Skip to main content

Führung auf Distanz und E-Leadership – die Zukunft der Führung?

  • Chapter
  • First Online:
Die Zukunft der Führung

Zusammenfassung

Die Führung von Mitarbeitern unter Einsatz elektronischer Medien (E-Leadership) gewinnt angesichts steigender Digitalisierung und Globalisierung von Arbeitsprozessen zunehmend an Bedeutung. Neben einer Reihe neuer, positiver Möglichkeiten führt der spezifische Charakter elektronisch vermittelter bzw. „virtueller“ Zusammenarbeit jedoch auch zu ganz eigenen Herausforderungen, die es für eine erfolgreiche Praxis zu beachten gilt. Im Folgenden werden diese Vorteile und Herausforderungen analysiert, und bestehende Führungskonzepte auf ihre Eignung für E-Leadership hin diskutiert. Aufbauend auf diesen Ergebnissen werden spezifische Instrumente des E-Leadership vorgestellt und mit Bezug zu erfolgskritischen Faktoren beschrieben. Abschließend werden anhand eines fiktiven Beispiels aus der Praxis die Ausführungen veranschaulicht sowie ein Ausblick auf zukünftige Entwicklungen im Bereich von E-Leadership gegeben.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 109.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 199.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Literatur

  • Aiello, J. R., & Kolb, K. J. (1995). Electronic performance monitoring and social context: Impact on productivity and stress. Journal of Applied Psychology, 80, 339–353.

    Article  Google Scholar 

  • Avolio, B. J., & Kahai, S. S. (2003). Adding the “E” to E-leadership: How it may impact your leadership. Organizational Dynamics, 31(4), 325–328.

    Article  Google Scholar 

  • Avolio, B. J., Kahai, S. S., & Dodge, D. E. (2000). E-leadership: Implications for theory, research, and practice. The Leadership Quarterly, 11(4), 615–668.

    Article  Google Scholar 

  • Bell, B. S., & Kozlowski, S. W. J. (2002). A typology of virtual teams: Implications for effective leadership. Group and Organization Management, 27, 14–49.

    Article  Google Scholar 

  • Braga, D. (2008). Transformational leadership attributes for virtual team leaders. In J. Nemiro, M. Beyerlein, L. Bradley, & S. Beyerlein (Hrsg.), The handbook of high-performance virtual teams: A toolkit for collaborating across boundaries (S.179–194). San Francisco, CA US: Jossey-Bass.

    Google Scholar 

  • Cramton, C. D. (2002). Finding common ground in dispersed collaboration. Organizational Dynamics, 40(4), 356–367.

    Article  Google Scholar 

  • Daft, R. L., & Lengel, R. H. (1986). Organizational information requirements, media richness and structural design. Management Science, 32, 554–571.

    Article  Google Scholar 

  • DeSanctis, G., Staudenmeyer, N., & Wong, S. S. (1999). Interdependence in virtual organizations. In C. L. Cooper, & D. M. Rousseau (Hrsg.), The virtual organization (S.81–104). Chichester: Wiley.

    Google Scholar 

  • Geister, S., Konradt, U., & Hertel, G. (2006). Performance in virtual teams effects of process feedback on motivation, satisfaction, and performance in virtual teams. Small Group Research, 37, 459–489.

    Article  Google Scholar 

  • Griffith, T. L., & Neale, M. A. (2001). Information processing in traditional, hybrid, and virtual teams: From nascent knowledge to transactive memory. Research in Organizational Behavior, 23, 379–421.

    Article  Google Scholar 

  • Hertel, G. (2002). Management virtueller Teams auf der Basis sozialpsychologischer Theorien: Das VIST Modell. In E. H. Witte (Hrsg.), Sozialpsychologie wirtschaftlicher Prozesse (S.172–202). Lengerich: Pabst.

