735).

    Google Scholar 

  • Höflich, J. R. (1999). ‚Sex, Lügen und das Internet’ – Identität und Glaubwürdigkeit in computervermittelten Beziehungen. In P. Rössler & W. Wirth (Hg.), Glaubwürdigkeit im Internet. Fragestellungen, Modelle, empirische Befunde (141-156). München: Fischer.

    Google Scholar 

  • Joinson, A. N. (1998): Causes and implications of disinhibited behavior on the internet. In J. Gackenbach (Ed.), Psychology and the Internet. Intrapersonal, interpersonal, and transpersonal implications (43-60). Burlington: academic press.

    Google Scholar 

  • Joinson, A. N. (2001). Self-disclosure in computer-mediated communication: The role of self-awareness and visual anonymity. European Journal of Social Psychology, 31, 177-192.

    Article  Google Scholar 

  • Kiesler, S., & Siegel, J., & McGuire, T. (1984). Social psychological aspects of computer-mediated communication. American Psychologist, 39(10), 1123-1134.

    Article  Google Scholar 

  • Köhler, T. (2003). Das Selbst im Netz. Die Konstruktion sozialer Identität in der computervermittelten Kommunikation. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.

    Google Scholar 

  • Költringer, R. (1993). Gültigkeit von Umfragedaten. Wien: Böhlau.

    Google Scholar 

  • Lautenschlager, G.J., & Flaherty, V. L. (1990). Computer administration of questions: More desirable or more social desirability? Journal of Applied Psychology, 75(3), 310-314.

    Article  Google Scholar 

  • Levine, S., & Ancill, R. J., & Roberts, A. P. (1989). Assessment of suicide risk by computerdelivered self-rating questionnaire: Preliminary findings. Acta Psychiatrica Scandinavica, 80(3), 216-220.

    Article  Google Scholar 

  • Locke, S. D., & Gilbert, B. O. (1995). Method of psychological assessment, self-disclosure, and experiential differences: A study of computer, questionnaire, and interview assessment formats. Journal of Social Behavior and Personality 10, 255-263.

    Google Scholar 

  • Mühlenfeld, H.-U. (2004). Der Mensch in der Online-Kommunikation. Zum EinfIuss webbasierter, audiovisueller Fernkommunikation auf das Verhalten von Befragten. Wiesbaden: VS Verlag.

    Google Scholar 

  • Pürer, H. (2003). Publizistik- und Kommunikationswissenschaft. Ein Handbuch. Konstanz: UTB Wissenschaft.

    Google Scholar 

  • Rosenfeld, P., & Booth-Kewley, S., & Edwards, J. E., & Thomas, M. D. (1996). Responses on computer surveys: Impression management, social desirability, and the Big Brother syndrome. Computers in Human Behavior, 12(2), 263-274.

    Article  Google Scholar 

  • Sassenberg, K. (1999). Sehen und gesehen werden: Normorientierung unter Anonymität. Lengerich: Pabst Science Publishers.

    Google Scholar 

  • Schnell, R., & Hill, P. B., & Esser, E. (2005). Methoden der empirischen Sozialforschung. München: Oldenbourg.

    Google Scholar 

  • Siegel, J., & Dubrovsky, V., & Kiesler, S., & McGuire, T. W. (1986). Group processes in computer-mediated communication. Organizational Behaviour and Human Decision Processes, 37, 157-187.

    Article  Google Scholar 

  • ShorT., J., & Williams, E., & Christie, B. (1976). The social psychology of telecommunications. London: Wiley.

    Google Scholar 

  • Sproull, L., & Kiesler, S. (1986). Reducing social context cues: Electronic mail in organizational communication. Management Science, 32(11), 1492-1512.

    Article  Google Scholar 

  • Sproull, L., & Kiesler, S. (1991). Two-level perspective on electronic mail in organizations. Journal of Organizational Computing, 2(1), 125-134.

    Article  Google Scholar 

  • Strack, F., & Martin, L. L. (1987). Thinking, judging, and communicating: A process account of context effects in attitude surveys. In H.-J. Hippler & N. Schwarz & S. Sudman (Eds.), Social information processing and survey methodology (123-148). New York: Springer.

    Google Scholar 

  • Sudman, S., & Bradburn, N. M., & Schwarz, N. (1996). Thinking about answers: The application of cognitive processes to survey methodology. San Francisco: Jossey-Bass.

    Google Scholar 

  • Taddicken, M. (2008a). Methodeneffekte bei Web-Befragungen: Einschränkungen der Datengüte durch ein ‚reduziertes Kommunikationsmedium’?. Köln: Halem.

    Google Scholar 

  • Taddicken, M. (2008b). Die Bedeutung von Methodeneffekten der Online-Befragung in der empirischen Sozialforschung: Zusammenhänge zwischen computervermittelter Kommuni kation und erreichbarer Datengüte. In N.Jackob&H. Schoen&T Zerback(Hg.), Sozialforschung im Internet. Methodologie und Praxis der Online-Befragung. In Druck.

    Google Scholar 

  • Taddicken, M. (2008c). Über die Bedeutung des Effekts sozialer Erwünschtheit in der Web-Befragung. GfK Jahrbuch, 2, 136-155.

    Google Scholar 

  • Tourangeau, R., & Smith, T. W. (1996). Asking sensitive questions. The impact of data col lection mode, question format and question context. Public Opinion Quarterly, 60(2), 275-304.

    Article  Google Scholar 

  • van Meurs, A. & Saris, W. E. (1989). Memory effects in MTMM studies. In W. E. Saris & A. van Meurs (Eds.), Evaluation of measurement instruments by meta-analysis of multitrait multimethod studies (134-146). Amsterdam: Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences.

    Google Scholar 

  • Weisband, S., & Atwater, L. (1999). Evaluating self and others in electronic and face-to-face groups. Journal of Applied Psychology, 84(4), 632-639.

    Article  Google Scholar 

  • Zerbe, W. J., & Paulhus, D. L. (1987). Socially desirable responding in organizational behavior: A reconception. Academy of Management Review, 12(2), 250-264.

    Article  Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Martin Weichbold Johann Bacher Christof Wolf

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2009 VS Verlag für Sozialwissenschaften | GWV Fachverlage GmbH

About this chapter

Cite this chapter

Taddicken, M. (2009). Methodeneffekte von Web-Befragungen: Soziale Erwünschtheit vs. Soziale Entkontextualisierung. In: Weichbold, M., Bacher, J., Wolf, C. (eds) Umfrageforschung. VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-91852-5_5

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-91852-5_5

  • Publisher Name: VS Verlag für Sozialwissenschaften

  • Print ISBN: 978-3-531-16319-2

  • Online ISBN: 978-3-531-91852-5

  • eBook Packages: Humanities, Social Science (German Language)

Publish with us

Policies and ethics