    Google Scholar 

  • Hertel, G., & Konradt, U. (2004). Führung aus der Distanz: Steuerung und Motivierung bei ortsverteilter Zusammenarbeit. In G. Hertel & U. Konradt (Hrsg.), Human Resource Management im Inter- und Intranet (S.169–186). Göttingen: Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Hertel, G., & Orlikowski, B. (2009). Projektmanagement in ortsverteilten „virtuellen“ Teams. In M. Wastian, I. Braumandl, & L. von Rosenstiel (Hrsg.), Angewandte Psychologie für das Projektmanagement. Berlin: Springer Verlag

    Google Scholar 

  • Hertel, G., Orlikowski, B., & Konradt, U. (2002). Erfolgsfaktoren selbststeuernder virtueller Teams. Unpublizierte Daten: Universität Kiel.

    Google Scholar 

  • Hertel, G., Niedner, S., & Hermann, S. (2003). Motivation of software developers in open source projects: An internet-based survey of contributers to the Linux kernel. Research Policy, 32, 1159–1177.

    Article  Google Scholar 

  • Hertel, G., Orlikowski, B., Jokisch, W., Schöckel, D., & Haardt, C. (2004a). Entwicklung, Durchführung und Evaluation eines Basistrainings für virtuelle Teams bei der Siemens AG. In G. Hertel, & U. Konradt (Hrsg.), Human Resource Management im Inter- und Intranet (S.313–325). Göttingen: Hogrefe.

    Google Scholar 

  • Hertel, G., Konradt, U., & Orlikowski, B. (2004b). Managing distance by interdependence. Goal setting, task interdependence, and team-based rewards in virtual teams. European Journal of Work and Organizational Psychology.

    Google Scholar 

  • Hertel, G., Geister, S., & Konradt, U. (2005). Managing virtual teams: A review of current empirical research. Human Resource Management Review, 15, 69–95.

    Article  Google Scholar 

  • Hertel, G., Konradt, U., & Voss, K. (2006). Competencies for virtual teamwork: Development and validation of a web-based selection tool for members of distributed teams. European Journal of Work and Organizational Psychology, 15, 477–504.

    Article  Google Scholar 

  • Hinds, P., & Kiesler, S. (Hrsg.). (2002). Distributed work. Cambridge, MA7 MIT Press.

    Google Scholar 

  • Howell, J. M., Neufeld, D. J., & Avolio, B. J. (2005). Examining the relationship of leadership and physical distance with business unit performance. Leadership Quarterly, 16, 273−285.

    Article  Google Scholar 

  • Kahai, S. S., Sosik, J. J., & Avolio, B. J. (1997). Effects of leadership style and problem structure on work group process and outcomes in an electronic meeting system environment, Personal Psychology, 50, 121–146.

    Article  Google Scholar 

  • Kayworth, T. R., & Leidner, D. E. (2001). Leadership effectiveness in global virtual teams. Journal of Management Information Systems, 18, 7–40.

    Google Scholar 

  • Konradt, U., & Hertel, G. (2007). Telekooperation und virtuelle Teamarbeit. München: Oldenbourg.

    Google Scholar 

  • Konradt, U., Schmook, R., Wilm, A., & Hertel, G. (2000). Health circles for teleworkers: Selective results on stress, strain, and coping styles. Health Education Research, 15, 327–338.

    Article  Google Scholar 

  • Konradt, U., Hertel, G., & Schmook, R. (2003). Quality of management by objectives, task-related stressors and non-task-related stressors as predictors of stress and job satisfaction among teleworkers. European Journal of Work and Organizational Psychology, 12, 61–80.

    Article  Google Scholar 

  • Krumm, S., & Hertel, G. (in Druck). Knowledge, skills, abilities and other characteristics (KSAOs) for virtual teamwork. In A. Bakker & D. Derks (Hrsg.), The psychology of digital media and work. East Sussex, UK: Psychology Press.

    Google Scholar 

  • Lea, M., Spears, R., & de Groot, D. (2001). Knowing me, knowing you: Anonymity effects on social identity processes within groups. Personality and Social Psychology Bulletin, 27, 526–537.

    Article  Google Scholar 

  • Lerner, J., & Tirole, J. (2002). Some simple economics of open source. The Journal of Industrial Economics, L, 197–234.

    Google Scholar 

  • Lipnack, J., & Stamps, J. (2008). The virtual, networked organization: How one company became transparent. In J. Nemiro, M. Beyerlein, L. Bradley, & S. Beyerlein (Hrsg.), The handbook of high-performance virtual teams. A toolkit for collaborating across boundaries (S.693–706). San Francisco: Jossey-Bass.

    Google Scholar 

  • Maruping, L. M., & Agarwal, R. (2004). Managing team interpersonal processes through technology: A task-technology fit perspective. Journal of Applied Psychology, 89, 975–990.

    Article  Google Scholar 

  • Odiorne, G. S. (1986). MbO II: A system of managerial leadership for the 80 s. Belmont, CA: Pitman.

    Google Scholar 

  • O’Neill, T. A., Lewis, R. J., & Hambley, L. A. (2008). Leading virtual teams: Potential problems and simple solutions. In J. Nemiro, M. Beyerlein, L. Bradley, & S. Beyerlein (Hrsg.), The handbook of high-performance virtual teams. A toolkit for collaborating across boundaries (S.213–238). San Francisco: Jossey-Bass.

    Google Scholar 

  • Purvanova, R. K., & Bono, J. E. (2009). Transformal leadership in context: Face-to-face and virtual teams. The Leadership Quarterly, 20, 343–357.

    Article  Google Scholar 

  • Rodgers, R., & Hunter, J. E. (1991). Impact of management by objectives on organizational productivity. Journal of Applied Psychology, 76, 322–336.

    Article  Google Scholar 

  • Weisband, S. (2002). Maintaining awareness in distributed team collaboration: Implications for leadership and performance. In P. Hinds & S. Kiesler (Hrsg.), Distributed work. Cambridge, MA7 MIT Press.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Guido Hertel .

Editor information

Editors and Affiliations

Autorbeschreibung

Autorbeschreibung

Prof. Dr. Guido Hertel, Jg. 1963, hat Psychologie und Soziologie an der Universität Gießen studiert und danach Lehr- und Forschungstätigkeiten an den Universitäten Gießen, Heidelberg (Promotion), Mannheim, Kiel (Habilitation) sowie der Michigan State University (USA) ausgeübt. Von 2004–2008 war er Professor für Arbeits-, Betriebs- & Organisationspsychologie an der Universität Würzburg, und ist seit 2008 Lehrstuhlinhaber für Organisations- und Wirtschaftspsychologie an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster. Forschungsschwerpunkte seiner Arbeit sind u. a. Führung und Training virtueller Kooperation, Motivationsmanagement in Teams sowie Electronic Human Resource Management. Neben seiner universitären Tätigkeit arbeitet Prof. Dr. Hertel auch als Berater für Organisationen. E-Mail: ghertel@uni-muenster.de Homepage: http://www.uni-muenster.de/owms

Laurens Lauer, geb geb. 1985, Studium der Sozialwissenschaften und Volkswirtschaft an der Universität Marburg. Derzeit im Masterstudium der Soziologie in Wien. Seit 2007 begleitend wissenschaftlicher Mitarbeiter der Unternehmensberatung Dr. Sven Grote.

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2012 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Hertel, G., Lauer, L. (2012). Führung auf Distanz und E-Leadership – die Zukunft der Führung?. In: Grote, S. (eds) Die Zukunft der Führung. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-31052-2_6

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-31052-2_6

  • Published:

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-31051-5

  • Online ISBN: 978-3-642-31052-2

  • eBook Packages: Business and Economics (German Language)

Publish with us

Policies and ethics